Wydział Teologii UWM w Olsztynie
METODY DYSKUSYJNE
PODCZAS KATECHEZ I SPOTKAŃ GRUP PARAFIALNYCH
11. Metoda pytań i odpowiedzi
Przebieg zajęć:
- Informujemy, na jaki temat będzie katecheza (do tej zapowiedzi należy dojść na podstawie jakiegoś życiowego wydarzenia, aby uczniów zainteresować tematem).
- Pytamy uczniów, co wiedzą na ten temat (pytanie to powinno być spokojne, radosne, a nie na zasadzie sprawdzania wiadomości na ocenę czy przesłuchania sądowego).
- Pytamy uczniów, co chcieliby wiedzieć na ten temat. Chodzi tu o zebranie od uczniów pytań. Jest to jeden z trudniejszych momentów w katechezie. Rola nauczyciela polega na zebraniu pytań, ale również na dopilnowaniu, aby te pytania poszły we właściwym kierunku i to we wszystkich właściwych kierunkach, które są potrzebne do zrealizowania tematu. Katecheta szanując pytania uczniów może ich nakierować na pytania zasadnicze. Do zadań nauczyciela należy przygotowanie 4-5 zasadniczych pytań, o których wie, że uczniowie powinni je postawić. Musi też pomóc uczniom te pytania określić. Jeśli to idzie trudno i nie mogą postawić właściwego pytania, to katecheta może powiedzieć, że to pytanie dodaje od siebie. Najbardziej praktyczne jest zapisywanie pytań na tablicy przez uczniów, którzy je stawiają.
- Zdobywamy materiał do znalezienia odpowiedzi. Uczniowie powinni otrzymać taką treść, w której mogą znaleźć odpowiedź na postawione pytania. Sposób podania treści może być różny:
katecheta wykłada
ktoś z uczniów przygotowuje wcześniej referat i teraz go wygłasza
ktoś z uczniów czyta jakiś materiał dostarczony przez nauczyciela
uczniowie otrzymują materiał na kartkach i odczytują go
można użyć kilku metod
- Odpowiadamy na pytania. Odpowiedzi te w zasadzie powinni dawać uczniowie. Zadaniem nauczyciela jest pogłębić tę odpowiedź i ewentualnie uzupełnić. Gdy jakiś uczeń odpowie dobrze na pytanie, to podchodzi do tablicy i ściera je. Jest ważne, żeby uczniowie odpowiadali na pytania nie według kolejności ich zapisywania, ale według własnego wyboru.
- Modlitwa Może (powinna) wypaść w czasie odpowiedzi na pytania, gdy padnie jakaś odpowiedź szczególnie ważna.
- Praca domowa. Może nią być jedno z pytań, na które należy odpowiedzieć w domu.
- Wnioski życiowe. Konsekwencje wynikające z tego, co uczniowie poznali też powinny wyjść od uczniów. Pobudzamy do ich stawiania, gdy uczniowie odpowiedzieli na pytania, materiał został podsumowany i usystematyzowany.
opr. ab/ab
«
‹
1
›
»
oceń artykuł