Koncepcja „módl się i pracuj” zwyciężyła po raz pierwszy powszechny w starożytności podział na pracę (fizyczną) dla niewolników i ćwiczenia duchowe dla ludzi wolnych.
Wydawnictwo Jedność 2009
ISBN 978-83-7442-521-6
| Spis treści |
|---|
| Wprowadzenie |
| Ucieczka od świata |
| Naśladowanie Chrystusa w życiu zakonnym |
| I. Ojciec mnichów |
| Życie i dzieło świętego Benedykta z Nursji |
| W poszukiwaniu Boga |
| Droga przez ciernie |
| Matka wszystkich klasztorów |
| „Módl się i pracuj!” |
| II. Ojcowie Zachodu |
| Stan zakonny między antykiem a średniowieczem |
| Asceza i uczoność |
| „Musicie pościć przez wszystkie dni…” |
| Uczyć się, by nauczać |
| Wschodzi plon |
| Wiara i kształcenie |
| III. Kryzys i reforma |
| Ekspansja stanu zakonnego w szczytowym okresie średniowiecza |
| Zachód w płomieniach |
| Klasztory-matki i ich córki |
| Milczenie pośród lasów |
| Pionierzy Zachodu |
| Zachód w czasach przełomu |
| IV. Krzyż i miecz |
| Epoka krucjat i zakonów rycerskich |
| „Deus lo vult!” |
| Na Jerozolimę! |
| W defensywie |
| Mnisi z bronią |
| Wzlot i upadek zakonu templariuszy |
| Od szpitala do księstwa |
| Krzyżacy |
| V. Siła ubóstwa, władza słowa |
| „Zakony żebracze” w miastach |
| Skandal w Asyżu |
| Mieczem słowa |
| Ciężar sukcesu |
| VI. Życie zakonnic |
| Zakonnice między Ewą a Maryją |
| „Kobieta pokory?” |
| Wysoka koniunktura w klasztorach żeńskich |
| Klasztory, więzienia, przytułki dla dzieci |
| Rozwój własnej osobowości za murami klasztornymi |
| Bez reguły i ślubów: beginki |
| VII. Modlitwy o zbawienie duszy |
| Klasztory jako grobowce |
| Grób świętego |
| Śmierć i diabeł |
| „…dusza wyskakuje z ognia!” |
| VIII. W świętych miejscach |
| Klasztory i pielgrzymki |
| Cuda i pielgrzymki |
| Asceza, pokuta i przyjemność |
| Gościnność za murami klasztoru |
| IX. Klasztory |
| Życie monastyczne w okresie reformacji |
| X. Odrodzenie wiary |
| Życie monastyczne okresu kontrreformacji |
| Nowe drogi |
| „Żołnierze Jezusa” |
| „Dom Boga i bramy niebios” |
| XI. Zmierzch i nowy początek |
| Od sekularyzacji po czasy nowożytne |
| „Godzina zero dla życia monastycznego” |
| Zakończenie: nowe formy na nowe czasy? |
| Ilustracje |
Jakie są korzenie Europy? Na to pytanie mamy tyle kompleksowych odpowiedzi, ile kontynent ten posiada kompleksowych form wyrazu. Jeśli identyfikujemy Europę z „chrześcijańskim Zachodem”, to w każdym razie chrześcijaństwo należy do jego podstawowych fundamentów. Jednakże w jaki sposób stało się ono częścią tego fundamentu? W poszukiwaniu źródła chrześcijaństwa w tej części świata natrafiamy ustawicznie, bądź co bądź, na potężny, owszem, decydujący ruch – monastycyzm, któremu kształt nadała reguła świętego Benedykta z Nurski, odpowiadająca szczególnej dynamice europejskiej.
A może dynamika ta została stworzona? Koncepcja „módl się i pracuj” zwyciężyła po raz pierwszy powszechny w starożytności podział na pracę (fizyczną) dla niewolników i ćwiczenia duchowe dla ludzi wolnych. Nowy etos pracy uratował ekonomię Europy od druzgocącej klęski w okresie wędrówki ludów, podczas gdy duchowość mnichów i mniszek nadała młodym narodom nowy i przyszłościowy wymiar: duchowy i religijny.
W następstwie tych uwarunkowań paradoks monastycyzmu – czyli świadome „odchodzenie od świata” po to, by na niego oddziaływać – jako jego owocna siła.
We wczesnym i późniejszym średniowieczu mieszkańcy klasztorów stali się dosłownie budowniczymi Zachodu. Ich pionierska praca nie ograniczała się tylko do przekazywania chrześcijańskiej doktryny wiary. Zagospodarowywali oni przez swą ciężką pracę lasy i bagna, rozwijali nowe style budowlane i postępowe techniki agrarne, uczyli zdolne dzieci wieśniaków czytania, a nadto przechowywali w swych bibliotekach wiedzę przekazaną przez starożytnych. Także w czasach późniejszych duchowe wychodzenie poza sprawy tego świata nie przeszkadzało mnichom i mniszkom pamiętać o nędzy i potrzebach doczesnej rzeczywistości. Dotyczyło to w równym stopniu zajmujących się kaznodziejstwem „mnichów żebrzących” w rozwijających się pod koniec średniowiecza miastach, jak również naznaczonych głęboką duchowością wspólnot zakonnych w czasach społecznych i duchowych przełomów. „Żołnierze Jezusa” Ignacego Loyoli znaleźli więc w równej mierze odpowiedzi na pytania współczesnego świata, jak to czyniły liczne zakony w XIX wieku dla społeczeństwa przemysłowego.
W historii monastycyzmu zachodniego czasy rozkwitu ciągle przeplatały się z okresami ciężkich kryzysów, z których jednak zawsze było jakieś wyjście dzięki uwzględnieniu podstawowych zasad rozwijanych od półtora tysiąca lat. Historia monastycyzmu zachodniego daje tym samym wysoce pouczający wgląd w ogólną historię Europy, której bez działań ludzi modlitwy, budowniczych i pionierów w zakonnych szatach nie można sobie ani wyobrazić, ani zrozumieć. Kiedy papież Paweł VI w 1964 roku ogłosił świętego Benedykta „patronem Europy”, uczcił tym samym nie tylko jedną z wielkich osobistości tego kontynentu, lecz także potwierdził historyczny fakt.
Norymberga, kwiecień 2006
Franz Metzger
Karin Feuerstein-Praßer
opr. aś/aś