Polemika z publikacją Richarda Dawkinsa BÓG UROJONY - wstęp do wydania polskiego i spis treści
ISBN: 978-83-7318-949-2
wyd.: WAM 2007
Spis treści | |
Wprowadzenie do polskiego wydania | 5 |
Wprowadzenie | 6 |
Odpowiedź Dawkinsowi | 13 |
1. Urojenia w sprawie Boga? | 17 |
Argumenty na istnienie Boga? | 25 |
Skrajne nieprawdopodobieństwo Boga | 28 |
Bóg luk | 31 |
2. Czy nauka zadała kłam istnieniu Boga? | 35 |
Wojna nauki z religią? | 45 |
Zderzenie fundamentalizmów | 53 |
3. Jaka jest geneza religii? | 59 |
Wiara w Boga a religia | 71 |
4. Czy religia jest zła? | 87 |
Religia prowadzi do przemocy | 88 |
Jezus i miłość nieprzyjaciół | 98 |
Chrześcijaństwo i krytyka religii | 102 |
Odczytywanie Starego Testamentu | 103 |
Religia a jakość życia | 107 |
Abp Józef Życiński - Bóg niepojęty | 115 |
Niezgoda filozofów | 116 |
Przyrodniczy szlak prawdy | 120 |
Odszukać rzeczywistego Boga | 123 |
To dla mnie wielka przyjemność i zaszczyt móc osobiście przedstawić mojąksiążkępolskiemu czytelnikowi. Oto w swej pracy zatytułowanej Bóg urojony Richard Dawkins - najbardziej znany współczesny ateista brytyjski - usiłuje wykazać, że wszyscy wierzący w Boga padli ofiarą niebezpiecznego urojenia. Dawkins kieruje ostrze zjadliwej krytyki przeciwko religii w ogóle, w szczególności zaś - przeciw chrześcijaństwu. Na kartach niniejszej książki podejmuję wraz z żoną drobiazgową krytykę antyreligijnych argumentów Dawkinsa, zwracając szczególną uwagę na ich podstawy naukowe, które okazują się być zaskakująco słabe. Naszym zdaniem zwykła niemożność intelektualnego podbudowania wysuwanych hipotez zmusza Dawkinsa do przyjęcia wysoce agresywnego tonu, lekceważąca zaś argumentacja maskować ma rozliczne luki w logice jego rozumowania. Mamy nadzieję, że lektura naszej pracy dostarczy Państwu radości, a zawarta w niej analiza okaże się przydatna.
Warto zauważyć, że argumenty Dawkinsa spotkały się z ostrą krytyką zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza ze strony innych ateistów. Ateizmowi coraz poważniej zagraża opinia nietolerancyjności, intelektualnej arogancji oraz niemożności właściwego i poważnego podjęcia zagadnień religijnych. Nie dziwi więc chyba, że wielu ateistów wyraża poważne zaniepokojenie z powodu szkód wyrządzanych ich reputacji przez Boga urojonego - próbują zatem zdystansować się do owego dogmatycznego manifestu ateistycznego fundamentalizmu. Być może niepokoi ich fakt uświadamiania sobie przez opinię publiczną, że ateizm może być równie dogmatyczny, cenzorski i nietolerancyjny, jak najgorsze oblicze religii.
Polskich czytelników wzburzy zapewne nieumiejętność dostrzeżenia przez Dawkinsa dogmatyzmu i negacji wolności charakteryzujących tę formę ateizmu, która przez długi czas prześladowała Polskę, a której potęga ostatecznie złamana została po części dzięki oddziaływaniu Kościoła katolickiego i jego charyzmatycznego przywódcy Karola Wojtyły.
Ciekawe zatem, czy Bóg urojony może okazać się samobójczym golem ateizmu i w ostateczności przekonać wielu, iż ateizm sam opiera się na urojeniu?
Mister McGrath Oxford University
opr. aw/aw