Metody aktywizujące - metaplan
Katechezę przeprowadziłam w dwóch klasach piątych w Szkole Podstawowej nr 28 w Lublinie. Zajęcia te były podsumowaniem cyklu lekcji poświęconych życiu Abrahama.
Po krótkiej modlitwie przypomniałam historię Abrahama. Metodą słoneczka uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytanie: Jaka była jego wiara? Najdłuższy promień "mówił" o posłuszeństwie i wierności, nieco krótszy o miłości i o lęku przed Bogiem.
1. Narracja. Abraham był człowiekiem głębokiej wiary, wielkiej nadziei i ofiarnej miłości. Jego wiara wyraziła się w posłuszeństwie. Uwierzył obietnicom Boga i wyruszył w drogę.
2. Aktywizacja. Podzieliłam uczniów na czteroosobowe grupy. Postawiłam przed nimi zadanie. Na podstawie swoich doświadczeń, spotkań z Bogiem, z drugim człowiekiem mieli spróbować odpowiedzieć na pytania: Jaka jest twoja wiara? Jaka powinna być? Dlaczego nie jest taka, jaka powinna być? Co zrobić, aby była podobna do wiary Abrahama? Każda grupa otrzymała szary papier, "podzielony" na cztery "okienka". W okienkach umieściłam wyżej wymienione pytania.
W czasie zajęć uczniowie pracowali z dużym przejęciem. Paru z nich stwierdziło, że zadanie jest zbyt trudne do wykonania, ale po chwili zastanowienia przystąpili do pracy. Po zajęciach w grupach uczniowie przedstawili efekty swojej pracy.
Oto kilka przykładów odpowiedzi na postawione pytania.
3. Puenta. Abraham swoimi uczynkami dał świadectwo wierności Bogu. W Liście św. Jakuba Apostoła czytamy: "Tak jak ciało bez ducha jest martwe, tak też jest martwa wiara bez uczynków" (Jk 2,26).
Na zakończenie katechezy modliliśmy się o głęboką wiarę dla każdego z nas.
opr. ab/ab