George Weigel ostro: instytucje zakładane przez Jana Pawła II zdradzają go

Papieska Akademia Życia „zdradza swojego założyciela, doktora Lejeune’a”, a „odtworzony Instytut Jana Pawła II, obecnie w dużej mierze pozbawiony studentów, zdradza intencje świętego i uczonego, który ją założył i który powołał katolicką teologię moralną do odnowy” – mówił George Weigel podczas szczytu bioetycznego w Rzymie.

Biograf Jana Pawła II wygłosił wideokonferencję pt. „Św. Jan Paweł II i Jérôme Lejeune: Dwa życia w służbie życia” podczas II Międzynarodowego Szczytu Bioetycznego. Spotkanie odbyło się 17 i 18 maja w  Papieskim Instytucie Patrystycznym Augustianum.

George Weigel mówił o roli powołanej przez polskiego papieża i kierowanej początkowo przez francuskiego lekarza Jérôme’a Lejeune’a Papieskiej Akademii Życia, a także o założonym w 1981 r. Papieskim Instytucie Jana Pawła II dla Studiów nad Małżeństwem i Rodziną.

„Przez dziesięciolecia Akademia i Instytut Jana Pawła II prowadziły twórczą, nowatorską pracę na rzecz rozwoju katolickiej teologii moralnej i praktyki duszpasterskiej zdolnej sprostać wyzwaniu, jakim są w XXI w. ataki na godność i świętość życia” – przypomniał Weigel.

Wyjaśnił, że obie instytucje wobec kultury śmierci „wzywały do nawrócenia do prawd wpisanych w świat i w ludzką kondycję przez Stwórcę”.

„Jednak obecnie akademia opublikowała książkę o ironicznym tytule «La Gioia della Vita» («Radość życia»), której autorami są teolodzy, których uczciwie można określić jedynie jako odbiegających od autorytatywnego nauczania «Evangelium vitae» - stwierdził biograf Jana Pawła II. – Ta książka osłabia katolickie argumenty za kulturą życia, które jako poważne zbrodnie przeciwko życiu wymienia «Evangelium vitae». W dodatku czyni to w kategoriach antropologii antybiblijnej i antymetafizycznej, która byłaby zupełnie obca, a wręcz odrażająca zarówno dla Jérôme’a Lejeune’a, jak i Jana Pawła II. I tak jak Papieska Akademia Życia zdradza swojego założyciela, doktora Lejeune’a, publikując i promując tak pozbawioną wiedzy i słabo uargumentowaną książkę, tak odtworzony Instytut Jana Pawła II, obecnie w dużej mierze pozbawiony studentów, zdradza intencje świętego i uczonego, który go założył i który powołał katolicką teologię moralną do odnowy, by nie poddawaąa się zeitgeistowi, duchowi epoki, ale raczej nawróciła epokę do prawdziwego rozumu, prawdziwego współczucia i szlachetnego korzystania z wolności”.

Radość życia

Chodzi o wydaną 9 lutego 2024 r. przez księgarnia Editrice Vaticana książkę, której wstęp napisał abp Vincenzo Paglia, przewodniczący Papieskiej Akademii Życia i który wywołał kontrowersje swoimi wypowiedziami na temat eutanazji z kwietnia 2023 r. Książka zawiera „refleksje na temat wyzwań współczesnej etyki teologicznej” autorstwa takich teologów, jak ks. Carlo Casalone i ks. Maurizio Chiodi. Książka została z radością powitana przez lewicowy dziennik „La Repubblica”, która oceniła, że praca „nie rewolucjonizuje doktryny katolickiej, niemniej jednak przedstawia ważne informacje na kontrowersyjne tematy, takie jak antykoncepcja, prokreacja wspomagana medycznie i wspomagane samobójstwo”. Ks. Casalone i Chiodi już wcześniej byli znani z wypowiedzi sprzecznych z nauczaniem zawartym e „Evangelium vitae”. W styczniu 2022 r. ks. Casalone przekonywał, że włoska ustawa o eutanazji nie jest sprzeczna z dobrem wspólnym. W tym samym roku ks. Chiodi w wywiadzie relatywizował sprzeciw Kościoła wobec antykoncepcji. Jak mówi, nauczanie katolickie potępiające środki uniemożliwiające poczęcie jest otwarte na „debatę teologiczną w Kościele, nawet z możliwością sprzeciwu”. Pomysł zmiany nauki o antykoncepcji znalazł się też w książce „Teologiczna etyka życia. Pismo Święte, Tradycja, Wyzwania Praktyczne” z 2022 r., także wydanej pod redakcją abp. Paglii i składającej się z wystąpień z sympozjum, które organizowała kierowana przez niego Akademia.  

Oby dołączył do przyjaciela

Podczas rzymskiego szczytu George Weigel mówił o bliskiej współpracy Jana Pawła II i Jérôme’a Lejeune’a.

Urodzony w 1926 r. francuski lekarz w 1958 r. odkrył trisomię 21. chromosomu odpowiedzialną za zespół Downa. Odkrycie opublikowano w czasopiśmie „Nature” w 1959 r. Lejeune aktywnie sprzeciwiał się aborcji i walczył o to, by jego odkrycie nie służyło do usprawiedliwiania zabijania poczętych dzieci. Z tego powodu pomimo wagi odkrycia, kandydatura Lejeune’a do Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny w 1970 r. została odrzucona.  

W 1981 r. Lejeune wystąpił przed komisją Senatu Stanów Zjednoczonych. Opisał tam przystępnym językiem genetykę początku ludzkiego życia. „Chromosomy to tabliczki prawa życia, a gdy zostaną zebrane w nowym człowieku (…), opisują całkowicie jego konstytucję osobową” – mówił. Wyjaśnił też, dlaczego struktura genetyczna każdego człowieka jest wyjątkowa i niemożliwa do powtórzenia. „Zaakceptowanie faktu, że po zapłodnieniu powstał nowy człowiek, nie jest już kwestią gustu ani opinii. Ludzka natura istoty ludzkiej, od poczęcia aż do starości, nie jest hipotezą metafizyczną, ale raczej oczywistym faktem doświadczalnym” – mówił do senatorów.

Jérôme Lejeune był też faktycznym założycielem i pierwszym prezesem Papieskiej Akademii Życia oraz założycielem Papieskiego Instytutu Jana Pawła II dla Studiów nad Małżeństwem i Rodziną. Obecnie toczy się jego proces beatyfikacyjny.

Jan Paweł II i dr Lejeune, jak przypomniał George Weigel, znali się bardzo dobrze. Rozmawiali podczas obiadu 13 maj 1981 r. i rozmawiali wtedy o zagrożeniach dla rodziny. Lejeune przewodził watykańskiej delegacji podczas pogrzebu Jurija Andropowa w Moskwie. Polski papież odwiedził też grób zmarłego w 1994 r. lekarza.

Weigel podkreślił, że „ważne jest, aby kontynuować pracę Fundacji Lejeune”, instytucji propagującej idee francuskiego genetyka.

Na zakończenie George Weigel wyraził nadzieję, że „Kościół oficjalnie uzna heroiczne cnoty Jérôme’a Lejeune’a, aby mógł on dołączyć do swojego przyjaciela Jana Pawła II i znaleźć się wśród beatyfikowanych i kanonizowanych”.

Źródła: ncregister.com, aciprensa.com, catholicvote.org

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama