Wizerunek katechety w oczach uczniów - na podstawie wyników badań
Z powszechnego doświadczenia wynika, że ogromną rolę we wzajemnym oddziaływaniu ludzi na siebie, a takim bez wątpienia jest proces katechetyczny, ma do odegrania osobowość ludzi biorących w nim udział. Skuteczność realizacji celów zależy więc od dobrej relacji uczniów i katechety, na co osobowość tego ostatniego ma duży wpływ. Bez wątpienia wpływ ma nie tylko sama osobowość, ale i sposób jej postrzegania przez uczniów oraz oczekiwania, jakie stawiają uczniowie. Postaramy się w tym artykule zanalizować ów problem odbioru i oceny katechety przez uczniów w kontekście ich oczekiwań. Analizy tej dokonamy na podstawie wyników badań ankietowych.
Badania przeprowadzono w 2005r. w Liceum ogólnokształcącym w dziesięciotysięcznym mieście we wschodniej Polsce, a ściślej biorąc na Podlasiu. Objęto nimi klasy I i III w sumie 104 osoby, w przeważającej części to dziewczęta.
W ankiecie zaproponowano ocenę osobowości katechety w czterech płaszczyznach, tj. płaszczyźnie ludzkiej, pedagogicznej, wychowawczej i płaszczyźnie wiary. W każdej z tych czterech grup zaproponowano po 10 cech, które uczniowie mieli zweryfikować w odniesieniu do swego katechety. Druga część ankiety zawierała prośbę o usystematyzowanie owych cech w pewnym porządku od najważniejszych zdaniem uczniów, do najmniej ważnych.
Dla pełniejszego zrozumienia wyników należy dodać, iż kontakt katechety z uczniami I klas był dość krótki, bo trwał zaledwie 3 miesiące, natomiast z III klasami 2 lata, stąd też może to mieć pewien wpływ na różnice w wynikach przeprowadzonych badań ankietowych.
Wizerunek katechety, jaki się wyłania na podstawie badań jest następujący:
Cechy |
Uczniowie potwierdzający posiadanie przez katechetę następujących cech (w %) |
|
Kl I |
Kl III |
|
Umiejętność nawiązywania kontaktu |
100,0 |
96,4 |
Samokrytycyzm |
66,0 |
71,2 |
Sumienność i obowiązkowość |
84,0 |
96,4 |
Poczucie humoru |
98.0 |
98,2 |
Wrażliwość i wyrozumiałość |
86,0 |
87,4 |
Naturalne zachowanie |
96,0 |
98,2 |
Własne zdanie |
100,0 |
100,0 |
Szacunek do innych |
98,0 |
96,4 |
Konsekwencja |
68,0 |
74,8 |
Bezpośredniość |
84 |
98,2 |
Z powyższych danych wynika, że katecheta ma bezapelacyjnie własne zdanie na określony temat, umie też nawiązywać kontakt (100% w klasach I i 96,4% w III). Do jego mocnych stron należy zaliczyć poczucie humoru, naturalność zachowań, szacunek do innych. Najniższą ocenę uczniów otrzymał samokrytycyzm ( odpowiednio 66% i 71,2%), konsekwentność (68% i 74%) oraz wrażliwość i wyrozumiałość (86% i 87,4%).
Jako nauczyciel wyróżnia się dużą wiedzą, autentycznym przekonaniem do tego czego uczy i nawiązywaniem do życia, co jest szczególnie cenne. Uczniowie najniżej ocenili wymagania stawiane przez katechetę bo aż 70% w pierwszych klasach i 57,6% w trzecich stwierdziło, że są one bardzo małe. Niewątpliwie do słabszych stron należy też zdolność wyrabiania w uczniach własnego zdania, cechę tą potwierdziło odpowiednio 66% i 85,6%. Dla klas trzecich poruszane tematy wydają się być bardziej interesujące (98,2%) niż dla pierwszych (tylko 78%).
Katecheta jak każdy nauczyciel jest też wychowawcą. Ze względu na przedmiot którym się zajmuje i funkcje jaką pełni w środowisku szkolnym jest postrzegany jako ten, którego postawa, opinia i zdanie ma znaczenie i jest brane pod uwagę.
Z pośród zaproponowanych przez ankietę cech wychowawcy największe uznanie uczniów znalazły: przyjacielskość (96% i 96,4%), sympatia do uczniów (94% i 94,6%), dobre podejście (96% i 94,6%), szacunek do każdego (98% i 92,8%), oraz umiejętność dostrzeżenia dobrych i złych stron uczniów (94% i 91%).
Niemniej tylko dla 74% pierwszoklasistów i 73% maturzystów jest autorytetem, a odpowiednio 76% i 85,6% twierdzi, że ich katecheta jest zainteresowany problemami uczniów. Z pośród przebadanych 86% i 87,4% twierdzi, że mu ufa.
Cechy |
Uczniowie potwierdzający posiadanie przez katechetę następujących cech (w %) |
|
Kl I |
Kl III |
|
Interesujące prowadzenie lekcji |
88.0 |
98,2 |
Przekonanie do tego co mówi |
96,0 |
100,0 |
Nawiązywanie do życia |
96,0 |
100,0 |
Uczy mieć własne zdanie |
66.0 |
85,6 |
Wymagający |
30,0 |
42,4 |
Nie wywołuje lęku |
92,0 |
87,4 |
Jasność i przystępność nauczania |
96,0 |
80,2 |
Podejmowanie interesujących tematów |
78,0 |
98,2 |
Duża wiedza |
100,0 |
92,8 |
Bezpośredniość |
84,0 |
98,2 |
Cechy |
Uczniowie potwierdzający posiadanie przez katechetę następujących cech (w %) |
|
Kl I |
Kl III |
|
Jest przyjacielski |
96.0 |
96,4 |
Lubi swoich uczniów |
94,0 |
94,6 |
Jest autorytetem |
74,0 |
73,0 |
Ma dobre podejście |
96.0 |
94,6 |
Stara się zrozumieć uczniów |
86,0 |
85,6 |
Mają do niego zaufanie |
86,0 |
87,4 |
Jest zainteresowany problemami uczniów |
76,0 |
85,6 |
Szanuje każdego |
98,0 |
92,8 |
Potrafi pochwalić i zganić |
94,0 |
91,0 |
Uzasadnia swoje zdanie |
84,0 |
96,4 |
Cechy |
Uczniowie potwierdzający posiadanie przez katechetę następujących cech (w %) |
|
Kl I |
Kl III |
|
Życie zgodne z wiarą |
98.0 |
100,0 |
Znajomość prawd wiary |
98,0 |
100,0 |
Dzielenie się swoją wiarą |
94,0 |
100,0 |
Zdolność do poświęceń |
80.0 |
85,6 |
Kierowanie się miłością |
82,0 |
94,6 |
Wrażliwość na cierpienie |
96,0 |
96,4 |
Człowiek modlitwy |
96,0 |
96,4 |
Szacunek do niewierzących |
94,0 |
96,4 |
Zainteresowanie wiarą uczniów |
96,0 |
100,0 |
Pobożność |
100,0 |
100,0 |
Świadectwo wiary jest niewątpliwie najistotniejszym elementem posługi katechetycznej i osobowości katechety. Tylko autentyczność jego wiary może uczynić go „wychowawcą w wierze” innych (CT64). Tak więc przyglądając się płaszczyźnie wiary ocenianej przez uczniów widzimy, że szczególnie dla klas trzecich, które dłużej znają katechetę aż 5 cech oceniono bardzo wysoko, bo 100% badanych potwierdziło występowanie ich u katechety (życie zgodne z wiarą, znajomość prawd wiary, dzielenie się swoją wiarą, zainteresowanie wiarą uczniów i pobożność). Podobnie w pierwszych klasach ten procent jest wysoki i wynosi blisko 98%. Najniższe notowania w tej grupie cech ma zdolność do poświęceń 80% i 85,6%, a także kierowanie się miłością 82% i 94,6%.
Gdy chodzi o usystematyzowanie według ważności cech w poszczególnych grupach od najważniejszych do mniej ważnych, to wypowiedzi uczniów układały się następująco:
1. Uczniowie oczekują, że ich katecheta jako człowiek powinien charakteryzować się w pierwszym rzędzie następującymi cechami:
2. Od katechety jako pedagoga oczekują przede wszystkim:
3. Najbardziej pożądane cechy wychowawcze to:
4. Najważniejsze cechy człowieka wiary to:
Powyższe dane wskazują, że oczekiwania młodzieży co do osobowości katechety u uczniów rozpoczynających liceum i tych, którzy je kończą, nieco się różnią, choć w wielu miejscach są zbieżne, zwłaszcza gdy chodzi o cechy najistotniejsze. Wynika to zapewne z pewnego przewartościowania hierarchii wartości oraz większego nieco bagażu różnorodnych doświadczeń. Nie bez znaczenia jest też nieuchronna perspektywa wkroczenia w prawdziwie dorosłe życie i wzięcia większej odpowiedzialności za siebie.
Na koniec spróbujmy zestawić oczekiwania uczniów z oceną katechety. Dla większej przejrzystości zestawimy cechy według badanych najważniejsze i najmniej ważne z każdej grupy, podając obok w jakim stopniu uczniowie potwierdzają daną cechę u swego katechety ( podając średnią procentową).
Cechy najważniejsze według uczniów i ich potwierdzenie
3. przyjacielski stosunek do uczniów - 96,2%
4. życie zgodne z wiarą - 99%
Cechy najmniej istotne według uczniów i ich potwierdzenie
1. konsekwencja - 71,4%
2. wymagania - 36,2%
3. uzasadnianie swego zdania - 90,2%
4. troska o wiarę uczniów - 98%
Podsumowując należy stwierdzić, że w dość wysokim stopniu uczniowie potwierdzili posiadanie przez swego katechetę zaproponowanych w ankiecie cech osobowościowych.
Należy też zauważyć pewną prawidłowość, a mianowicie młodzież dostrzega w większym stopniu w katechecie cechy, które są dla niej najistotniejsze, w mniejszym zaś te, które są dla niej mniej istotne. A więc można przypuszczać, że w pewnym sensie katecheta spełnia oczekiwania katechizowanej przez siebie młodzieży. Pozwala to mieć nadzieję, że proces katechizowania przebiega w dobrym klimacie wzajemnej komunikacji. Spełnione są bowiem oczekiwania pokładane w katechecie.
W takim układzie można też spodziewać się dobrych skutków i efektów katechezy w danym środowisku szkolnym, co nie oznacza rezygnacji z dalszego doskonalenia zarówno osobowości jak i metod oraz środków dydaktycznych i wychowawczych w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów procesu katechizowania.
Autor zdaje sobie sprawę z tego, że wyniki badań przedstawione w artykule są odzwierciedleniem sytuacji określonego środowiska, w którym panuje bardzo przyjazny klimat, jeśli chodzi o katechezę. Niniejszy artykuł nie może być traktowany jako wykładnik sytuacji katechezy w skali kraju, każde bowiem środowisko społeczne ma swoje uwarunkowania, niemniej stanowić może argument w dyskusji nad rolą, jaką może odgrywać katecheza i katecheta w środowisku szkolnym.
opr. mg/mg