Kraków: dziś rozpoczyna się Festiwal „Misteria Paschalia”

Arcydzieła muzyki renesansu i baroku w wykonaniu najsłynniejszych zespołów i solistów z Wysp Brytyjskich zaprezentowane zostaną podczas rozpoczynającej się dziś 15. edycji Festiwalu „Misteria Paschalia”.

To jeden z najbardziej rozpoznawalnych europejskich festiwali muzyki dawnej. Potrwa do 2 kwietnia.

- Od 15 lat prezentujemy unikatowe na światową skalę interpretacje dzieł największych mistrzów renesansu i baroku. Nie inaczej będzie w tym roku - powiedziała KAI Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które jest organizatorem wydarzenia.

Dyrektorem-rezydentem tegorocznej odsłony Festiwalu jest John Butt, dyrygent, uznany badacz dziedzictwa dawnych wieków oraz muzykolog, który specjalizuje się w muzyce brytyjskiej i niemieckiej. Wraz ze swoim zespołem Dunedin Consort zaprezentuje londyńską wersję „Mesjasza” z 1743 r. oraz inne dzieła Handla, a także Purcella.

Do Krakowa powrócą również gwiazdy zeszłorocznej edycji, czyli „Le Poème Harmonique” wraz z charyzmatycznym dyrygentem Vincentem Dumestrem. - Bachowską „Pasję wg św. Mateusza” wykona zaś fenomenalny skład solistów, którym towarzyszyć będą Choir of the Age of Enlightenment oraz Orchestra of the Age of Enlightenment pod batutą Marka Padmore'a – zapowiada Izabela Helbin.

W programie składającym się z dwóch pasm: „Vanitas” oraz „Lachhrimae” można znaleźć także wiele światowych premier i zamówień festiwalu, którymi zainteresowani będą goście z całej Polski. - Na szczególną uwagę zasługuje premierowe wykonanie „Lamentationes” autorstwa Wacława z Szamotuł, które poprowadzi Agnieszka Budzińska-Bennett. Podczas zeszłorocznej edycji gościliśmy ponad 8000 widzów. Szacujemy, że w tym roku frekwencja będzie podobna, ponieważ koncerty cieszą się sporym zainteresowaniem – podkreśla Helbin.

Tegoroczny Festiwal „Misteria Paschalia” odbędzie się między 26 marca a 2 kwietnia. W trakcie ośmiu festiwalowych dni zaplanowano 13 koncertów. Uczestnicy będą mogli wysłuchać głównie brytyjskiej muzyki napisanej przed końcem XVIII w.

Główne pasmo koncertowe „Vanitas” otworzy występ Johna Butta. W Wielki Poniedziałek szkoccy muzycy otworzą festiwal oratorium George'a Fredericka Handla - londyńską wersją „Mesjasza”. W Niedzielę Wielkanocną w Centrum Kongresowym ICE Kraków zespół przedstawi swe premierowe odczytanie „Samsona”. W festiwalowym finale na scenie Sali Audytoryjnej ICE Kraków stanie jeden z najwybitniejszych brytyjskich tenorów – Ian Bostridge.

Natomiast w Wielką Środę odbędzie się pierwsza z przygotowanych na Festiwal „Misteria Paschalia” światowych premier. Muzycy angielscy oraz Chór Capella Cracoviensis zaprezentują niezwykłą rekonstrukcję żałobnych nieszporów według staroangielskiej tradycji.

Z kolei w Wielki Piątek zabrzmi „Pasja wg św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Wykona ją jeden z najwybitniejszych brytyjskich zespołów - Orchestra of the Age of Enlightenment, którą poprowadzi, jednocześnie interpretując partię Ewangelisty, tenor Mark Padmore. Zaplanowano również tradycyjny wielkosobotni koncert w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce. W położonej 101 metrów pod ziemią solnej sali brytyjski consort wiol Phantasm wraz z wybitną lutnistką Elisabeth Kenny wykona „Lachrimae, or Seven Tears” Johna Dowlanda.

Motywem przewodnim drugiego festiwalowego cyklu będzie elżbietańska melancholia. W ramach cyklu wystąpią m.in. Thomas Dunford z towarzyszeniem sopranistki Lei Desandre oraz Paul O'Dette z solowym recitalem. Dla miłośników muzyki dawnej zagra także gitarzysta Raphael Rogiński, który przedstawi swoją interpretację lutniowych renesansowych dzieł angielskich.

„Misteria Paschalia” to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej.

Szczegółowy program oraz informacje dotyczące wydarzenia można znaleźć na stronie www.misteriapaschalia.com

led / Kraków

« 1 »

reklama

reklama

reklama