reklama

Ks. Marcin Klotz: religia w szkole jest potrzebna. Daje życiowy fundament coraz bardziej zagubionej młodzieży

„Młodzi ludzie są pogubieni. Katecheza daje fundament, poczucie bezpieczeństwa i pewność tego, że są prawdy, które trwają niezależnie od tego, jak świat się zmienia” – podkreśla ks. Marcin Klotz, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Arch. Warszawskiej. Działania MEN są bezprawne, a jednocześnie szkodliwe dla samej młodzieży.

MG

dodane 30.09.2025 08:04

W dniach 26-28 września w Rzymie odbył się Jubileusz Katechetów, co szczególnie skłania do podejmowania kolejnych refleksji. Archidiecezja Warszawska, mimo trudności, stara się odpowiadać na wyzwania stojące przed nauczaniem lekcji religii. Niektórzy katecheci zdecydowali się podjąć nauczania edukacji seksualnej, co ks. Marcin Klotz ocenił jako szansę dla tego przedmiotu, choć jest to wielka odpowiedzialność i trudny temat.

W obliczu nowych wyzwań

Skala redukcji godzin religii w Archidiecezji Warszawskiej była mniejsza niż w innych diecezjach ze względu na fakt, że na jej terenie już wcześniej nie było wystarczającej liczby katechetów do pokrycia zapotrzebowania na nauczanie tego przedmiotu. Mimo to niektórzy nauczyciele odczuli redukcję wprowadzoną przez rząd. „Na ten moment mam informację o kilkunastu osobach, które przestały nauczać lekcji religii ze względu właśnie na zmniejszenie liczby godzin do jednej” – poinformował ks. Klotz.

„Jest to działanie bezprawne ze strony państwa. Kościół jako wspólnota tej decyzji nie uznaje – podkreślił ks. Marcin Klotz, komentując zmiany wprowadzone przez rząd. – Stoimy na stanowisku, że w szkole nadal normalnie powinny być dwie godziny lekcji religii. To, co się dzieje w szkołach, według naszej oceny jest niesprawiedliwe i bezprawne”.

Współpraca z dyrekcjami szkół

W zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej wielu katechetów szuka nowych dróg na ścieżce zawodowej. „Zrobili studia podyplomowe, podejmując nauczanie innych przedmiotów” – mówi ks. Klotz.

Katecheci mają wsparcie ze strony Kościoła i dyrekcji szkół:

„Wielu dyrektorów występowało w obronie katechety, dając możliwość zatrudnienia na innych stanowiskach, więc na pewno nie możemy mówić o złej woli dyrektorów”.

Edukacja zdrowotna – kontrowersje i odpowiedzialność

Nowy przedmiot – edukacja seksualna – zawiera niektóre treści sprzeczne z nauczaniem Kościoła.

„Nie możemy jako Kościół mówić, że to jest dobre. Jest to wbrew temu, co mówimy o małżeństwie, czego nauczamy jako Kościół” – zaznaczył ks. Klotz, odnosząc się do kontrowersyjnych treści.

Archidiecezja Warszawska jednak pozwala katechetom na nauczanie edukacji zdrowotnej z zastrzeżeniem. „Na ten rok jest zgoda na to, żeby nauczyciele, którzy chcą podjąć się tej pracy, mogli pracować, ale to nie jest tak, że uważamy, że wszystko jest w porządku” – poinformował rozmówca Polskifr.fr. 

Dla ks. Klotza kluczowe jest, by nauczyciel pozostał wierny prawdzie. „Jestem przekonany, że jest szansa dla tego przedmiotu, żeby nie był tak bardzo szkodliwy dla młodego człowieka, kiedy uczy nauczyciel wierzący” – ocenił dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej, wskazując na odpowiedzialność katechetów, którzy podejmują się nauczania edukacji zdrowotnej. „Nie chodzi o przekonania religijne, to chodzi o prawdę” – dodał.

Czym dzisiaj jest katecheza?

W kontekście przemian społecznych i kulturowych coraz częściej pada pytanie o sens i cel nauczania religii w szkole. Ks. Klotz dostrzega potrzebę redefinicji. „Widzimy, że ten przedmiot w szkole nie prowadzi do wiary. Bardzo trudno, jeżeli chodzi o szkołę, jest rzeczywiście zachęcić młodego człowieka do pogłębienia wiary, bo nie ma doświadczenia wiary na lekcji religii. Nie jest to zgromadzenie liturgiczne, nie jest to wspólnota modlitwy” – uważa ks. Marcin Klotz. 

Mimo to przedmiot religia pełni ważną rolę wychowawczą i intelektualną. „Kładziemy nacisk na to, żeby katecheza była dobrze przygotowana od strony intelektualnej” – powiedział rozmówca Polskifr.fr, wskazując na nauczanie religii jako ważne narzędzie w dziedzinie przekazywania wartości i podstaw moralności. „Katecheza jest odpowiedzią na ten czas, w którym żyjemy. To są konkretne osoby, które przychodzą z konkretnym doświadczeniem życia, z konkretnych rodzin”.

Wobec coraz większego zagubienia młodzieży, lekcja religii może dać coś, czego brakuje w wielu innych przestrzeniach edukacyjnych:

„Młodzi ludzie są bardzo pogubieni. Katecheza daje pewien fundament, poczucie bezpieczeństwa i pewność tego, że są rzeczy niezmienne, prawdy, które trwają niezależnie od tego, jak świat się zmienia”.

Jednak największym wyzwaniem pozostaje sposób przekazu: „To jest też wyzwanie, żeby mówić w taki sposób, aby był zrozumiały dla młodego człowieka, ale jednocześnie nie utracić nic z tego, co mamy głosić, czyli Objawienia”.

Słowo do nauczycieli

Na koniec ks. Marcin Klotz skierował słowo wsparcia i uznania do wszystkich nauczycieli:

„Wszystkim nauczycielom, nie tylko uczącym religii i katechetom, którzy podejmują wysiłek pracy z dziećmi i młodzieżą w edukacji, życzę przede wszystkim odwagi, mądrości i głębokiego przekonania, że to, co robicie jest ważne” – podkreślił dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej.

Dodał, że młodzi ludzie ich potrzebują jako mistrzów, którzy „wskażą właściwą drogę i dadzą poczucie pewności”. Zachęcił, aby w swojej pracy wzorowali się na Jezusie Chrystusie.

Ks. kanonik Marcin Klotz od lipca br. pełni funkcję dyrektora Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej. Jest kapłanem z 20-letnim doświadczeniem duszpasterskim i edukacyjnym, który nie tylko nauczał religii na wszystkich poziomach edukacyjnych – od przedszkola po liceum – ale dziś uczy także młodzież w szkole specjalnej.

Źródło: Polskifr.fr

 

1 / 1

reklama