Czego oczekuje absolwent?
Menedżer? Nie od razu.Po pierwsze chęć szybkiego awansu pionowego. Za dwa, trzy lata chcieliby pełnić funkcje menedżerskie. Te czasy już się skończyły, droga do stanowisk kierowniczych wydłużyła się, dlatego pracodawcy nie są w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Nie oznacza to, ze nie ma możliwości rozwoju, zawsze istnieje przecież możliwość awansu poziomego, który umożliwia zmianę stanowiska, na równorzędne w hierarchii, ale związane ze zmianą obowiązków, zajęciem się nowym obszarem działalności, nowymi zadaniami, wyzwaniami. To jest jedna z możliwości rozwoju dla pracowników. Rozwój jest także często przez absolwentów błędnie utożsamiany z możliwością szkoleń. Dlatego ich oczekiwania są silnie związane z tym obszarem. Nie doceniają tzw. „on the job training”, czyli szkolenia podczas pracy, kiedy mają możliwość współpracy z bardziej doświadczonymi kolegami, którzy przekazują im swoją wiedzę podczas wykonywania codziennych obowiązków — to jest możliwość często zupełnie niedoceniana przez młodych ludzi. Agnieszka Goś, Nestle Podczas rozmów indywidualnych często pytamy o oczekiwania placowe kandydata. Z Reguły nie są one wygórowane. Nasza firma może zwykle zaoferować więcej niż ci kandydaci oczekują. Rozbieżności pojawiają się, jeżeli chodzi o oczekiwania co do przyszłego stanowiska pracy. Zdarzają się kandydaci bez żadnego doświadczenia zawodowego, którzy od razu po studiach oczekują pozycji menedżerskiej w firmie. To jest oczywiście oczekiwanie nierealne. Aby zostać menedżerem w korporacji międzynarodowej trzeba mieć odpowiednie doświadczenie np. w MFP program rozwoju menedżerów umożliwia to po 2 latach. Monika Misztal, Mars / Master Foods Polska Znam absolwentów, którzy na studiach na tyle rozwinęli swoją wiedzę i umiejętności, że zaraz po studiach zarabiali już duże pieniądze (w okolicach średniej pensji marzeń, która zaprezentowana jest na stronach pracuj.pl). Tacy też pracują u nas. Ci, którzy na studiach zainwestują w swój rozwój maja szanse na duże zarobki zaraz po studiach, bo mają wiedzę, doświadczenie i umiejętności - czyli to, czego pracodawcy najbardziej poszukują. Marek Lose, Internet Designers opr. MK/PO |