Metoda sytuacyjna

Zastosowanie metod dyskusyjnych podczas katechez i spotkań grup parafialnych

Wydział Teologii UWM w Olsztynie

METODY DYSKUSYJNE
PODCZAS KATECHEZ I SPOTKAŃ GRUP PARAFIALNYCH

8. METODA SYTUACYJNA

Polega na wprowadzeniu uczniów w jakąś złożoną sytuację, za której takim lub innym rozwiązaniem przemawiają jakieś racje "za" lub "przeciw". Zadaniem uczniów jest zrozumieć tę sytuację oraz podjąć decyzję w sprawie jej rozwiązania, a następnie przewidzieć skutki tej decyzji oraz innych ewentualnych decyzji. Służy ona wyrabianiu u uczniów umiejętności wszechstronnego analizowania problemów składających się na tzw. sytuację trudną a także podejmowania na tej podstawie odpowiedniej decyzji oraz wskazywanie przewidywanych następstw poczynań zgodnych z tymi decyzjami.

Metoda sytuacyjna wymaga od nauczyciela trafnie dobranego przykładu zaczerpniętego bądź z życiorysu znaczących postaci bądź przywołanie określonego zdarzenia, czy opowiadania ilustrującego nasze współczesne życie. Metoda sytuacyjna jest szczególnie przydatna w omawianiu scen z Ewangelii.

Przebieg zajęć:

  • Opis określonej sytuacji.
  • Dodatkowe informacje o sytuacji (udzielone przez katechetę).
  • Formułowanie i precyzowanie zdań wynikających z analizy sytuacji.
  • Samodzielna praca uczniów nad poleceniami przygotowanymi wcześniej przez nauczyciela.
  • Weryfikacja poglądów - omówienie wyniku pracy uczniów.
  • Wyprowadzenie wniosków dla siebie, dla swojego postępowania względem rodziców, kolegów, nauczycieli.

opr. ab/ab

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama