Wydział Teologii UWM w Olsztynie
METODY DYSKUSYJNE
PODCZAS KATECHEZ I SPOTKAŃ GRUP PARAFIALNYCH
14. METODA PROBLEMOWA
Przebieg zajęć:
- Wytworzenie sytuacji problemowej. Katecheta zapoznaje uczniów z problemem, który ma być rozwiązany. Dużą rolę odgrywa aktualność problemu. Możemy posłużyć się ciekawym filmem, nagraniem magnetofonowym, obrazem, wypowiedzią, artykułem, itp.
- Sformułowanie problemu dydaktycznego. Chodzi o słowne określenie napotkanej trudności. Winni to uczynić uczniowie.
Rozwiązanie problemu:
- Problem należy rozbić na poszczególne zagadnienia. Wyciągnąć pytania, które by pogłębiały zagadnienie. Wymaga to ze strony katechety wcześniejszego przygotowania, przemyślenia (rozbicie problemu - tak w ankiecie, by możliwie dokładnie ująć wszystkie zależności składające się na dany problem).
- Dokonać podziału na grupy i przedstawić grupom odpowiednie zadania. W każdej grupie pracą kieruje przewodniczący. Uczniowie wysuwają hipotezy, które powinni w oparciu o własne doświadczenie i wiedzę uzasadnić.
- sformułowanie odpowiedzi na postawiony problem. Przewodniczący grup zdają relację z pracy w grupie na forum całej grupy katechetycznej. Ten etap pracy ma dla uczniów szczególne znaczenie wychowawcze. Rozwiązany problem i wykorzystane zadanie budzi w nich radość twórczą, wiarę we własne siły oraz zapał do dalszych poszukiwań. Dużą wartością jest pisanie wyników prac poszczególnych grup na tablicy.
- Katecheta na podstawie wypowiedzi poszczególnych grup dokonuje podsumowania pracy zespołów.
- Wyciągnięcie wniosków dla życia.
opr. ab/ab
«
‹
1
›
»
oceń artykuł