Drugi dzień Europejskiego Forum Przyszłości dobiegł końca!

Od wczoraj na Stadionie Śląskim w Chorzowie trwa premierowa edycja Europejskiego Forum Przyszłości. Najważniejszymi wydarzeniami drugiego dnia było podpisanie porozumienia pomiędzy Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu, a także rozstrzygnięcie konkursu "PLUG AND PLAY. Konkurs startupowy InSilesia Investment ŚFR".

Poznaliśmy laureatów konkursu InSilesia Investment

Późnym popołudniem poznaliśmy laureatów "PLUG AND PLAY. Konkurs startupowy InSilesia Investment ŚFR" , którego współorganizatorem i partnerem merytorycznym jest Plug and Play Tech Center – akcelerator z Doliny Krzemowej. Zwycięski projekt StorkJet otrzymał nagrodę w wysokości 100 tys. zł. Sam konkurs natomiast został zainicjowany przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego i jest skierowany do startupów oraz przedsiębiorstw z sektora MŚP, które opierają swoją strategię na innowacjach mogących przysłużyć się transformacji gospodarczej i regionom stawiającym na budowanie cyfrowego społeczeństwa.

Porozumienie KSSE i PAIH

Istotnym punktem dnia było podpisanie porozumienia pomiędzy Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu. Dotyczy ono wzajemnej współpracy na rzecz wspierania międzynarodowej ekspansji i promocji gospodarczej polskich przedsiębiorstw oraz pozyskiwania inwestorów. Co istotne, porozumienie to jest elementem szerszej strategii KSSE związanej z ekspansją zagraniczną, przy jednoczesnym nawiązaniu do programu akceleracyjnego pod nazwą BraSilesia, kierowanego do polskich i brazylijskich firm sektora MŚP oraz startupów czy do pozyskania przez Strefę 100-hektarowego terenu w Egipcie, nad Kanałem Sueskim.

- Chcemy pomóc naszym przedsiębiorcom w ekspansji eksportowej na cały świat i myślę, że wkrótce będziemy mogli mówić o kolejnych projektach.Ważne jest tworzenie miejsc pracy, ich utrzymanie - mamy ich dzisiaj 90 tys. - ale też wiemy, jak dzisiaj jest ważne, żeby wychodzić na świat - powiedział dr Janusz Michałek, prezes zarządu KSSE. Przypomnijmy, że Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna świętuje podczas Forum swojem 25-lecie.

Dr Janusz Michałek poinformował także na EFP, że od początku 2021 roku Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE) pozyskała 60 nowych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości ponad 2,5 mld zł.

Saksońsko-Śląska współpraca

W pierwszej części dnia uczestnicy Forum mogli dołączyć do Saksońsko-Śląskich warsztatów simul+: „Regionalne łańcuchy wartości w dobie cyfryzacji”. Wydarzenie obejmowało m.in. indywidualne rozmowy kooperacyjne B2B i R2B (Research-to-Business) oraz dyskusję nad inteligentnym wykorzystaniem danych w sieci. Twórcom inicjatywy przyświecało rozwijanie współpracy polsko-niemieckiej poprzez tworzenie sieci kontaktów na tle biznesowym wśród uczestników Forum.

Wsparcie dla samorządów

Podczas drugiego dnia Forum wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak zaoferował wsparcie samorządów w uzbrajaniu terenów pod "zielone" inwestycje. Zapowiedział również szerszą promocję, także na forum samorządów, Polskiej Strefy Inwestycji. Podczas panelu poświęconego strefom ekonomicznym wiceminister akcentował potrzebę przyciągania do polski zarówno inwestycji zagranicznych, jak i wspierania inwestycji firm krajowych. Jako jedną z potencjalnych barier wskazał brak odpowiednio przygotowanych terenów inwestycyjnych, z doprowadzoną do nich – zgodnie z obecnymi, jak zaznaczył nieodwracalnymi trendami – zieloną energią.

- Mamy w KPO zarezerwowane w ministerstwie środki na uzbrojenie terenów. Chcielibyśmy pomóc samorządom i strefom ekonomicznym, aby po audycie wszystkich terenów inwestycyjnych, który w tej chwili robimy, wybrać najważniejsze tereny z punktu widzenia wszystkich stref ekonomicznych i pomóc samorządom w ich uzbrojeniu, bo to jest rzecz ważna i rzecz droga – powiedział wiceminister.

Oddech dla środowiska

Debaty dotyczące ekologii przyciągnęły wielu widzów. Uczestnicy mogli zapoznać się między innymi ze strategią ochrony i odbudowy lasów w Unii Europejskiej czy programem transformacji energetycznej Śląska. Podobne założenia przyświecają również partnerom strategicznym wydarzenia. Przykład TAURONA pokazuje, że zmiany w polskiej energetyce powinny być wprowadzane wraz z tarczą ochronną. Te mogą przybrać formę mechanizmów gwarantujących sprawiedliwy przebieg procesu transformacji.

- Śląsk od lat związany jest z tradycyjną energetyką. Dziś region potrzebuje wsparcia, by rozwijać biznes oparty na innowacjach oraz tworzyć dobre miejsca pracy - podkreśla Artur Michałowski, p.o. prezesa zarządu TAURON Polska Energia.

Inne wydarzenia i tematy

Program drugiego dnia EFP obejmował szerokie spektrum tematyczne. Debatowano między innymi o kondycji i perspektywach rozwoju małych i średnich firm, które w ocenie prelegentów powinny odważniej myśleć o rynkach zagranicznych. Dyskusję poprzedził raport o stanie eksportu Województwa Śląskiego przygotowany przez PriceWaterhouseCoopers. Wynika z niego, że co ósma złotówka trafiająca do naszego regionu pochodzi właśnie z eksportu.  

Eksperci wzięli też na warsztat branżę software house’ów w województwie śląskim. W ramach trwającego okrągłego stołu z udziałem m.in. Beaty Białowąs, członka zarządu Województwa Śląskiego, przedstawione zostały mechanizmy i rozwiązania, które pomagają w rozwoju i prowadzeniu sektora SH i IT.  

Z kolei o współpracy na rynkach międzynarodowych oraz regionalnym wymiarze przedsiębiorczości rozmawiali uczestnicy sesji plenarnej.

W panelu uczestniczył wicemarszałek Wojciech Kałuża, który przekonywał, że województwo śląskie wspiera firmy z regionu w ekspansji na zagraniczne rynki. - Śląsk to najbardziej uprzemysłowiony region w kraju, ale podążamy drogą zmian w kierunku gospodarki zielonej. Jednym z priorytetów regionu jest kwestia internacjonalizacji przedsiębiorstw i ich wsparcia w wejściu na nowe rynki - mówił podczas sesji.

Drugi dzień Forum zwieńczyła uroczysta gala jubileuszowa KSSE wraz z programem artystycznym w ramach inicjatywy „KSSE – Mecenasem Kultury i Sztuki”.

« 1 »
TAGI:

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama