Wstęp autorstwa kard. Stanisława Dziwisza
ISBN: 978-83-7505-571-9
wyd.: WAM 2010
| Spis treści | |
| SŁOWO WSTĘPNE | 5 |
| WPROWADZENIE | 7 |
| I. TOŻSAMOŚĆ KAPŁAŃSKA, CZYLI KIM JEST KSIĄDZ | |
| Benedykt XVI KAPŁAN EKSPERTEM W DZIEDZINIE ŻYCIA DUCHOWEGO | 15 |
| Jan Paweł II LIST DO KAPŁANÓW NA WIELKI CZWARTEK 2000 | 19 |
| List z Wieczernika | 19 |
| Zrodzeni z miłości | 20 |
| Skarb w naczyniach glinianych | 22 |
| Sacerdos et Hostia | 23 |
| Czyńcie to na moją pamiątkę | 24 |
| Pamiątka uobecniająca | 25 |
| Zadanie Wieczernika | 26 |
| Bp Zbigniew Kiernikowski KAPŁAŃSTWO POWSZECHNE A KAPŁAŃSTWO MINISTERIALNE | 29 |
| Potrzeba kapłaństwa dla pojednania | 29 |
| Droga spełniania się kapłaństwa | 30 |
| Kapłaństwo w Nowym Testamencie | 31 |
| Urzeczywistnianie się kapłaństwa Jezusa Chrystusa | 37 |
| Jerzy Sermak SJ WZÓR DLA KAPŁAŃSKIEGO SERCA | 43 |
| Jezus kocha swojego ucznia | 44 |
| Uczeń kocha swojego Mistrza | 45 |
| Serce otwarte na braci | 47 |
| Ks. Alfons J. Skowronek KIM JEST, A KIM NIE JEST KAPŁAN? | 51 |
| Duchowa sylwetka kapłana | 51 |
| Powołanie do misji kapłańskiej | 53 |
| Pasterz w owczarni Pana | 55 |
| Specjalista od świata wewnętrznego | 56 |
| Henryk Pietras SJ TOŻSAMOŚĆ KAPŁAŃSKA W KOŚCIELE STAROŻYTNYM | 59 |
| Kapłan w pierwszych wspólnotach chrześcijańskich | 59 |
| Kapłan w pismach Orygenesa i Cypriana z Kartaginy | 61 |
| Kapłaństwo według Konstytucji Apostolskich | 62 |
| Kapłani — biskupi i prezbiterzy | 64 |
| Gerard Siwek CSsR GŁOSICIEL SŁOWA BOŻEGO | 67 |
| Rola słowa w historii zbawienia | 67 |
| Teologia przepowiadania | 68 |
| Przepowiadanie liturgiczne | 70 |
| Przepowiadanie pozaliturgiczne | 72 |
| Wyzwania stojące przed głoszącym słowo Boże | 73 |
| Ks. Roman E. Rogowski EUCHARYSTIA W ŻYCIU KAPŁANA | 75 |
| Eucharystia jako ofiara | 76 |
| Eucharystia jako uczta | 77 |
| Sprawowanie Eucharystii | 78 |
| Robert Wieczorek OFMCap WRAŻLIWOŚĆ MISYJNA KAPŁANÓW | 83 |
| Ubogacać własnym ubóstwem | 83 |
| Misyjna wrażliwość naszych parafii | 86 |
| Wolontariat misyjny | 88 |
| Dlaczego jechać na misje? | 89 |
| Ks. Janusz Bujak KAPŁAN W DIALOGU MIĘDZYRELIGIJNYM I EKUMENICZNYM | 91 |
| Teologiczne podstawy dialogu | 91 |
| Dialog międzyreligijny | 92 |
| Dialog ekumeniczny | 95 |
| Wojciech Ziółek SJ BRUDNE NOGI POD ORNATEM. | |
| KSIĄDZ JAKO GRZESZNIK POTRZEBUJĄCY PRZEBACZENIA | 101 |
| Uznać prawdę o swojej grzeszności | 101 |
| Być wszystkim w rękach Pana | 103 |
| Cud Bożej miłości i przebaczenia | 104 |
| Bogusław Steczek SJ WSPÓLNOTA KAPŁAŃSKA | 107 |
| Pierwotne doświadczenie wspólnoty Kościoła | 107 |
| Charakterystyczne rysy wspólnoty kapłańskiej | 109 |
| Laboratorium życia wspólnotowego | 110 |
| Wspólnota w codzienności życia | 111 |
| Dar i zadanie | 113 |
| Lucjan Balter SAC INTELEKTUALNY WYMIAR PRACY DUSZPASTERSKIEJ KAPŁANA | 115 |
| Teologia żyjąca w duszy kapłana | 115 |
| Zmysł Transcendencji i autentyzm życia | 117 |
| Głosiciel słowa Bożego, a nie zapożyczonych myśli | 119 |
| Ks. Józef Kudasiewicz MISJA KAPŁANÓW PODESZŁEGO WIEKU | 123 |
| Bóg powołuje i Bóg odwołuje | 124 |
| Ludzie świeccy i kapłani podeszłego wieku w dziejach zbawienia | 126 |
| Kapłani podeszłego wieku dziś | 129 |
| Aż do końca | 131 |
| II. ŻYCIE DUCHOWE I MODLITWA | |
| Ks. Stanisław Haręzga MEDYTACJA SŁOWA BOŻEGO PODSTAWOWĄ MODLITWĄ KAPŁANA | 137 |
| Założenia teologiczne | 137 |
| Przebieg i dynamika medytacji biblijnej | 140 |
| Medytacja biblijna a głoszenie słowa Bożego | 143 |
| Uwagi praktyczne | 145 |
| Jacek Bolewski SJ MIŁOŚĆ DO MARYI W ŻYCIU KAPŁANA | 147 |
| Miłość Matki Pana | 147 |
| Miłość Oblubienicy Chrystusa | 149 |
| Miłość i modlitwa Maryjna | 151 |
| Marek Blaza SJ KAPŁAŃSKIE UŚWIĘCANIE CZASU | 155 |
| Uświęcanie czasu jako modlitwa Kościoła | 155 |
| Klerykalizacja modlitwy brewiarzowej | 156 |
| Modlitwa brewiarzowa dzisiaj | 159 |
| Leon Nieścior OMI ASCEZA KAPŁAŃSKA. W ŚWIETLE KSIĘGI REGUŁY PASTERSKIEJ ŚW. GRZEGORZA WIELKIEGO | 163 |
| Czystość w myślach | 163 |
| O czym myśleć? | 164 |
| Być nieprzeciętnym | 165 |
| Między milczeniem a mową | 166 |
| Kontemplacja Boga a służba innym | 166 |
| Władza i pokora | 167 |
| Nie szukając poklasku | 169 |
| Z dala od chciwości i gniewu | 170 |
| Krzysztof Wons SDS KAPŁAŃSKIE REKOLEKCJE. CZYLI O GŁODZIE PUSTYNI, CISZY I SŁOWA BOŻEGO | 173 |
| Rekolekcje dla spragnionych duchowo | 174 |
| Głód pustyni | 174 |
| Głód ciszy | 177 |
| Głód Słowa | 178 |
| Głód bliskich relacji | 179 |
| Rekolekcje i głód codzienności | 180 |
| Ks. Andrzej Santorski KIEROWNICTWO DUCHOWE W ŻYCIU I POSŁUDZE KSIĘDZA | 183 |
| Pojęcie kierownictwa duchowego | 183 |
| Zasady kierownictwa duchowego w duszpasterstwie | 185 |
| Kierownictwo duchowe a decyzja dojrzałego życia chrześcijańskiego | 187 |
| Pomoc w duchowym rozwoju | 189 |
| Osoba kierownika duchowego | 190 |
| Korzystanie z kierownictwa duchowego przez kapłana | 192 |
| Ks. Marek Chmielewski LEKTURA DUCHOWA KAPŁANA | 195 |
| Lektura duchowa jako praktyka ascetyczna | 196 |
| Metody lektury duchowej | 198 |
| Przedmiot lektury duchowej | 199 |
| Stanisław Morgalla SJ O RELACJACH EMOCJONALNYCH KSIĘŻY | 203 |
| Między słowem a czynem | 204 |
| Między swojskością a innością | 205 |
| Między przeszłością a przyszłością | 206 |
| Między winą a nieporadnością | 208 |
| Między poetą a kapłanem | 210 |
| Stanisław Łucarz SJ RADY EWANGELICZNE W ŻYCIU KAPŁANA | 211 |
| Istota rad ewangelicznych | 211 |
| Paschalność ubóstwa | 213 |
| Paschalność czystości | 215 |
| Paschalność posłuszeństwa | 217 |
| Marian Zawada OCD POSŁUSZEŃSTWO KAPŁAŃSKIE W NASZYCH CZASACH | 221 |
| Wolność i godność życia | 221 |
| Istota posłuszeństwa | 222 |
| Kapłan w splocie posłuszeństw | 224 |
| Posłuszeństwo Bogu, sobie i Kościołowi | 224 |
| Trud posłuszeństwa | 226 |
| Zamiast postscriptum | 227 |
| Ks. Grzegorz Ryś WYCHOWANIE DO CELIBATU | 229 |
| Charyzmatyczny dar i nakaz prawa kanonicznego | 229 |
| Dar z siebie samego | 231 |
| Powołanie do miłości Kościoła | 232 |
| Jak wychowywać do celibatu | 233 |
| Ks. Zdzisław Chlewiński UBÓSTWO ŚWIADECTWEM | 235 |
| Koncepcja ubóstwa | 235 |
| Ubóstwo duchownych | 237 |
| Psychologiczny mechanizm uzależnienia | 238 |
| Wychowanie do ubóstwa | 240 |
| Pomoc ubogim | 242 |
| Ks. Jan Machniak ŚWIADECTWO MIŁOŚCI DO CHRYSTUSA | 245 |
| Pojęcie ubóstwa w tradycji chrześcijańskiej | 246 |
| Ubóstwo Chrystusa | 248 |
| Ubóstwo drogą do zjednoczenia z Chrystusem | 250 |
| Ubóstwo jako zawierzenie Bożej Opatrzności | 252 |
| Wybór Chrystusa ubogiego | 253 |
| III. DUCHOWOŚĆ I PSYCHOLOGIA | |
| Ks. Romuald Jaworski POSTAWY I ZACHOWANIA KSIĘŻY WOBEC WIERNYCH. | |
| REFLEKSJA PSYCHOLOGICZNA | 259 |
| Psychologiczne rozumienie postawy | 259 |
| Obraz świeckich w oczach księży | 260 |
| Stosunek emocjonalny księży do osób świeckich | 261 |
| Zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym u osób duchownych | 264 |
| Zachowania w konkretnych sytuacjach | 266 |
| Sytuacje konfl iktowe okazją do weryfikacji postaw | 267 |
| Ks. Józef Kudasiewicz GODNI SZAFARZE WIELKIEJ TAJEMNICY WIARY | 269 |
| Wielka tajemnica wiary | 269 |
| Wiara szukająca zrozumienia | 270 |
| Charyzmat spotkania | 273 |
| Aktywność celebransa | 274 |
| Ostatnia deska ratunku | 276 |
| Aleksander Jacyniak SJ KRYZYSY W ŻYCIU SEMINARYJNYM I KAPŁAŃSKIM | 279 |
| Kryzys wierności | 279 |
| Kryzys moralny | 280 |
| Kryzys wiary | 281 |
| Kryzys rytmu życia | 282 |
| Kryzys życia w samotności | 283 |
| Kryzys altruizmu | 284 |
| Kryzys eschatologicznego myślenia i wartościowania | 285 |
| Niebezpieczeństwo wypalenia | 286 |
| Artur Radacki MIC WYPALENIE W POSŁUDZE KAPŁAŃSKIEJ | 289 |
| Charakterystyka syndromu wypalenia | 290 |
| Przyczyny wypalenia | 291 |
| Kilka zapobiegawczych postulatów | 295 |
| Thomas P. Rausch SJ KAPŁAŃSTWO I UCZUCIOWOŚĆ | 299 |
| Kim jest mój duchowy powiernik? | 299 |
| Czy mam bliskich i zażyłych przyjaciół? | 300 |
| W jakiej wspólnocie żyję? | 301 |
| Jakie są zakazane obszary w moim życiu? | 303 |
| Czy włączam uczucia do modlitwy? | 303 |
| Ks. Romuald Jaworski CO KSIĄDZ POWINIEN WIEDZIEĆ O SWEJ SEKSUALNOŚCI? | 307 |
| Specyfika sfery seksualnej | 308 |
| Tożsamość seksualna | 310 |
| Seksualność w życiu psychospołecznym i duchowym | 313 |
| Kontrola i integracja | 315 |
| Bogusław Szpakowski SAC ZAGUBIENI KSIĘŻA W KRAINIE CIENIA | 319 |
| Konfrontacja z własnymi słabościami | 319 |
| Alkoholizm | 321 |
| Homoseksualizm | 324 |
| Podwójne życie | 327 |
| Pedofilia | 330 |
| Pokora i nadzieja | 331 |
| Jacek Prusak SJ KSIĘŻA W PSYCHOTERAPII | 335 |
| Między enigmą a stereotypem | 335 |
| Kapłani z rodzin dysfunkcyjnych | 336 |
| Niebezpieczna triada | 341 |
| Kryzysy odejścia | 342 |
| Ksiądz to człowiek | 343 |
| Elżbieta Sujak JAK POMAGAĆ KSIĘŻOM W ZNIECHĘCENIU I DEPRESJI? | 345 |
| Kiedy pojawia się zniechęcenie | 345 |
| Akceptacja własnych granic | 347 |
| Przyjazne towarzyszenie drugiego człowieka | 348 |
| Wsparcie psychoterapeutyczne w depresji | 349 |
| Andrzej Ruszała OCD ODEJŚCIA Z KAPŁAŃSTWA | 351 |
| Złożoność problematyki | 351 |
| Odejścia z kapłaństwa w świetle wiary | 352 |
| Niewierność a zgorszenie | 353 |
| Panie, Ty wszystko wiesz | 354 |
| Nie daj się zwyciężyć złu | 356 |
| IV. DUSZPASTERSTWO | |
| Kard. Stefan Wyszyński MIŁOŚĆ PASTERSKA | 361 |
| Krzyż Chrystusowy | 361 |
| Pokusy współczesnego świata | 362 |
| Strzeżcie się pokus | 364 |
| Do kogo posyła was Chrystus? | 366 |
| Bp Wiktor Skworc KAPŁAN WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE | 369 |
| Świat w ujęciu Biblii | 369 |
| Świat w świetle wybranych dokumentów Kościoła | 371 |
| Kapłan w świecie i Kościele | 373 |
| Kościół wobec świata | 374 |
| Prowadzić ludzi do Boga | 376 |
| Człowiek misji i dialogu | 377 |
| Ks. Henryk Sławiński DLACZEGO I JAK KORZYSTAĆ Z CUDZYCH HOMILII? | 379 |
| Kwestie terminologiczne | 379 |
| Argumenty za korzystaniem z cudzych homilii | 380 |
| Sposoby korzystania z cudzych homilii | 382 |
| Kryteria wyboru | 385 |
| Ks. Wojciech Rzeszowski KANCELARIA MIEJSCEM TRUDNYCH SPOTKAŃ | 387 |
| Jezusowy styl działania | 387 |
| Praca w kancelarii na tle innych posług | 388 |
| Kancelaria parafialna a doświadczenie śmierci | 390 |
| Stając przed Nieznanym i tym, co nieznane | 391 |
| Wobec tajemnicy człowieka | 392 |
| Pogrzeb i pieniądze | 393 |
| Msza pogrzebowa — homilia czy kazanie? | 394 |
| Dariusz Kowalczyk SJ WSPÓŁCZUCIE W KONFESJONALE | 397 |
| Bóg współczujący | 397 |
| Współczujący spowiednik | 399 |
| Współczujący penitent | 404 |
| Zdzisław J. Kijas OFMConv KSIĄDZ — PENITENT I SPOWIEDNIK | 407 |
| Ksiądz grzesznikiem | 408 |
| Grzesznik bliski Bogu | 410 |
| Społeczne znaczenie postawy kapłana-penitenta | 412 |
| Kapłan szafarzem sakramentu pojednania | 414 |
| Ks. Jakub Szcześniak DUSZPASTERSTWO OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH | 419 |
| Kim są niepełnosprawni | 419 |
| Współczucie i miłość wobec cierpiących | 420 |
| Osobisty kontakt duszpasterzy z niepełnosprawnymi | 422 |
| Pokorny udział w potrzebie i cierpieniu bliźniego | 423 |
| Pytania o sens cierpienia | 424 |
| Modlitwa rozjaśniająca cierpienie | 427 |
| Wojciech Jędrzejewski OP KIM SĄ MŁODZI, KTÓRZY PRZYCHODZĄ DO KSIĘDZA? | 429 |
| Ci, którzy są daleko | 429 |
| Ci, którzy są blisko | 430 |
| Wojciech Żmudziński SJ KAPŁAN JAKO NAUCZYCIEL W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ | 433 |
| Przygotowanie księży do prowadzenia katechezy w szkole | 433 |
| Kapłan towarzyszący poszukiwaniom ucznia | 434 |
| Kapłan wobec klimatu i kultury szkoły | 436 |
| Dylematy moralne i realne problemy uczniów | 438 |
| Bezpośredni przykład własnego życia | 439 |
| Władysław Kubik SJ POSŁUGA KATECHETYCZNA KSIĘŻY | 441 |
| Pokazać dzieciom Jezusa | 441 |
| Autentyczne świadectwo wiary | 442 |
| Przygotowanie dzieci do Pierwszej Komunii Świętej | 443 |
| Sakrament bierzmowania — potwierdzenie więzi z Chrystusem | 444 |
| Katecheza parafialna | 446 |
| Pilna potrzeba wychowania | 446 |
| Józef Augustyn SJ POSŁUGA REKOLEKCYJNA KAPŁANA WOBEC LUDZI MŁODYCH | 449 |
| Autentyzm w postawie i przepowiadaniu | 449 |
| Przepowiadanie słowa Bożego budzące nadzieję | 450 |
| Sztuka walki o życie | 452 |
| Uszanowanie wolności ludzi młodych | 452 |
| Pozytywna wizja człowieka i świata | 453 |
| Wyciszenie i dialog | 454 |
| Metody przepowiadania | 455 |
| Ważne tematy w rekolekcjach młodzieżowych | 456 |
| Rafał Szymkowiak OFMCap KAPŁAN WŚRÓD MŁODYCH I TRUDNYCH. CZYLI PAPIEROS NA CZOLE | 459 |
| Być kapłanem — być dla innych | 459 |
| Umiejętność słuchania | 461 |
| Poznać świat młodych | 462 |
| Starać się zrozumieć | 463 |
| Współpracować i dawać | 464 |
| Przejąć się losem młodych i nie rezygnować z nich | 465 |
| Bp Józef Kupny POLITYCZNE ZAANGAŻOWANIE KSIĘŻY | 467 |
| Polityka na ambonie | 467 |
| Nauczanie Kościoła a prywatne opinie księży | 469 |
| Dariusz Kowalczyk SJ KSIĄDZ W MEDIACH ŚWIECKICH. | |
| POMIĘDZY DIALOGIEM A KONFRONTACJĄ | 471 |
| Media własne czy cudze? | 471 |
| Media w poszukiwaniu księży | 473 |
| Kłopoty księdza z mediami | 475 |
| Czy przyszłość należy do Internetu? | 477 |
| V. FORMACJA DO KAPŁAŃSTWA | |
| Józef Augustyn SJ WERYFIKACJA TREŚCI I METOD FORMACJI KAPŁAŃSKIEJ | 481 |
| Metody modlitwy | 481 |
| Kierownictwo duchowe | 483 |
| Życie wspólnotowe w seminarium | 485 |
| Korzystanie z nowych technologii | 486 |
| Wychowanie do celibatu | 487 |
| Rozeznanie powołania | 489 |
| Potrzeba weryfikacji postaw wychowawców | 490 |
| Ks. Mirosław Cholewa TOŻSAMOŚĆ DUCHOWA PREZBITERA DIECEZJALNEGO | 493 |
| Fundament wiary | 494 |
| W relacji do biskupa i prezbiterium | 495 |
| Wobec owczarni Chrystusa | 496 |
| Księża diecezjalni wobec osób konsekrowanych | 498 |
| Ks. Zdzisław Kroplewski WOLNOŚĆ W WYCHOWANIU SEMINARYJNYM | 501 |
| Wolność decyzji w trakcie formacji seminaryjnej | 502 |
| Wolność a decyzja o kapłaństwie | 505 |
| Wolność i życie według regulaminu w seminarium | 506 |
| Wolność i otwartość na formację | 508 |
| Ks. Romuald Jaworski SEMINARIUM MIEJSCEM DOJRZEWANIA SUMIENIA | 511 |
| Świat nawyków i przyzwyczajeń | 511 |
| U początku seminaryjnej drogi | 514 |
| Rozwój sumienia podczas formacji seminaryjnej | 515 |
| W kierunku dojrzałości sumienia | 519 |
| Ks. Dariusz Jastrząb O ROZMOWACH Z KLERYKIEM | 521 |
| Dialog — wychowawcza konieczność | 522 |
| Zalety prowadzącego dialog | 525 |
| Rozmowa otwarta na dobro i prawdę | 527 |
| Ks. Krzysztof Pawlina OKRES PROPEDEUTYCZNY W FORMACJI SEMINARYJNEJ | 531 |
| Typologia okresów propedeutycznych | 532 |
| Sugestie dotyczące roku propedeutycznego | 533 |
| Cele czasu propedeutycznego | 535 |
| Sposoby realizacji celów czasu propedeutycznego | 536 |
| Lucyna Słup JAKIEGO KSIĘDZA POTRZEBUJĄ KOBIETY DZISIAJ? | 537 |
| Szacunek kapłana do kobiety | 538 |
| Kapłan ojcem i bratem | 539 |
| Szafarz łaski i duchowy przewodnik | 542 |
| Bogdan Białek JAKIEGO KSIĘDZA POTRZEBUJĄ MĘŻCZYŹNI DZISIAJ? | 545 |
| Wczoraj i dziś | 545 |
| Tęsknota za ojcem | 547 |
| Osobisty kontakt | 548 |
| Troszczyć się o swoją wiarę | 549 |
| Z perspektywy własnego kresu | 551 |
| VI. ŚWIADECTWA I OSOBISTE PRZEMYŚLENIA | |
| Kard. Henryk Gulbinowicz DO OSTATNIEGO TCHNIENIA | 555 |
| Jak rodziło się moje powołanie kapłańskie | 555 |
| Droga do kapłaństwa | 557 |
| Trudności na drodze kapłańskiej | 560 |
| By pokonać trudności | 563 |
| Modlitwa kapłańska | 564 |
| Radość kapłańskiego życia | 565 |
| Dążenie do kapłańskiej dojrzałości | 566 |
| Abp Józef Michalik FASCYNUJĄCA RZECZYWISTOŚĆ | 569 |
| Świadek obecności Boga w świecie | 569 |
| Bogactwo kapłańskiej posługi | 570 |
| Ku Bogu i człowiekowi | 571 |
| Ks. Henryk Ciereszko NIEGASNĄCE WEZWANIE | 575 |
| Dojrzewanie do podjęcia decyzji | 575 |
| W Twoje ręce oddaję mój wybór | 576 |
| Pomoc bliźnim w drodze do Boga | 578 |
| Ciągłe wyzwanie i nieustanne zmaganie | 579 |
| Ks. Marek Dziewiecki RADOŚĆ BYCIA KSIĘDZEM | 583 |
| Dziecko miłości | 583 |
| Troska o człowieka na wzór Chrystusa | 585 |
| Mieć czas dla Boga | 586 |
| Mieć czas dla człowieka | 587 |
| Mieć czas dla siebie | 588 |
| Obrońca kobiet i rodzin | 589 |
| Wojciech Giertych OP OBIEKTYWIZM KAPŁAŃSTWA | 593 |
| Działanie łaski Bożej w sakramentach | 593 |
| Mechaniczny rytualizm a obiektywizm sakramentów | 594 |
| Głosić Chrystusa, nie siebie | 596 |
| Ks. Tomasz Horak ZNALAZŁEM SWÓJ DOM | 599 |
| Czym jest powołanie? | 599 |
| Ryzyko nadziei | 600 |
| Antyklerykał | 603 |
| Wierność podjętym zobowiązaniom | 604 |
| Tadeusz Kotlewski SJ MIŁOŚĆ ZSTĘPUJE Z GÓRY | 607 |
| Wezwanie do miłości | 607 |
| Stół grzeszników — Boże miłosierdzie | 609 |
| Stół uczniów — słowo Boże | 610 |
| Stół przyjaciół — Eucharystia | 611 |
| Stół posłanych — błogosławienie | 612 |
| Wzrastanie w miłości | 612 |
| Leon S. Knabit OSB JEDEN JEST TYLKO MÓJ MISTRZ | 615 |
| Ku zrozumieniu sensu Bożej służby | 615 |
| Praca duszpasterska i początek drogi zakonnej | 616 |
| Mistrzowie życia kapłańskiego | 618 |
| Ks. Stanisław Lekavy NIEZWYKŁE KAPŁAŃSKIE ŚCIEŻKI W CZASACH KOMUNIZMU | 623 |
| Niespełnione powołanie | 624 |
| Tajne święcenia | 625 |
| Czekam i służę Kościołowi | 627 |
| Ks. Mieczysław Maliński BYĆ KSIĘDZEM | 629 |
| Dojrzewanie | 629 |
| Wikary w Rabce | 630 |
| Katecheta w liceum | 631 |
| Duszpasterz studentów w Krakowie | 633 |
| Filozofia na KUL-u | 634 |
| Doktorat w Rzymie | 635 |
| W Krakowie do specjalnych poruczeń | 636 |
| Rektor kościoła Sióstr Wizytek | 637 |
| Być księdzem | 638 |
| Wacław Oszajca SJ OGRODY BOGA | 641 |
| Rachunek sumienia prezbitera | 641 |
| Wyjść naprzeciw nowej rzeczywistości | 644 |
| Z obfitości serca usta mówią | 646 |
| Ks. Aleksander Radecki W TOBIE, PANIE, ZAUFAŁEM | 649 |
| Powołanie — nieprzenikniona tajemnica | 650 |
| Formacja seminaryjna | 651 |
| Wikariaty | 652 |
| Być proboszczem | 653 |
| Znów w seminarium | 655 |
| Jerzy Sermak SJ MOJE KAPŁAŃSTWO W TOWARZYSTWIE JEZUSOWYM | 657 |
| Dzieciństwo w cieniu jezuitów | 657 |
| Nowicjat i studia | 659 |
| Spotkania z Ojcem Świętym | 660 |
| Dużo gości i telefonów | 661 |
| Pośród amerykańskiej Polonii | 664 |
| Ks. Artur Stopka DZIENNIKARZ KSIĘDZEM | 667 |
| Dość paskudny nastolatek | 667 |
| Kłopotliwy alumn | 668 |
| Pedagogiczny antytalent | 669 |
| Czas nowych problemów | 670 |
| Niestandardowy rodzaj posługi | 672 |
| Wojciech Zagrodzki CSsR DWADZIEŚCIA LAT ZADZIWIENIA | 675 |
| Pójdź za Mną! | 675 |
| Nie brać samemu, ale otrzymywać | 676 |
| Głosiciel Ewangelii, a nie społecznik | 677 |
| Nie troszczcie się zbytnio | 678 |
| Tajemnica posługi słowa i konfesjonału | 679 |
| Wolność od pogoni za apostolskim sukcesem | 680 |
| Jan W. Góra OP WYZNANIE WIARY | 683 |
| Józef Augustyn SJ MODLITWA O ŁASKĘ KAPŁAŃSKIEJ WIERNOŚCI | 687 |
Osoba i posługa kapłana to wyzwanie dla współczesnego świata. Dla jednych kapłan jest stałym towarzyszem na drogach życia chrześcijańskiego. Jest uczniem i sługą Jezusa Chrystusa, głoszącym Jego słowo. Umożliwia wiernym dostęp do sakramentów — źródeł łaski. Jest przewodnikiem wspólnoty. Dla innych ksiądz to ulubiony cel krytyki, wytykania słabości i niekonsekwencji w obliczu ideałów i wartości, które głosi. Chyba najmniej jest takich, którzy patrzą na księdza z obojętnością. Dlaczego? Dlatego że mimo wszystko pozostaje on znakiem rzeczywistości nieobojętnej dla człowieka.
Spośród wielu słów nadziei i oczekiwań związanych z przeżywanym przez nas Rokiem Kapłańskim przytoczmy słowa Benedykta XVI z listu na rozpoczęcie obchodów roku: „Ten rok ma pobudzić do wewnętrznej odnowy wszystkich kapłanów, aby ich świadectwo ewangeliczne we współczesnym świecie stało się silniejsze i bardziej wyraziste” (16 VI 2009). Ojciec Święty przypomniał również słowa Świętego Proboszcza z Ars: „Kapłaństwo — to miłość Serca Jezusowego”. Kapłaństwo jest darem ukrzyżowanego i zmartwychwstałego Pana dla Kościoła. Jest tajemnicą, a jednocześnie rzeczywistością codziennego życia uczniów Jezusa. Rok Kapłański stanowi zachętę dla wszystkich, aby pochylić się nad tym darem, nad jego tajemnicą i rzeczywistością.
Dar wymaga współpracy, ponieważ staje się zadaniem. Przede wszystkim wymaga stałego utożsamiania się z jedynym i najwyższym Kapłanem — Jezusem Chrystusem. Wymaga poznawania Go, przyjmowania i odtwarzania Jego stylu życia. Wymaga pogłębiania przyjaźni z Nim. Wyzwanie, jakie stale towarzyszy kapłanowi, dobrze streszczają słowa: Wypłyń na głębię (Łk 5, 4). I jeszcze inna zachęta: „Rozpalaj na nowo charyzmat Boży, który jest w tobie” (por. 2 Tm 1, 6). Komentując te słowa w adhortacji Pastores dabo vobis, Sługa Boży Jan Paweł II pisał: „Apostoł prosi Tymoteusza, by «rozpalił» Boży charyzmat niczym ogień tlący się w popiele, a więc by go przyjął i żył nim, nie tracąc i nie zapominając owej «trwałej nowości», jaka znamionuje każdy dar Boga — Tego, który wszystko czyni nowe (por. Ap 21, 5); a zatem, by go przeżywał w całej jego nieprzemijającej świeżości i pierwotnym pięknie”1.
Współpraca z darem dokonuje się również w misji, spełnianej wiernie i twórczo, w odpowiedzi na problemy i potrzeby współczesnego świata. Kapłan podejmuje misję jako świadek Bożej rzeczywistości. Świadek powinien być wiarygodny i przejrzysty. Tylko wtedy jest szansa, że płomień jego wiary, nadziei i miłości rozpali serca tych, do których został posłany, i sprawi, że oni sami staną się świadkami.
W ostatnich kilkudziesięciu latach Kościół w Polsce został obdarowany wieloma powołaniami kapłańskimi. Być może Opatrzność Boża chciała nas w ten sposób wspomagać w zmaganiach z bezbożnym systemem totalitarnym, w zmaganiach o prawdę, o godność człowieka, o miejsce Boga w jego życiu i życiu narodu. Dziś dziękujemy Opatrzności za dar odzyskanej wolności i niepodległości. Jednocześnie uświadamiamy sobie, że przed całym Kościołem, a zwłaszcza kapłanami, stają nowe wyzwania i nowe zadania. Współczesna Polska jest bardziej wymagająca. Współczesna Polska jeszcze bardziej potrzebuje autentycznych świadków wiary. Potrzebuje nadziei. Potrzebuje świadectwa solidarności z ubogimi, cierpiącymi, żyjącymi na marginesie.
Należy się cieszyć, że Rok Kapłański przynosi owoce. Te najważniejsze są niewidzialne. Rodzą się w zaciszu kapłańskich sumień i serc. To owoce nawrócenia, odnowy wewnętrznej, pogłębionej przyjaźni z Panem. Bardziej widoczne owoce to większa gorliwość, liczne inicjatywy duszpasterskie, nowe programy stałej formacji kapłanów.
W tę rzeczywistość wpisuje się również inicjatywa Wydawnictwa WAM w postaci publikacji Sztuka bycia księdzem. Jakość tekstów i szeroki wachlarz podejmowanych problemów pozwalają żywić nadzieję, że książka będzie znaczącym wkładem w refleksję Kościoła polskiego nad posługą kapłanów. W pewnym sensie Sztuka bycia księdzem tworzy swoisty „tryptyk”, którego pierwszymi częściami są cenne publikacje: Sztuka spowiadania oraz Sztuka kierownictwa duchowego.
Dziękuję Wydawnictwu WAM, jego Redaktorom i Autorom tekstów. Czytelnikom życzę, aby dzięki Sztuce bycia księdzem jeszcze bardziej cenili skarb, jakim jest Chrystusowe kapłaństwo.
1 Jan Paweł II, Pastores dabo vobis, Rzym 1992, 70.
opr. aw/aw