W związku z toczącą się debatą nt. organizacji lekcji religii w szkołach publicznych Instytut Ordo Iuris przygotował projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Wprowadza on obowiązkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki.
„Jest to uzasadnione potrzebą zapewnienia dzieciom i młodzieży warunków niezbędnych do wychowywania się według zasad moralnych i etycznych obowiązujących i akceptowalnych powszechnie w społeczeństwie” – argumentują projektodawcy.
Dr Łukasz Bernaciński, członek zarządu Instytutu Ordo Iuris podkreśla, że wprowadzane w ostatnim roku zmiany w zakresie warunków i zasad organizacji lekcji religii w publicznych szkołach i przedszkolach naruszają przeszło trzydziestoletni kompromis w tym zakresie. „Jednocześnie zmiany te ograniczają młodzieży szansę na rozwój w duchu wyznawanych przez społeczeństwo wartości” – przestrzega.
Zmniejszenie liczby tygodniowego wymiaru godzin religii, łączenie klas między rocznikami powodujące luki w edukacji religijnej lub niedostosowanie treści do wieku ucznia, niewliczanie oceny z religii do średniej ocen czy wreszcie nakaz umieszczania lekcji religii przed lub po zajęciach odbywających się w szkole – ma – zdaniem Ordo Iuris – na celu ograniczenie wydatków budżetowych na zajęcia niezgodne ze światopoglądem kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz zniechęcenie uczniów do uczęszczania na zajęcia wprowadzające w świat uniwersalnych wartości, na których wyrosła zachodnia cywilizacja.
„W połączeniu z wprowadzaniem obowiązkowej edukacji seksualnej w ramach nowego przedmiotu edukacja zdrowotna, działania minister edukacji jawią się jako eksperymentalna inżynieria społeczna dokonywana na młodym pokoleniu” – pisze dr Łukasz Bernaciński.
Ordo Iuris podkreśla, że „należy odwrócić szkodliwe zmiany, zapewniając ustawowe gwarancje dla modelu nauczania religii i etyki zgodnego z Konstytucją RP”.
Projekt ustawy przygotowany przez Instytut Ordo Iuris wprowadza do systemu oświaty obowiązkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki.
„Jest to uzasadnione potrzebą zapewnienia dzieciom i młodzieży warunków niezbędnych do wychowywania się według zasad moralnych i etycznych obowiązujących i akceptowalnych powszechnie w społeczeństwie. Szkoła – będąca drugą po rodzinie wspólnotą, w której dzieci i młodzież spędzają znaczną część dnia, ma realny wpływ na wychowanie przyszłych pokoleń” – piszą prawnicy.
I przypominają, że Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. w art. 53 ust. 2 i 4 zapewnia kościołom i innym związkom wyznaniowym o uregulowanej sytuacji prawnej, prawo do nauczania religii w szkołach.
Link do całości projektu >>
Źródło: Ordo Iuris