Co Polacy sądzą o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych?

Całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych popiera 35 proc. ankietowanych, a 17 proc. opowiada się za zakazem w godz. 22-6 – wynika z piątkowej informacji CBOS flash. Przeciw ograniczeniom jest 42 proc. badanych. 74 proc. respondentów nigdy nie kupiło alkoholu na stacji.

Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadziło badanie „Polacy o ograniczeniu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych” w związku z projektem resortu zdrowia, który chce ograniczyć dostępność alkoholu i wprowadzić zakaz jego sprzedaży na stacjach benzynowych od godziny 22 do 6 rano.

CBOS zapytał m.in., czy sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych powinna być zakazana. 52 proc. odpowiedziało, że popiera taką propozycję, przy czym 35 proc. opowiedziało się za całkowitym zakazem, a 17 proc. – za tym, by obowiązywał on tylko w godzinach nocnych, od 22 do 6 rano. Wprowadzenia zakazu nie poparło 42 proc. badanych, a 6 proc. nie miało zdania w tej sprawie.

25 proc. respondentów pytanych, czy zdarza się im kupować alkohol na stacji benzynowej, zadeklarowało, że „przynajmniej od czasu do czasu”, a 1 proc. przyznało, że robi to często. 74 proc. badanych nigdy nie kupiło alkoholu na stacji benzynowej.

Najczęściej z zakupu alkoholu na stacji benzynowej korzystają ludzie w grupie wiekowej 25-34 lata. 49 proc. z nich twierdzi, że robi to okazjonalnie, natomiast 4 proc. robi to często. Wśród badanych w wieku powyżej 65 lat, 4 proc. korzysta z zakupów na stacji benzynowej – poinformowano. Sporadyczne kupowanie alkoholu na stacjach deklaruje 40 proc. mężczyzn i 15 proc. kobiet.

Wśród młodszych respondentów sprzeciw wobec zakazu deklaruje 60 proc., a wśród starszych 23 proc. Przeciw zakazowi jest 55 proc. mężczyzn i 1 proc. kobiet. Dodano, że 45 proc. kobiet opowiedziało się za całkowitym zakazem sprzedaży alkoholu na stacji benzynowej.

Największymi przeciwnikami ograniczeń są wyborcy Konfederacji. Wśród ich sympatyków, 57 proc. sprzeciwia się zakazowi, 15 proc. opowiada się za zakazem nocnym, a 21 proc. – za całkowitym. Wyborcy Prawa i Sprawiedliwości w 34 proc. popierają zakaz całkowity, 17 proc. nocny, a 42 proc. jest przeciwna ograniczeniom. Wśród wyborców Trzeciej Drogi 23 proc. popiera całkowity zakaz, 32 proc. nocny, a 38 proc. uważa, że zakaz nie powinien obowiązywać. Najbardziej przychylni całkowitemu zakazowi są wyborcy Koalicji Obywatelskiej oraz Lewicy. Wśród wyborców KO, 46 proc. popiera całkowity zakaz, 21 proc. nocny, a 30 proc. uważa, że alkohol powinien być sprzedawany o każdej porze. Z kolei wyborcy Lewicy popierają zakaz całkowity w 48 proc., 14 proc. – w godzinach nocnych, a 31 proc. jest przeciw zakazom.

W badaniu poinformowano, że wprowadzenia zakazu sprzedaży na stacjach benzynowych nie popierają osoby, którym zdarza się kupować tam alkohol, co zadeklarowało 72 proc. badanych. W przypadku respondentów, którzy nie korzystają z tego miejsca do zakupu, 18 jest za nocnym zakazem, 44 proc. za całkowitym, a 32 proc. sprzeciwia się zakazowi.

Badanie zostało zrealizowane metodą CATI od 8 do 11 lipca 2024 r. na próbie 1 tys. dorosłych mieszkańców Polski. (PAP)

Logo PAPZamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama