Parlamentarzyści apelują do Hołowni: chaos z religią w szkole można opanować przed 1 września

Parlamentarny Zespół na rzecz Katolickiej Nauki Społecznej wezwał Marszałka Hołownię do „niezwłocznego procedowania” projektu złożonego przez katechetów. „Jeżeli ustawa »Religia lub etyka w szkole« weszłaby przed 1 września, dyskusja na temat sposobu nauczania religii zakończyłaby się” – mówi Opoce ks. prof. Piotr Tomasik konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Wczoraj w gmachu Sejmu miało miejsce posiedzenie Parlamentarnego Zespołu na rzecz Katolickiej Nauki Społecznych. Wzięli w nim udział przedstawiciele Konferencji Episkopatu Polski oraz Polskiej Rady Ekumenicznej, NSZZ „Solidarność”, Stowarzyszenia Katechetów Świeckich, a także przedstawiciele wnioskodawców obywatelskiego projektu ustawy „Religia lub etyka w szkole”, który wpłynął 26 czerwca do Sejmu. 

Na zakończenie obrad, członkowie parlamentarnego zespołu przyjęli stanowisko „w sprawie ignorowania Konstytucji Rzeczpospolitej Polski, ustaw, umów międzynarodowych oraz orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przez ministra edukacji narodowej, dążenia do ateizacji i seksualizacji młodzieży, a także zagrożenia praw obywatelskich oraz praw rodziny, w tym praw dziecka do nauki religii lub etyki w szkołach oraz przedszkolach w Polsce”. 

Po raz kolejny wyrazili w nim „stanowczy sprzeciw wobec działań rządu zmierzających do ograniczania praw obywateli polskich będących członkami kościołów i innych związków wyznaniowych”.

Wzywali prezesa Rady Ministrów – Donalda Tuska i cały rząd do „zaprzestania haniebnych praktyk walki z Kościołem Rzymskokatolickim oraz innymi Kościołami i związkami wyznaniowymi działającymi w Polsce”. 

„Wzywamy do powrotu do dialogu z Kościołami i związkami wyznaniowymi” – zaapelowali, zwracając uwagę, że „ateiści stanowią zdecydowaną mniejszość, która dzisiaj bezprawnie dąży do narzucenia swojej woli bezwzględnej większości Polaków”.

Przypomnieli także, że stosunek państwa polskiego do Kościołów i innych związków wyznaniowych reguluje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy szczegółowe oraz inne akty prawne obowiązujące w Polsce, w tym konwencje oraz umowy bilateralne. 

Wezwali ministra Edukacji Narodowej do uchylenia swoich rozporządzeń z lat 2024 i 2025, zmieniających dotychczasowe zasady nauczania religii oraz etyki, tym bardziej że rozporządzenia te zostały zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny, który orzekł o ich niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.

„Na wadliwość tych rozporządzeń zwrócił też uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Rzecznik Praw dziecka” – czytamy w stanowisku.

W przypadku odmowy przez Ministra Edukacji Narodowej uchylenia rozporządzeń wzywają do co najmniej ich nowelizacji w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi polegającej na zmianie terminu wejścia w życie na dzień 1 września 2028 r.

Parlamentarzyści wezwali Marszałka Sejmu, Szymona Hołownię do:

„bezzwłocznego poddania procedurze legislacyjnej obywatelskiego projektu Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe, w celu umożliwienia wejścia w życie nowych regulacji ustawowych przed dniem 1 września 2025 r.” 

Przypomnieli, że projekt poparło swoimi podpisami ponad 500 tysięcy Polek i Polaków.

Członkowie parlamentarnego zespołu zaapelowali także do samorządów powiatowych i gminnych oraz do organizacji pozarządowych o podejmowanie uchwał intencyjnych z żądaniem pozostawienia dotychczasowych zasad nauczania religii lub etyki w szkołach i przedszkolach. 

„Apelujemy do dyrektorów szkół o wykorzystanie dodatkowych godzin lekcyjnych będących w ich dyspozycji na nauczanie religii, co najmniej w klasach przygotowujących młodzież do I komunii świętej oraz do bierzmowania, w dotychczasowym wymiarze dwóch godzin tygodniowo” – napisali parlamentarzyści. 

Obecny na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu na rzecz Katolickiej Nauki Społecznej ks. prof. Piotr Tomasik, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP powiedział Opoce, że „jeżeli ustawa »Religia lub etyka w szkole« weszłaby przed 1 września, dyskusja na temat sposobu nauczania religii zakończyłaby się”.

„Apelujemy także, by prace legislacyjne rozpoczęły się jak najszybciej. Natomiast obywatele mogą tego żądać bardzo zdecydowanie” – powiedział. 

Przypomniał także, że w sprawie rozporządzeń MEN w sprawie organizacji lekcji religii zostały opublikowane trzy mocne stanowiska prezydium KEP. „W wielu diecezjach te stanowiska były czytane z ambony” – powiedział ks. prof. Tomasik. 

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama