Muzyka na Jasnej Górze

O Festiwalu Gaude Mater 2008

Muzyka na Jasnej Górze

Po raz osiemnasty odbędzie się w Częstochowie Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater". To spotkanie z muzyką różnych kultur, którą łączy spojrzenie ku Najwyższemu.

Wciągu kilkunastu lat częstochowski festiwal stał się jedną z największych imprez muzycznych w Polsce, należy także do czołówki festiwali europejskich. Stało się tak dzięki interesującej formule, która jednoczy twórców różnych kultur i religii. Właśnie to otwarcie na inne wyznania, sprawia, że Festiwal „Gaude Mater" tak licznie odwiedzają nie tylko polscy melomani. Nie bez znaczenia oczywiście jest klasa wykonań każdego koncertu: zawsze są to artyści światowej pierwszej ligi.

Wydarzenia

Tegoroczna edycja nawiązuje programem do Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego. W częstochowskich świątyniach i salach koncertowych usłyszeć będzie można muzykę trzech wielkich religii: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu. Poszczególne koncerty poświęcone będą marokańskim, cygańskim i ormiańskim pieśniom sakralnym. Zabrzmi również muzyka synagogalna i gospel. Wydarzeniem będzie koncert muzyki polskiej i szwedzkiej, który poprowadzi jeden z najwybitniejszych na świecie dyrygentów chóralnych: Erie Ericson, dziewięćdziesięciolatek, tym koncertem kończący swoją karierę. Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis" pod jego batutą wykona m.in. kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Wykonaniem „Requiem" Romana Maciejewskiego Festiwal Muzyki Sakralnej wpisuje się w trwające w całej Polsce obchody 10. rocznicy śmierci tego kompozytora. Maciejewski, który przed II wojną światową był zaliczany do czołowych przedstawicieli młodego pokolenia, ceniony przez Karola Szymanowskiego, modernista, po wojnie poświęcił się najważniejszemu dziełu swego życia. „Missa pro defunctis. Requiem" powstało w latach 1945-1959 jako msza żałobna dedykowana ofiarom wojen wszech czasów. Kilkanaście lat pracy zaowocowało jednym z największych monumentów XX wieku, którego prawykonanie miało miejsce w 1960 roku podczas Warszawskiej Jesieni, gdzie zostało przyjęte dość chłodno za swoją tradycyjną formę. Utwór odkryto na nowo dla polskiej muzyki w latach 90.

Pauliński kompozytor

Festiwalowi, jak co roku, towarzyszy kilkudniowa sesja naukowa, tym razem poświęcona najciekawszemu spośród paulińskich kompozytorów, jakim był o. Amando Ivanćić. Przy tej okazji zostaną oczywiście zaprezentowane kompozycje odnalezione w jasnogórskim klasztorze. Ojciec Amando Ivanćić OSPPE jest wprawdzie wymieniany w encyklopediach muzycznych, jednak jego twórczość nie doczekała się pełnego opracowania. Międzynarodowa sesja naukowa, na której swoje wykłady zaprezentują naukowcy między innymi z Polski, Niemiec, Austrii, Czech i Słowenii, na pewno pomoże zapoznać się z epoką i twórczością tego osiemnastowiecznego paulińskiego kompozytora. Ivanćić pozostawił po sobie ogromną spuściznę, tworzył msze, offertoria, arie, litanie, motety, oratoria, symfonie, sonaty. Do dziś w archiwach Słowacji, Węgier, Polski, Niemiec i Austrii znajdują się liczne jego dzieła. Trzon tej twórczości przypada na lata 1755-1770. Panuje opinia, że należy do grona twórców, którzy kształtowali styl klasyczny w muzyce. W ramach festiwalu będzie można usłyszeć utwory jeszcze nigdy nie prezentowane w wykonaniu Zespołu Wokalnego Vox Humana oraz Zespołu Instrumentów Historycznych Accademia dell'Arcadia pod kierownictwem Bartłomieja Stankowiaka.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater" jest dowodem na to, że Jasna Góra, tak jak przed wiekami, także dziś jest centrum kultury muzycznej w Polsce.

opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama