Członkowie zespołu wzywają Barbarę Nowacką do wycofania się z rozporządzenia ograniczającego lekcje religii w szkole oraz do podjęcia dialogu z Kościołem. Apelują także o zaprzestanie indoktrynacji dzieci oraz ograniczania praw obywateli w dostępie do nauczania religii lub etyki w placówkach oświatowych.
W posiedzeniu Parlamentarny Zespół na rzecz Katolickiej Nauki Społecznej, którego tematem było „Nauczanie religii i etyki w szkołach oraz omówienie problemów w zakresie obecności Kościoła katolickiego i innych związków wyznaniowych w polskich placówkach oświatowych", w imieniu biskupa Wojciecha Osiala udział brał ks. prof. dr. hab. Piotr Tomasik, Konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
Na zakończenie obrad posłowie i senatorowie przyjęli „Stanowisko Parlamentarnego Zespołu na rzecz Katolickiej Nauki Społecznej w sprawie zagrożenia praw obywatelskich, w tym praw dziecka do nauki religii lub etyki w szkołach oraz innych placówkach edukacyjnych i wychowawczych w Polsce”.
„Parlamentarny Zespół na rzecz Katolickiej Nauki Społecznej, skupiający w obecnej kadencji 52 posłów i senatorów Rzeczypospolitej Polskiej, wyraża głębokie zaniepokojenie działaniami rządu, w tym ministra edukacji narodowej, polegającymi na ograniczaniu prawa obywateli polskich w dostępie do nauczania religii lub etyki w placówkach oświatowych” – czytamy w stanowisku.
Parlamentarny Zespół na rzecz Katolickiej Nauki Społecznej wezwał Prezesa Rady Ministrów, ministra edukacji narodowej i pozostałych członków Rady Ministrów, a także posłów i senatorów tworzących większość w Sejmie oraz w Senacie „do podjęcia natychmiastowych działań mających na celu umożliwienie nieskrępowanego dostępu młodzieży do nauki religii oraz etyki w wymiarze co najmniej dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo i zrównania tych przedmiotów z innymi przedmiotami”.
Członkowie parlamentarnego zespołu wzywają m.in.: do uchylenia rozporządzenia minister edukacji narodowej z dnia 17 stycznia 2025 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii i publicznych przedszkolach i szkołach.
Apelują także o podjęcie rozmów z przedstawicielami Kościoła katolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych w celu konsultacji i wypracowania uzgodnień wynikających z Konstytucji, ustaw szczegółowych oraz ratyfikowanych przez Polskę umówi międzynarodowych, a także norm współżycia społecznego.
Zwracają uwagę na potrzebę stworzenia regulacji, umożliwiających nauczycielom religii lub etyki podnoszenie kwalifikacji; wprowadzenia systemowego wychowania patriotycznego oraz odejście od indoktrynacji dzieci, mającej na celu oderwanie ich od korzeni religijno-moralnych i tradycji narodowej.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.