Fundusz wsparcia Kościoła w Amazonii

Podczas 11. kongregacji generalnej Synodu Biskupów dla Amazonii pojawił się postulat utworzenia funduszu wsparcia. Kościół w Amazonii potrzebuje pomocy w swej pracy formacyjnej i ewangelizacyjnej, także pod względem finansowym. Rzecz dotyczyłaby wszystkich episkopatów.

Ojcowie synodalni wiele mówili o znaczeniu inkulturacji oraz konieczności pogłębionej formacji zarówno kapłanów, jak i świeckich. Tu pojawiła się propozycja stworzenia wręcz integralnej sieci edukacyjnej dla Amazonii. Zauważono, że ubogi w środki i struktury Kościół pod względem kadry profesorskiej mógłby zostać wsparty np. przez katolickie uniwersytety z całego świata, które organizowałyby kursy akademickie w różnych miejscach tego regionu. Wskazano na konieczność prowadzenia takiej edukacji, która chroniłaby i promowała tożsamość kulturową ludów tubylczych, tak by przekazać ją przyszłym pokoleniom. Jedną z propozycji, jaka się pojawiła jest promowanie dwujęzycznych projektów edukacyjnych, które doceniałyby miejscowe języki i przekazywane w nich wartości. Byłaby to ewangelizacja przez edukację.

Przywołując świadectwa wielu misjonarzy, którzy oddali swe życie głosząc w tym regionie Ewangelię przypomniano, że dalsza praca misyjna i ewangelizacyjna wymaga również poważnych nakładów materialnych, którymi amazońskie wspólnoty nie dysponują. Stąd postulat wsparcia ich funduszem finansowanym przez wszystkie episkopaty świata. Pojawiła się również propozycja utworzenia stałego forum biskupów Amazonii, współpracującego ściśle z Kościelną Siecią Panamazońską, które koordynowałoby posługę duszpasterską i misyjną w dziewięciu krajach, na terenie których leży Amazonia.

Wskazano też na konieczność większej „kościelnej relacyjności” w prowadzeniu dalszej ewangelizacji i kontynuowaniu drogi synodalnej Zaproponowano m.in. tworzenie międzyzakonnych ekip duszpasterskich oraz ściślejszą współpracę między diecezjami Amazonii oraz organizacjami i stowarzyszeniami tubylczymi.

Źródło: www.vaticannews.va

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama