Zastosowanie metod dyskusyjnych podczas katechez i spotkań grup parafialnych
Wydział Teologii UWM w Olsztynie
8. METODA SYTUACYJNA
Polega na wprowadzeniu uczniów w jakąś złożoną sytuację, za której takim lub innym rozwiązaniem przemawiają jakieś racje "za" lub "przeciw". Zadaniem uczniów jest zrozumieć tę sytuację oraz podjąć decyzję w sprawie jej rozwiązania, a następnie przewidzieć skutki tej decyzji oraz innych ewentualnych decyzji. Służy ona wyrabianiu u uczniów umiejętności wszechstronnego analizowania problemów składających się na tzw. sytuację trudną a także podejmowania na tej podstawie odpowiedniej decyzji oraz wskazywanie przewidywanych następstw poczynań zgodnych z tymi decyzjami.
Metoda sytuacyjna wymaga od nauczyciela trafnie dobranego przykładu zaczerpniętego bądź z życiorysu znaczących postaci bądź przywołanie określonego zdarzenia, czy opowiadania ilustrującego nasze współczesne życie. Metoda sytuacyjna jest szczególnie przydatna w omawianiu scen z Ewangelii.
Przebieg zajęć:
opr. ab/ab