Jednym ze sposobów informowania wszystkich zainteresowanych grup jest przygotowywanie i wydawanie raportów społecznych
Raport społeczny - narzędzie komunikacji z otoczeniemMałgorzata GresztaW dzisiejszym świecie globalnej gospodarki gdzie najważniejsza jest informacja publiczne postrzeganie firmy zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Bycie odpowiedzialnym to jeszcze za mało, trzeba znaleźć efektywne strategie komunikacji ze wszystkimi interesariuszami. Jednym ze sposobów informowania wszystkich zainteresowanych grup jest przygotowywanie i wydawanie raportów społecznych. Pierwsze raporty pojawiły się już w latach siedemdziesiątych we Francji, gdzie wymagano od firm informacji na temat wewnętrznej polityki dotyczącej pracowników. W roku 1989 amerykańska firma Ben and Jerry opublikowała pierwszy roczny raport społeczny. W latach dziewięćdziesiątych firmy coraz liczniej publikowały takie informacje zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i Holandii, gdzie takie firmy jak Shell, Body Shop czy BP przeprowadziły analizę i poinformowały otoczenie jak oddziałuje na społeczeństwo. Obecnie na świecie coraz więcej firm publikuje raport społeczne. Powstało też wiele instytucji i inicjatyw, które opracowują wspólnie z sektorem biznesu standardy do przygotowania takiego raportu. Najbardziej znane to: The Global Reporting Initaitve, the Caux Round Table, Amnesty Business Group, World Business Council for Sustainable Development, The Institute for Social and Ethical Accountability. Przygotowanie i publikacja raportu społecznego przynosi firmie liczne korzyści:
Jednym z najbardziej kompleksowych narzędzi pomocnych w opracowaniu raportu są:" Sustainability Reporting Guidelines" wydane w czerwcu ubiegłego roku przez Global Reporting Initative. Wskazówki obejmują trzy aspekty: ekonomiczny, ekologiczny i społeczny i te trzy elementy stwarzają możliwość całościowego przedstawienia strategii firmy i jej polityki społecznej. Wskazówki przedstawione w czerwcu są efektem ponad trzech lat pracy całej grupy organizacji różnych sektorów: firm i organizacji biznesowych, organizacji pozarządowych, uczelni wyższych i innych interesariuszy. Proponowany układ raportu składa się z kilku części. Obok ogólnej prezentacji firmy ważne jest zamieszczenie wizji i strategii firmy. W kolejnej części dotyczącej organizacji i systemy zarządzania przedstawia się szereg informacji dotyczących ogólnej polityki społecznej odpowiedzialności firmy:
W części poświęconej działalności zawiera się informacje w aspekcie ekonomicznym, ekologicznym i społecznym. W tej części stosuje się dwa rodzaje wskaźników: ogólne i szczegółowe, dotyczące poszczególnych organizacji i wynikające z ich specyfiki. Przygotowanie raportu według tych czy innych wskazówek nie jest łatwym przedsięwzięciem i wymaga dużego zaangażowania ze strony pracowników z różnych działów. Nie ulega jednak wątpliwości, że dla każdej firmy jest to w dłuższej perspektywie korzystna inwestycja. Według Global Reporting Initative obecnie ok. 2000 firm na świecie przygotowuje raporty uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne. Firmy drukują raporty, umieszczają je na swoich stronach internetowych, traktują raport jako narzędzie marketingowe i jak się okazuje są to działania bardzo trafione. W Polsce publikacja raportów społecznych nie jest jeszcze popularna praktyką wśród firm. W miarę jednak rozwoju idei społecznej odpowiedzialności firm w Polsce spodziewać się można, że i polskie firmy dostrzegą korzyści z tego rodzaju publikacji. Biuletyn nr 3 kwiecień 2001 opr. MK/PO |