Papież Franciszek: pracę teologów powinna charakteryzować kolegialność i synodalny duch pracy

Podczas spotkania z Międzynarodową Komisją Teologiczną Papież Franciszek zachęcił teologów do stawiania czoła pilnym kwestiom współczesności z kreatywną wiernością Tradycji.

Podkreślił, że ich praca powinna być kolegialna i mieć formę synodalną, którą charakteryzuje słuchanie, dialog i rozeznawanie. Ojciec Święty mówił o tym podczas specjalnej audiencji dla członków Międzynarodowej Komisji Teologicznej. Podlega ona Dykasterii Nauki Wiary i podejmuje trudne i sporne kwestie dotyczące teologii.

 

Papież przypomniał, że aktualnie komisja zajmuje się trzema ważnymi tematami: zgłębianiem dziedzictwa Soboru Nicejskiego w związku ze zbliżającą się 1700 rocznicą jego zwołania; badaniem pojawiających się dziś wyzwań antropologicznych, które mają kluczowe znaczenie dla przyszłości rodziny ludzkiej oraz pogłębianiem teologii stworzenia w perspektywie trynitarnej, wsłuchując się w krzyk ubogich i wołanie ziemi. Franciszek wskazał, że w tej pracy konieczna jest kreatywna wierność Tradycji.

„Chodzi o to, by z wiarą i miłością oraz z surowością dyscypliny i otwartością przyjąć zobowiązanie do wykonywania posługi teologicznej - w słuchaniu Słowa Bożego, sensus fidei ludu Bożego, Magisterium i charyzmatów oraz w rozeznawaniu znaków czasu - dla rozwoju Tradycji apostolskiej, pod obieką Ducha Świętego, jak uczy konstytucja Dei Verbum – mówił Franciszek. – Benedykt XVI określa bowiem Tradycję jako «żywą rzekę, w której zawsze obecne są źródła»; w ten sposób «ta rzeka nawadnia różne krainy, zasila różne regiony, sprawiając rodzenie się tego, co najlepsze z tej ziemi, najlepsze z tej kultury. W ten sposób Ewangelia wciąż staje się ciałem we wszystkich zakątkach świata, w nieustannie nowy sposób».“

Papież zachęcił też do pogłębiania działań interdyscyplinarnych w celu pogłębienia i inkulturacji Ewangelii. Wskazał, że pracę teologów powinna charakteryzować kolegialność i synodalny duch pracy, którego cechuje zdolność słuchania, prowadzenia dialogu i rozeznawania.

« 1 »

reklama

reklama

reklama