Wstęp autorstwa kard. Stanisława Dziwisza
ISBN: 978-83-7505-571-9
wyd.: WAM 2010
Spis treści | |
SŁOWO WSTĘPNE | 5 |
WPROWADZENIE | 7 |
I. TOŻSAMOŚĆ KAPŁAŃSKA, CZYLI KIM JEST KSIĄDZ | |
Benedykt XVI KAPŁAN EKSPERTEM W DZIEDZINIE ŻYCIA DUCHOWEGO | 15 |
Jan Paweł II LIST DO KAPŁANÓW NA WIELKI CZWARTEK 2000 | 19 |
List z Wieczernika | 19 |
Zrodzeni z miłości | 20 |
Skarb w naczyniach glinianych | 22 |
Sacerdos et Hostia | 23 |
Czyńcie to na moją pamiątkę | 24 |
Pamiątka uobecniająca | 25 |
Zadanie Wieczernika | 26 |
Bp Zbigniew Kiernikowski KAPŁAŃSTWO POWSZECHNE A KAPŁAŃSTWO MINISTERIALNE | 29 |
Potrzeba kapłaństwa dla pojednania | 29 |
Droga spełniania się kapłaństwa | 30 |
Kapłaństwo w Nowym Testamencie | 31 |
Urzeczywistnianie się kapłaństwa Jezusa Chrystusa | 37 |
Jerzy Sermak SJ WZÓR DLA KAPŁAŃSKIEGO SERCA | 43 |
Jezus kocha swojego ucznia | 44 |
Uczeń kocha swojego Mistrza | 45 |
Serce otwarte na braci | 47 |
Ks. Alfons J. Skowronek KIM JEST, A KIM NIE JEST KAPŁAN? | 51 |
Duchowa sylwetka kapłana | 51 |
Powołanie do misji kapłańskiej | 53 |
Pasterz w owczarni Pana | 55 |
Specjalista od świata wewnętrznego | 56 |
Henryk Pietras SJ TOŻSAMOŚĆ KAPŁAŃSKA W KOŚCIELE STAROŻYTNYM | 59 |
Kapłan w pierwszych wspólnotach chrześcijańskich | 59 |
Kapłan w pismach Orygenesa i Cypriana z Kartaginy | 61 |
Kapłaństwo według Konstytucji Apostolskich | 62 |
Kapłani — biskupi i prezbiterzy | 64 |
Gerard Siwek CSsR GŁOSICIEL SŁOWA BOŻEGO | 67 |
Rola słowa w historii zbawienia | 67 |
Teologia przepowiadania | 68 |
Przepowiadanie liturgiczne | 70 |
Przepowiadanie pozaliturgiczne | 72 |
Wyzwania stojące przed głoszącym słowo Boże | 73 |
Ks. Roman E. Rogowski EUCHARYSTIA W ŻYCIU KAPŁANA | 75 |
Eucharystia jako ofiara | 76 |
Eucharystia jako uczta | 77 |
Sprawowanie Eucharystii | 78 |
Robert Wieczorek OFMCap WRAŻLIWOŚĆ MISYJNA KAPŁANÓW | 83 |
Ubogacać własnym ubóstwem | 83 |
Misyjna wrażliwość naszych parafii | 86 |
Wolontariat misyjny | 88 |
Dlaczego jechać na misje? | 89 |
Ks. Janusz Bujak KAPŁAN W DIALOGU MIĘDZYRELIGIJNYM I EKUMENICZNYM | 91 |
Teologiczne podstawy dialogu | 91 |
Dialog międzyreligijny | 92 |
Dialog ekumeniczny | 95 |
Wojciech Ziółek SJ BRUDNE NOGI POD ORNATEM. | |
KSIĄDZ JAKO GRZESZNIK POTRZEBUJĄCY PRZEBACZENIA | 101 |
Uznać prawdę o swojej grzeszności | 101 |
Być wszystkim w rękach Pana | 103 |
Cud Bożej miłości i przebaczenia | 104 |
Bogusław Steczek SJ WSPÓLNOTA KAPŁAŃSKA | 107 |
Pierwotne doświadczenie wspólnoty Kościoła | 107 |
Charakterystyczne rysy wspólnoty kapłańskiej | 109 |
Laboratorium życia wspólnotowego | 110 |
Wspólnota w codzienności życia | 111 |
Dar i zadanie | 113 |
Lucjan Balter SAC INTELEKTUALNY WYMIAR PRACY DUSZPASTERSKIEJ KAPŁANA | 115 |
Teologia żyjąca w duszy kapłana | 115 |
Zmysł Transcendencji i autentyzm życia | 117 |
Głosiciel słowa Bożego, a nie zapożyczonych myśli | 119 |
Ks. Józef Kudasiewicz MISJA KAPŁANÓW PODESZŁEGO WIEKU | 123 |
Bóg powołuje i Bóg odwołuje | 124 |
Ludzie świeccy i kapłani podeszłego wieku w dziejach zbawienia | 126 |
Kapłani podeszłego wieku dziś | 129 |
Aż do końca | 131 |
II. ŻYCIE DUCHOWE I MODLITWA | |
Ks. Stanisław Haręzga MEDYTACJA SŁOWA BOŻEGO PODSTAWOWĄ MODLITWĄ KAPŁANA | 137 |
Założenia teologiczne | 137 |
Przebieg i dynamika medytacji biblijnej | 140 |
Medytacja biblijna a głoszenie słowa Bożego | 143 |
Uwagi praktyczne | 145 |
Jacek Bolewski SJ MIŁOŚĆ DO MARYI W ŻYCIU KAPŁANA | 147 |
Miłość Matki Pana | 147 |
Miłość Oblubienicy Chrystusa | 149 |
Miłość i modlitwa Maryjna | 151 |
Marek Blaza SJ KAPŁAŃSKIE UŚWIĘCANIE CZASU | 155 |
Uświęcanie czasu jako modlitwa Kościoła | 155 |
Klerykalizacja modlitwy brewiarzowej | 156 |
Modlitwa brewiarzowa dzisiaj | 159 |
Leon Nieścior OMI ASCEZA KAPŁAŃSKA. W ŚWIETLE KSIĘGI REGUŁY PASTERSKIEJ ŚW. GRZEGORZA WIELKIEGO | 163 |
Czystość w myślach | 163 |
O czym myśleć? | 164 |
Być nieprzeciętnym | 165 |
Między milczeniem a mową | 166 |
Kontemplacja Boga a służba innym | 166 |
Władza i pokora | 167 |
Nie szukając poklasku | 169 |
Z dala od chciwości i gniewu | 170 |
Krzysztof Wons SDS KAPŁAŃSKIE REKOLEKCJE. CZYLI O GŁODZIE PUSTYNI, CISZY I SŁOWA BOŻEGO | 173 |
Rekolekcje dla spragnionych duchowo | 174 |
Głód pustyni | 174 |
Głód ciszy | 177 |
Głód Słowa | 178 |
Głód bliskich relacji | 179 |
Rekolekcje i głód codzienności | 180 |
Ks. Andrzej Santorski KIEROWNICTWO DUCHOWE W ŻYCIU I POSŁUDZE KSIĘDZA | 183 |
Pojęcie kierownictwa duchowego | 183 |
Zasady kierownictwa duchowego w duszpasterstwie | 185 |
Kierownictwo duchowe a decyzja dojrzałego życia chrześcijańskiego | 187 |
Pomoc w duchowym rozwoju | 189 |
Osoba kierownika duchowego | 190 |
Korzystanie z kierownictwa duchowego przez kapłana | 192 |
Ks. Marek Chmielewski LEKTURA DUCHOWA KAPŁANA | 195 |
Lektura duchowa jako praktyka ascetyczna | 196 |
Metody lektury duchowej | 198 |
Przedmiot lektury duchowej | 199 |
Stanisław Morgalla SJ O RELACJACH EMOCJONALNYCH KSIĘŻY | 203 |
Między słowem a czynem | 204 |
Między swojskością a innością | 205 |
Między przeszłością a przyszłością | 206 |
Między winą a nieporadnością | 208 |
Między poetą a kapłanem | 210 |
Stanisław Łucarz SJ RADY EWANGELICZNE W ŻYCIU KAPŁANA | 211 |
Istota rad ewangelicznych | 211 |
Paschalność ubóstwa | 213 |
Paschalność czystości | 215 |
Paschalność posłuszeństwa | 217 |
Marian Zawada OCD POSŁUSZEŃSTWO KAPŁAŃSKIE W NASZYCH CZASACH | 221 |
Wolność i godność życia | 221 |
Istota posłuszeństwa | 222 |
Kapłan w splocie posłuszeństw | 224 |
Posłuszeństwo Bogu, sobie i Kościołowi | 224 |
Trud posłuszeństwa | 226 |
Zamiast postscriptum | 227 |
Ks. Grzegorz Ryś WYCHOWANIE DO CELIBATU | 229 |
Charyzmatyczny dar i nakaz prawa kanonicznego | 229 |
Dar z siebie samego | 231 |
Powołanie do miłości Kościoła | 232 |
Jak wychowywać do celibatu | 233 |
Ks. Zdzisław Chlewiński UBÓSTWO ŚWIADECTWEM | 235 |
Koncepcja ubóstwa | 235 |
Ubóstwo duchownych | 237 |
Psychologiczny mechanizm uzależnienia | 238 |
Wychowanie do ubóstwa | 240 |
Pomoc ubogim | 242 |
Ks. Jan Machniak ŚWIADECTWO MIŁOŚCI DO CHRYSTUSA | 245 |
Pojęcie ubóstwa w tradycji chrześcijańskiej | 246 |
Ubóstwo Chrystusa | 248 |
Ubóstwo drogą do zjednoczenia z Chrystusem | 250 |
Ubóstwo jako zawierzenie Bożej Opatrzności | 252 |
Wybór Chrystusa ubogiego | 253 |
III. DUCHOWOŚĆ I PSYCHOLOGIA | |
Ks. Romuald Jaworski POSTAWY I ZACHOWANIA KSIĘŻY WOBEC WIERNYCH. | |
REFLEKSJA PSYCHOLOGICZNA | 259 |
Psychologiczne rozumienie postawy | 259 |
Obraz świeckich w oczach księży | 260 |
Stosunek emocjonalny księży do osób świeckich | 261 |
Zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym u osób duchownych | 264 |
Zachowania w konkretnych sytuacjach | 266 |
Sytuacje konfl iktowe okazją do weryfikacji postaw | 267 |
Ks. Józef Kudasiewicz GODNI SZAFARZE WIELKIEJ TAJEMNICY WIARY | 269 |
Wielka tajemnica wiary | 269 |
Wiara szukająca zrozumienia | 270 |
Charyzmat spotkania | 273 |
Aktywność celebransa | 274 |
Ostatnia deska ratunku | 276 |
Aleksander Jacyniak SJ KRYZYSY W ŻYCIU SEMINARYJNYM I KAPŁAŃSKIM | 279 |
Kryzys wierności | 279 |
Kryzys moralny | 280 |
Kryzys wiary | 281 |
Kryzys rytmu życia | 282 |
Kryzys życia w samotności | 283 |
Kryzys altruizmu | 284 |
Kryzys eschatologicznego myślenia i wartościowania | 285 |
Niebezpieczeństwo wypalenia | 286 |
Artur Radacki MIC WYPALENIE W POSŁUDZE KAPŁAŃSKIEJ | 289 |
Charakterystyka syndromu wypalenia | 290 |
Przyczyny wypalenia | 291 |
Kilka zapobiegawczych postulatów | 295 |
Thomas P. Rausch SJ KAPŁAŃSTWO I UCZUCIOWOŚĆ | 299 |
Kim jest mój duchowy powiernik? | 299 |
Czy mam bliskich i zażyłych przyjaciół? | 300 |
W jakiej wspólnocie żyję? | 301 |
Jakie są zakazane obszary w moim życiu? | 303 |
Czy włączam uczucia do modlitwy? | 303 |
Ks. Romuald Jaworski CO KSIĄDZ POWINIEN WIEDZIEĆ O SWEJ SEKSUALNOŚCI? | 307 |
Specyfika sfery seksualnej | 308 |
Tożsamość seksualna | 310 |
Seksualność w życiu psychospołecznym i duchowym | 313 |
Kontrola i integracja | 315 |
Bogusław Szpakowski SAC ZAGUBIENI KSIĘŻA W KRAINIE CIENIA | 319 |
Konfrontacja z własnymi słabościami | 319 |
Alkoholizm | 321 |
Homoseksualizm | 324 |
Podwójne życie | 327 |
Pedofilia | 330 |
Pokora i nadzieja | 331 |
Jacek Prusak SJ KSIĘŻA W PSYCHOTERAPII | 335 |
Między enigmą a stereotypem | 335 |
Kapłani z rodzin dysfunkcyjnych | 336 |
Niebezpieczna triada | 341 |
Kryzysy odejścia | 342 |
Ksiądz to człowiek | 343 |
Elżbieta Sujak JAK POMAGAĆ KSIĘŻOM W ZNIECHĘCENIU I DEPRESJI? | 345 |
Kiedy pojawia się zniechęcenie | 345 |
Akceptacja własnych granic | 347 |
Przyjazne towarzyszenie drugiego człowieka | 348 |
Wsparcie psychoterapeutyczne w depresji | 349 |
Andrzej Ruszała OCD ODEJŚCIA Z KAPŁAŃSTWA | 351 |
Złożoność problematyki | 351 |
Odejścia z kapłaństwa w świetle wiary | 352 |
Niewierność a zgorszenie | 353 |
Panie, Ty wszystko wiesz | 354 |
Nie daj się zwyciężyć złu | 356 |
IV. DUSZPASTERSTWO | |
Kard. Stefan Wyszyński MIŁOŚĆ PASTERSKA | 361 |
Krzyż Chrystusowy | 361 |
Pokusy współczesnego świata | 362 |
Strzeżcie się pokus | 364 |
Do kogo posyła was Chrystus? | 366 |
Bp Wiktor Skworc KAPŁAN WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE | 369 |
Świat w ujęciu Biblii | 369 |
Świat w świetle wybranych dokumentów Kościoła | 371 |
Kapłan w świecie i Kościele | 373 |
Kościół wobec świata | 374 |
Prowadzić ludzi do Boga | 376 |
Człowiek misji i dialogu | 377 |
Ks. Henryk Sławiński DLACZEGO I JAK KORZYSTAĆ Z CUDZYCH HOMILII? | 379 |
Kwestie terminologiczne | 379 |
Argumenty za korzystaniem z cudzych homilii | 380 |
Sposoby korzystania z cudzych homilii | 382 |
Kryteria wyboru | 385 |
Ks. Wojciech Rzeszowski KANCELARIA MIEJSCEM TRUDNYCH SPOTKAŃ | 387 |
Jezusowy styl działania | 387 |
Praca w kancelarii na tle innych posług | 388 |
Kancelaria parafialna a doświadczenie śmierci | 390 |
Stając przed Nieznanym i tym, co nieznane | 391 |
Wobec tajemnicy człowieka | 392 |
Pogrzeb i pieniądze | 393 |
Msza pogrzebowa — homilia czy kazanie? | 394 |
Dariusz Kowalczyk SJ WSPÓŁCZUCIE W KONFESJONALE | 397 |
Bóg współczujący | 397 |
Współczujący spowiednik | 399 |
Współczujący penitent | 404 |
Zdzisław J. Kijas OFMConv KSIĄDZ — PENITENT I SPOWIEDNIK | 407 |
Ksiądz grzesznikiem | 408 |
Grzesznik bliski Bogu | 410 |
Społeczne znaczenie postawy kapłana-penitenta | 412 |
Kapłan szafarzem sakramentu pojednania | 414 |
Ks. Jakub Szcześniak DUSZPASTERSTWO OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH | 419 |
Kim są niepełnosprawni | 419 |
Współczucie i miłość wobec cierpiących | 420 |
Osobisty kontakt duszpasterzy z niepełnosprawnymi | 422 |
Pokorny udział w potrzebie i cierpieniu bliźniego | 423 |
Pytania o sens cierpienia | 424 |
Modlitwa rozjaśniająca cierpienie | 427 |
Wojciech Jędrzejewski OP KIM SĄ MŁODZI, KTÓRZY PRZYCHODZĄ DO KSIĘDZA? | 429 |
Ci, którzy są daleko | 429 |
Ci, którzy są blisko | 430 |
Wojciech Żmudziński SJ KAPŁAN JAKO NAUCZYCIEL W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ | 433 |
Przygotowanie księży do prowadzenia katechezy w szkole | 433 |
Kapłan towarzyszący poszukiwaniom ucznia | 434 |
Kapłan wobec klimatu i kultury szkoły | 436 |
Dylematy moralne i realne problemy uczniów | 438 |
Bezpośredni przykład własnego życia | 439 |
Władysław Kubik SJ POSŁUGA KATECHETYCZNA KSIĘŻY | 441 |
Pokazać dzieciom Jezusa | 441 |
Autentyczne świadectwo wiary | 442 |
Przygotowanie dzieci do Pierwszej Komunii Świętej | 443 |
Sakrament bierzmowania — potwierdzenie więzi z Chrystusem | 444 |
Katecheza parafialna | 446 |
Pilna potrzeba wychowania | 446 |
Józef Augustyn SJ POSŁUGA REKOLEKCYJNA KAPŁANA WOBEC LUDZI MŁODYCH | 449 |
Autentyzm w postawie i przepowiadaniu | 449 |
Przepowiadanie słowa Bożego budzące nadzieję | 450 |
Sztuka walki o życie | 452 |
Uszanowanie wolności ludzi młodych | 452 |
Pozytywna wizja człowieka i świata | 453 |
Wyciszenie i dialog | 454 |
Metody przepowiadania | 455 |
Ważne tematy w rekolekcjach młodzieżowych | 456 |
Rafał Szymkowiak OFMCap KAPŁAN WŚRÓD MŁODYCH I TRUDNYCH. CZYLI PAPIEROS NA CZOLE | 459 |
Być kapłanem — być dla innych | 459 |
Umiejętność słuchania | 461 |
Poznać świat młodych | 462 |
Starać się zrozumieć | 463 |
Współpracować i dawać | 464 |
Przejąć się losem młodych i nie rezygnować z nich | 465 |
Bp Józef Kupny POLITYCZNE ZAANGAŻOWANIE KSIĘŻY | 467 |
Polityka na ambonie | 467 |
Nauczanie Kościoła a prywatne opinie księży | 469 |
Dariusz Kowalczyk SJ KSIĄDZ W MEDIACH ŚWIECKICH. | |
POMIĘDZY DIALOGIEM A KONFRONTACJĄ | 471 |
Media własne czy cudze? | 471 |
Media w poszukiwaniu księży | 473 |
Kłopoty księdza z mediami | 475 |
Czy przyszłość należy do Internetu? | 477 |
V. FORMACJA DO KAPŁAŃSTWA | |
Józef Augustyn SJ WERYFIKACJA TREŚCI I METOD FORMACJI KAPŁAŃSKIEJ | 481 |
Metody modlitwy | 481 |
Kierownictwo duchowe | 483 |
Życie wspólnotowe w seminarium | 485 |
Korzystanie z nowych technologii | 486 |
Wychowanie do celibatu | 487 |
Rozeznanie powołania | 489 |
Potrzeba weryfikacji postaw wychowawców | 490 |
Ks. Mirosław Cholewa TOŻSAMOŚĆ DUCHOWA PREZBITERA DIECEZJALNEGO | 493 |
Fundament wiary | 494 |
W relacji do biskupa i prezbiterium | 495 |
Wobec owczarni Chrystusa | 496 |
Księża diecezjalni wobec osób konsekrowanych | 498 |
Ks. Zdzisław Kroplewski WOLNOŚĆ W WYCHOWANIU SEMINARYJNYM | 501 |
Wolność decyzji w trakcie formacji seminaryjnej | 502 |
Wolność a decyzja o kapłaństwie | 505 |
Wolność i życie według regulaminu w seminarium | 506 |
Wolność i otwartość na formację | 508 |
Ks. Romuald Jaworski SEMINARIUM MIEJSCEM DOJRZEWANIA SUMIENIA | 511 |
Świat nawyków i przyzwyczajeń | 511 |
U początku seminaryjnej drogi | 514 |
Rozwój sumienia podczas formacji seminaryjnej | 515 |
W kierunku dojrzałości sumienia | 519 |
Ks. Dariusz Jastrząb O ROZMOWACH Z KLERYKIEM | 521 |
Dialog — wychowawcza konieczność | 522 |
Zalety prowadzącego dialog | 525 |
Rozmowa otwarta na dobro i prawdę | 527 |
Ks. Krzysztof Pawlina OKRES PROPEDEUTYCZNY W FORMACJI SEMINARYJNEJ | 531 |
Typologia okresów propedeutycznych | 532 |
Sugestie dotyczące roku propedeutycznego | 533 |
Cele czasu propedeutycznego | 535 |
Sposoby realizacji celów czasu propedeutycznego | 536 |
Lucyna Słup JAKIEGO KSIĘDZA POTRZEBUJĄ KOBIETY DZISIAJ? | 537 |
Szacunek kapłana do kobiety | 538 |
Kapłan ojcem i bratem | 539 |
Szafarz łaski i duchowy przewodnik | 542 |
Bogdan Białek JAKIEGO KSIĘDZA POTRZEBUJĄ MĘŻCZYŹNI DZISIAJ? | 545 |
Wczoraj i dziś | 545 |
Tęsknota za ojcem | 547 |
Osobisty kontakt | 548 |
Troszczyć się o swoją wiarę | 549 |
Z perspektywy własnego kresu | 551 |
VI. ŚWIADECTWA I OSOBISTE PRZEMYŚLENIA | |
Kard. Henryk Gulbinowicz DO OSTATNIEGO TCHNIENIA | 555 |
Jak rodziło się moje powołanie kapłańskie | 555 |
Droga do kapłaństwa | 557 |
Trudności na drodze kapłańskiej | 560 |
By pokonać trudności | 563 |
Modlitwa kapłańska | 564 |
Radość kapłańskiego życia | 565 |
Dążenie do kapłańskiej dojrzałości | 566 |
Abp Józef Michalik FASCYNUJĄCA RZECZYWISTOŚĆ | 569 |
Świadek obecności Boga w świecie | 569 |
Bogactwo kapłańskiej posługi | 570 |
Ku Bogu i człowiekowi | 571 |
Ks. Henryk Ciereszko NIEGASNĄCE WEZWANIE | 575 |
Dojrzewanie do podjęcia decyzji | 575 |
W Twoje ręce oddaję mój wybór | 576 |
Pomoc bliźnim w drodze do Boga | 578 |
Ciągłe wyzwanie i nieustanne zmaganie | 579 |
Ks. Marek Dziewiecki RADOŚĆ BYCIA KSIĘDZEM | 583 |
Dziecko miłości | 583 |
Troska o człowieka na wzór Chrystusa | 585 |
Mieć czas dla Boga | 586 |
Mieć czas dla człowieka | 587 |
Mieć czas dla siebie | 588 |
Obrońca kobiet i rodzin | 589 |
Wojciech Giertych OP OBIEKTYWIZM KAPŁAŃSTWA | 593 |
Działanie łaski Bożej w sakramentach | 593 |
Mechaniczny rytualizm a obiektywizm sakramentów | 594 |
Głosić Chrystusa, nie siebie | 596 |
Ks. Tomasz Horak ZNALAZŁEM SWÓJ DOM | 599 |
Czym jest powołanie? | 599 |
Ryzyko nadziei | 600 |
Antyklerykał | 603 |
Wierność podjętym zobowiązaniom | 604 |
Tadeusz Kotlewski SJ MIŁOŚĆ ZSTĘPUJE Z GÓRY | 607 |
Wezwanie do miłości | 607 |
Stół grzeszników — Boże miłosierdzie | 609 |
Stół uczniów — słowo Boże | 610 |
Stół przyjaciół — Eucharystia | 611 |
Stół posłanych — błogosławienie | 612 |
Wzrastanie w miłości | 612 |
Leon S. Knabit OSB JEDEN JEST TYLKO MÓJ MISTRZ | 615 |
Ku zrozumieniu sensu Bożej służby | 615 |
Praca duszpasterska i początek drogi zakonnej | 616 |
Mistrzowie życia kapłańskiego | 618 |
Ks. Stanisław Lekavy NIEZWYKŁE KAPŁAŃSKIE ŚCIEŻKI W CZASACH KOMUNIZMU | 623 |
Niespełnione powołanie | 624 |
Tajne święcenia | 625 |
Czekam i służę Kościołowi | 627 |
Ks. Mieczysław Maliński BYĆ KSIĘDZEM | 629 |
Dojrzewanie | 629 |
Wikary w Rabce | 630 |
Katecheta w liceum | 631 |
Duszpasterz studentów w Krakowie | 633 |
Filozofia na KUL-u | 634 |
Doktorat w Rzymie | 635 |
W Krakowie do specjalnych poruczeń | 636 |
Rektor kościoła Sióstr Wizytek | 637 |
Być księdzem | 638 |
Wacław Oszajca SJ OGRODY BOGA | 641 |
Rachunek sumienia prezbitera | 641 |
Wyjść naprzeciw nowej rzeczywistości | 644 |
Z obfitości serca usta mówią | 646 |
Ks. Aleksander Radecki W TOBIE, PANIE, ZAUFAŁEM | 649 |
Powołanie — nieprzenikniona tajemnica | 650 |
Formacja seminaryjna | 651 |
Wikariaty | 652 |
Być proboszczem | 653 |
Znów w seminarium | 655 |
Jerzy Sermak SJ MOJE KAPŁAŃSTWO W TOWARZYSTWIE JEZUSOWYM | 657 |
Dzieciństwo w cieniu jezuitów | 657 |
Nowicjat i studia | 659 |
Spotkania z Ojcem Świętym | 660 |
Dużo gości i telefonów | 661 |
Pośród amerykańskiej Polonii | 664 |
Ks. Artur Stopka DZIENNIKARZ KSIĘDZEM | 667 |
Dość paskudny nastolatek | 667 |
Kłopotliwy alumn | 668 |
Pedagogiczny antytalent | 669 |
Czas nowych problemów | 670 |
Niestandardowy rodzaj posługi | 672 |
Wojciech Zagrodzki CSsR DWADZIEŚCIA LAT ZADZIWIENIA | 675 |
Pójdź za Mną! | 675 |
Nie brać samemu, ale otrzymywać | 676 |
Głosiciel Ewangelii, a nie społecznik | 677 |
Nie troszczcie się zbytnio | 678 |
Tajemnica posługi słowa i konfesjonału | 679 |
Wolność od pogoni za apostolskim sukcesem | 680 |
Jan W. Góra OP WYZNANIE WIARY | 683 |
Józef Augustyn SJ MODLITWA O ŁASKĘ KAPŁAŃSKIEJ WIERNOŚCI | 687 |
Osoba i posługa kapłana to wyzwanie dla współczesnego świata. Dla jednych kapłan jest stałym towarzyszem na drogach życia chrześcijańskiego. Jest uczniem i sługą Jezusa Chrystusa, głoszącym Jego słowo. Umożliwia wiernym dostęp do sakramentów — źródeł łaski. Jest przewodnikiem wspólnoty. Dla innych ksiądz to ulubiony cel krytyki, wytykania słabości i niekonsekwencji w obliczu ideałów i wartości, które głosi. Chyba najmniej jest takich, którzy patrzą na księdza z obojętnością. Dlaczego? Dlatego że mimo wszystko pozostaje on znakiem rzeczywistości nieobojętnej dla człowieka.
Spośród wielu słów nadziei i oczekiwań związanych z przeżywanym przez nas Rokiem Kapłańskim przytoczmy słowa Benedykta XVI z listu na rozpoczęcie obchodów roku: „Ten rok ma pobudzić do wewnętrznej odnowy wszystkich kapłanów, aby ich świadectwo ewangeliczne we współczesnym świecie stało się silniejsze i bardziej wyraziste” (16 VI 2009). Ojciec Święty przypomniał również słowa Świętego Proboszcza z Ars: „Kapłaństwo — to miłość Serca Jezusowego”. Kapłaństwo jest darem ukrzyżowanego i zmartwychwstałego Pana dla Kościoła. Jest tajemnicą, a jednocześnie rzeczywistością codziennego życia uczniów Jezusa. Rok Kapłański stanowi zachętę dla wszystkich, aby pochylić się nad tym darem, nad jego tajemnicą i rzeczywistością.
Dar wymaga współpracy, ponieważ staje się zadaniem. Przede wszystkim wymaga stałego utożsamiania się z jedynym i najwyższym Kapłanem — Jezusem Chrystusem. Wymaga poznawania Go, przyjmowania i odtwarzania Jego stylu życia. Wymaga pogłębiania przyjaźni z Nim. Wyzwanie, jakie stale towarzyszy kapłanowi, dobrze streszczają słowa: Wypłyń na głębię (Łk 5, 4). I jeszcze inna zachęta: „Rozpalaj na nowo charyzmat Boży, który jest w tobie” (por. 2 Tm 1, 6). Komentując te słowa w adhortacji Pastores dabo vobis, Sługa Boży Jan Paweł II pisał: „Apostoł prosi Tymoteusza, by «rozpalił» Boży charyzmat niczym ogień tlący się w popiele, a więc by go przyjął i żył nim, nie tracąc i nie zapominając owej «trwałej nowości», jaka znamionuje każdy dar Boga — Tego, który wszystko czyni nowe (por. Ap 21, 5); a zatem, by go przeżywał w całej jego nieprzemijającej świeżości i pierwotnym pięknie”1.
Współpraca z darem dokonuje się również w misji, spełnianej wiernie i twórczo, w odpowiedzi na problemy i potrzeby współczesnego świata. Kapłan podejmuje misję jako świadek Bożej rzeczywistości. Świadek powinien być wiarygodny i przejrzysty. Tylko wtedy jest szansa, że płomień jego wiary, nadziei i miłości rozpali serca tych, do których został posłany, i sprawi, że oni sami staną się świadkami.
W ostatnich kilkudziesięciu latach Kościół w Polsce został obdarowany wieloma powołaniami kapłańskimi. Być może Opatrzność Boża chciała nas w ten sposób wspomagać w zmaganiach z bezbożnym systemem totalitarnym, w zmaganiach o prawdę, o godność człowieka, o miejsce Boga w jego życiu i życiu narodu. Dziś dziękujemy Opatrzności za dar odzyskanej wolności i niepodległości. Jednocześnie uświadamiamy sobie, że przed całym Kościołem, a zwłaszcza kapłanami, stają nowe wyzwania i nowe zadania. Współczesna Polska jest bardziej wymagająca. Współczesna Polska jeszcze bardziej potrzebuje autentycznych świadków wiary. Potrzebuje nadziei. Potrzebuje świadectwa solidarności z ubogimi, cierpiącymi, żyjącymi na marginesie.
Należy się cieszyć, że Rok Kapłański przynosi owoce. Te najważniejsze są niewidzialne. Rodzą się w zaciszu kapłańskich sumień i serc. To owoce nawrócenia, odnowy wewnętrznej, pogłębionej przyjaźni z Panem. Bardziej widoczne owoce to większa gorliwość, liczne inicjatywy duszpasterskie, nowe programy stałej formacji kapłanów.
W tę rzeczywistość wpisuje się również inicjatywa Wydawnictwa WAM w postaci publikacji Sztuka bycia księdzem. Jakość tekstów i szeroki wachlarz podejmowanych problemów pozwalają żywić nadzieję, że książka będzie znaczącym wkładem w refleksję Kościoła polskiego nad posługą kapłanów. W pewnym sensie Sztuka bycia księdzem tworzy swoisty „tryptyk”, którego pierwszymi częściami są cenne publikacje: Sztuka spowiadania oraz Sztuka kierownictwa duchowego.
Dziękuję Wydawnictwu WAM, jego Redaktorom i Autorom tekstów. Czytelnikom życzę, aby dzięki Sztuce bycia księdzem jeszcze bardziej cenili skarb, jakim jest Chrystusowe kapłaństwo.
1 Jan Paweł II, Pastores dabo vobis, Rzym 1992, 70.
opr. aw/aw