Najważniejsze na świecie zespoły włoskie specjalizujące się w muzyce barokowej wystąpią na rozpoczynającym się dziś w Gdańsku Festiwalu Actus Humanus Nativitas.
Także włoska muzyka wypełni większą część głównej serii koncertów tego największego w Polsce festiwalu muzyki dawnej.
Festiwalowe wydarzenia, które zakończą się 15 grudnia, odbywać się będą w pięciu lokalizacjach: Centrum Świętego Jana, Dworze Artusa, Ratuszu Głównego Miasta, Ratuszu Staromiejskim i Kościele św. Katarzyny.
Podczas trzech wieczorów wystąpią renomowane włoskie zespoły: Europa Galante pod dyrekcją skrzypka Fabia Biondiego, Il Giardino Armonico prowadzony przez flecistę Giovanniego Antoniniego oraz Concerto Italiano pod kierunkiem klawesynisty Rinalda Alessandriniego.
Ten pierwszy zaprezentuje koncerty Antonia Vivaldiego ze słynnego cyklu La Stravaganza (11 grudnia) z wydania londyńskiego z 1728 roku. To jednocześnie wizytówka zespołu, repertuar, którym Biondi zasłynął przed laty i wciąż pozostaje jego niedościgłym wykonawcą – zaznaczają organizatorzy.
Zespół Il Giardino Armonico zagra program złożony m.in. ze świątecznych koncertów Per il Santissimo Natale, autorstwa największych włoskich mistrzów baroku: Corellego, Manfrediniego, Vivaldiego, Torellego, Legrenziego (12 grudnia). Wieczór będzie okazją do posłuchania także samego Antoniniego, najwybitniejszego w naszych czasach flecisty „barokowego”.
Muzycy z Concerto Italiano sięgną po utwory klawiszowe Johanna Sebastiana Bacha – przede wszystkim po Wariacje Goldbergowskie – i przedstawi ich wersje przetranskrybowane przez siebie na zespół (14 grudnia). „Efektem będzie oszałamiający urodą program Variations on Variations, łączący w idealnych proporcjach niemiecką precyzję i włoski żar” – zapewniają organizatorzy Festiwalu.
Główną serię koncertów dopełni żywa legenda wykonawstwa muzyki renesansu – działający od ponad czterdziestu lat Ensemble Clément Janequin i jego szef Dominique Visse. Francuscy śpiewacy przedstawią specjalny program bożonarodzeniowy, którego trzonem jest msza Giovanniego Pierluigiego da Palestrina Hodie Christus natus est (13 grudnia).
Natomiast podczas wielkiego finału, powracający do Gdańska znakomity Paul McCreesh wraz z zespołem Gabrieli Consort & Players wykonają porywającą Christmette – zrekonstruowaną protestancką mszę na Boże Narodzenie z muzyką m.in. Michaela Praetoriusa (15 grudnia).
Niezwykle interesująco zapowiada się zapoczątkowana w 2017 roku, popołudniowa seria recitali wykonawców polskich. Koncerty są niepowtarzalną szansą nie tylko zetknięcia się z najwybitniejszymi rodzimymi muzykami wszystkich pokoleń, lecz także poznania rzadko wykonywanego repertuaru, fascynujących transkrypcji czy wysłuchania pełnych cykli największych arcydzieł baroku.
Po ponad roku powróci do Gdańska Tomasz Pokrzywiński, jeden z najciekawszych polskich wiolonczelistów młodego pokolenia i wykona trzy Suity na wiolonczelę solo BWV 1010–1012 Johanna Sebastiana Bacha (11 grudnia).
Na Festiwal powróci również skrzypek Robert Bachara, który tym razem przywiezie jedyne ocalałe do naszych czasów dzieło austriackiego skrzypka, ucznia Bibera, Johanna Josepha Vilsmayra. Artificiosus Concentus pro Camera to sześć kunsztownych partit na skrzypce solo – artysta wykona pierwsze trzy utwory z tego zbioru (12 grudnia).
Wydarzeniem będzie z pewnością koncert gambisty Krzysztofa Firlusa i klawesynistki Anny Firlus, którzy wykonają Sonaty na violę da gamba Carla Friedricha Abla, jeszcze jednego kompozytora z kręgu Bacha (13 grudnia). Jak zaznaczają twórcy Festiwalu, repertuar jest wyjątkowy – sonaty odkryte zostały zaledwie trzy lata temu, a ich jedyne źródła zachowały się w bibliotece hrabiów Maltzanów w Miliczu na Dolnym Śląsku, która po wojnie włączona została do zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu.
Jak zwykle w sobotę (14 grudnia) czeka gdańską publiczność podniebny koncert carillonowy – tym razem w wykonaniu Małgorzaty Fiebig. Na program jej recitalu złożą się transkrypcje jednego z najsłynniejszych cykli w całej literaturze na violę da gamba: Pièces de Violes Françoisa Couperina z 1728 roku oraz dzieła Jacoba van Eycka.
Wreszcie podczas ostatniego recitalu serii popołudniowej zabrzmią Suity francuskie BWV 812–817 Johanna Sebastiana Bacha, które wykona charyzmatyczna dyrygentka i klawesynistka, jedna z kluczowych postaci polskiego wykonawstwa historycznego, Lilianna Stawarz (15 grudnia).
Radiowa Dwójka, która jest patronem medialnym wydarzenia, transmitować będzie wszystkie wieczorne koncerty z udziałem zagranicznych gwiazd Festiwalu – od 11 do 15 grudnia o godz. 20.00.
Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.
tk / Gdańsk