Fragment książki: R. Falsini, "Liturgia, odpowiedzi na trudne pytania", Wydawnictwo M 2002
Tytuł oryginału: La Liturgia. Risposta alle domande più provocatorie
Tłumaczenie: Beata Nuzzo
© Copyright by Edizioni San Paolo s.r.l., 1998 © Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo "M", Kraków 2002
Imprimatur Kuria Metropolitalna w Krakowie + Jan Szkodoń, Vic. Gen. Ks. Jan Dyduch, Kanclerz Ks. dr Stanisław Szczepaniec, Cenzor L. 35/2002, Kraków, dnia 11 stycznia 2002 r.
ISBN 83-7221-294-5
Wydawnictwo "M" ul. Zamkowa 4/4, 30-301 Kraków tel./fax (012) 269-34-62, 269-32-74, 269-32-77 http://www.wydm.pl e-mail: wydm@wydm.pl Druk: Pracownia AA, pl. Na Groblach 5, Kraków
Wstęp
Jednym z najważniejszych celów generalnej odnowy Kościoła, zainicjowanej przez Sobór Watykański II, była reforma całego sektora liturgicznego, poczynając od Mszy św., która od Soboru Trydenckiego, a więc przez przeszło czterysta lat, pozostała nie zmieniona.
Jest jednak zrozumiałe, że reformując te obrzędy, stanowiące stały punkt odniesienia religijności ludu chrześcijańskiego, należało liczyć się z, nieraz nawet gwałtowną, reakcją wiernych, którzy wyrwani zostali ze swego wielowiekowego stanu pasywności i "szarzyzny" religijnej i zmuszeni do uczestniczenia w dynamicznych, czasem wręcz hałaśliwych, celebracjach.
Pospieszne, a niekiedy wręcz bezładne wprowadzanie zmian, których znaczenie nie zostało w wystarczający sposób wyjaśnione, ani tym bardziej przyswojone, zwiększyło jeszcze bardziej wzburzenie wiernych. Stąd też pytania, protesty, narzekania na śpiewy czy gesty, dla których w ciszy naszych kościołów nie było poprzednio miejsca.
Pomimo upływu ponad trzydziestu lat od wprowadzenia reformy nie można bynajmniej stwierdzić, jakoby sytuacja się już w pełni uspokoiła, a co więcej, z powodu śladów, jakie nie zostały jeszcze wymazane z sumień i z pamięci, a także z powodu krytyki, przedstawianej przez osoby i prasę nieprzychylną soborowi, oraz z przyczyn adaptowania się, po odbytej reformie generalnej, do kultur poszczególnych Kościołów, dziedzina ta wciąż jeszcze wzbudza wiele emocji.
Dlatego też zdecydowaliśmy się przedstawić tu serię pytań, wraz z odpowiedziami, jakie w ciągu kilku ostatnich lat publikowane były na łamach tygodnika "Famiglia Cristiana" (Rodzina Chrześcijańska), uznając tę inicjatywę wydawniczą za użyteczną okazję do dalszych przemyśleń na ten temat.
Zebrany materiał, choć wydaje się różnorodny, w rzeczywistości jednak koncentruje się na podstawowych punktach praktyk religijnych: celebracji Mszy św., sakramentach pokuty i Eucharystii, realizacji i skuteczności reformy liturgicznej.
Zamieszczone tu pytania są świadectwem tego, że reforma liturgiczna jest wciąż jeszcze w fazie wprowadzania w życie, w drodze do celu, jaki może być dany jedynie przez Boga.
Korzystając z okazji, pragnę podziękować Autorom listów, którzy poprzez swe pytania pomogli mi oraz taką mam nadzieję również i Czytelnikom tej książki, postrzegać z większą jasnością rzeczywistość tej reformy.
Spis treści | |
Wstęp | 5 |
Część pierwsza EUCHARYSTIA, ŹRÓDŁO I SZCZYT ŻYCIA KOŚCIOŁA | 7 |
Co zmieniło się w zakresie obrzędów eucharystycznych od czasów Ostatniej Wieczerzy Jezusa do chwili obecnej? | 9 |
"To czyńcie na moją pamiątkę" | 9 |
Lekcjonarze i mszały | 11 |
Reformy soborowe | 12 |
Pascha żydowska a celebracja chrześcijańska | 15 |
Warunki, jakich należy przestrzegać | 16 |
Hybrydyczny związek | 17 |
Chrystus naszym Barankiem | 18 |
Eucharystia a odpuszczenie grzechów | 19 |
Zgodność z nauką Chrystusa | 19 |
Szczere nawrócenie | 21 |
Uczta pojednanego Kościoła | 21 |
Czy osoba świecka może czytać Ewangelię podczas Mszy św.? | 23 |
Rola kapłanów i rola wiernych | 24 |
Urzędy służebne | 25 |
Słowo Boże | 26 |
Dlaczego podczas Mszy św. wygłaszana jest homilia? | 27 |
Sobór Watykański i nowe wymagania | 27 |
Dlaczego homilia jest obowiązkowa | 29 |
Bierni wierni? | 30 |
Czy osoby świeckie mogą rozdawać Komunię św.? | 31 |
Przyczyny zmian | 32 |
Wybór osób pełniących taką służbę | 33 |
Służba w Kościele | 34 |
Ile razy w ciągu dnia można przyjmować Komunię św.? | 37 |
Podczas czy poza celebracją eucharystyczną? | 37 |
Horyzonty wiary | 39 |
Eklezjalne uczestnictwo w obrzędzie | 39 |
Czy można przystępować do Komunii św., nie spowiadając się? | 41 |
Grzech ciężki | 41 |
Rozmaite formy pokutne | 43 |
Celem jest nawrócenie | 44 |
W służbie ołtarza liczy się przygotowanie | 47 |
Błędy przeszłości i chęć ich naprawy | 48 |
Taka sama godność, rozmaite funkcje | 49 |
Kształtować, nie improwizować | 49 |
Msza św. w telewizji: rozmaite wątpliwości oraz propozycje | 51 |
Wątpliwości Konferencji Episkopatu Włoskiego | 52 |
Ludzka i duchowa użyteczność | 53 |
Nowa ewangelizacja | 54 |
Muzyka podczas Mszy św. nie tylko organowa | 57 |
Na pierwszym miejscu musi być zgromadzenie | 58 |
Część liturgii przeznaczona na śpiew | 59 |
Możliwości adaptacji | 60 |
Śpiew nie przeszkadza Komunii, ale ją wspomaga | 63 |
Problemy osób w podeszłym wieku | 63 |
Wybór Psalmów | 65 |
Oznaka braterstwa i radości | 66 |
Przekłady tekstów i pieśni mszalnych | 67 |
Nowa świadomość eklezjalna | 67 |
Korekty i modyfikacje | 69 |
Krajowy repertuar | 70 |
Zwyczaj składania ofiary za Mszę św. a Msze "zbiorowe" | 71 |
Msze św. w szczególnych intencjach | 72 |
Za Mszę się nie płaci | 73 |
Gest chrześcijańskiego miłosierdzia | 74 |
Gregoriańskie Msze za zmarłych | 77 |
Opowiadania św. Grzegorza | 78 |
Interwencje Kościoła | 79 |
Wszystko w rękach Boga | 80 |
Ołtarz zwrócony do ludu: takie jest jego właściwe miejsce | 83 |
W centrum zgromadzenia | 84 |
Symbol Chrystusa | 85 |
Uczta eucharystyczna | 86 |
Część druga SAKRAMENTY JAKO DOŚWIADCZENIE ŁASKI | 87 |
Czy prawdą jest, że protestanci odrzucają sakramenty? | 89 |
Rozwinięcie dialogu pomiędzy Kościołami | 89 |
To, co odrzucił Luter | 91 |
Wszystko ma źródło w Chrystusie | 92 |
O chrzcie dzieci decydują wyłącznie ich rodzice | 93 |
Musi być zagwarantowana odpowiednia edukacja | 94 |
Pomoc w dokonaniu osobistego wyboru | 95 |
Bóg miłuje również i osoby nie ochrzczone | 96 |
Chrzest dzieci: a wiara rodziców? | 97 |
Pełne przystąpienie do Chrystusa | 98 |
Konieczne jest przygotowanie | 99 |
Podtrzymywać dialog | 100 |
Kiedy narodziła się spowiedź? | 103 |
Spowiedź publiczna i prywatna | 104 |
Reforma soborowa | 105 |
Głoszenie Bożego miłosierdzia | 106 |
Istnieje nie tylko spowiedź indywidualna | 109 |
Rytuał wspólnotowy | 110 |
Niezbędne warunki | 111 |
Przygotowanie dzieci | 112 |
Dlaczego nie zmienił się "Akt żalu"? | 115 |
Wprowadzona już poprawka | 115 |
Dominacja biblijnej wizji sakramentu pojednania | 117 |
Zbyt wiele "ludzkich" słów | 118 |
Dlaczego mamy spowiadać się kapłanowi, który przecież też jest grzesznikiem? | 121 |
Ten sam problem w Kartaginie | 122 |
Uwypuklenie Bożej łaski | 123 |
Duszpasterze, nie sędziowie | 124 |
Czy wystarczy "spowiadać się" tylko przed Bogiem? | 127 |
Niewłaściwe określenie | 128 |
Wykwalifikowany szafarz | 129 |
Reforma soborowa | 130 |
Czy można spowiadać się podczas Mszy św.? | 133 |
Fatalny zwyczaj | 134 |
Grzechy powszednie i ciężkie | 135 |
Droga do nawrócenia | 136 |
Świadkowie bierzmowania | 137 |
Prawo i zdatność | 138 |
Można się bez niego obyć | 139 |
Osoba o przykładnym życiu | 140 |
Lokalne zwyczaje związane z celebracją sakramentu małżeństwa | 143 |
Od obrzędu domowego do kościelnego | 144 |
Nowości przewidziane przez Sobór Trydencki | 145 |
Projekt reformy we Włoszech | 146 |
Dlaczego diakoni mogą się żenić, a księża nie? | 149 |
W służbie wszystkich | 150 |
Współpracownicy biskupa | 151 |
Stosowność celibatu | 151 |
Dlaczego kobieta nie może być kapłanem? | 153 |
Przeszkoda dla ekumenizmu? | 154 |
Zachowanie się Jezusa | 155 |
Powołanie, nie rewindykacja | 156 |
Część trzecia ODNOWA SOBOROWA | 157 |
Ten, kto odrzuca Sobór Watykański II, jest poza Kościołem | 159 |
Lawina zarzutów | 160 |
Znaczenie Soboru Watykańskiego II | 161 |
Boża łaska | 161 |
Liturgia: reforma jeszcze nie w pełni zasymilowana | 163 |
Przezwyciężyć uprzedzenia | 164 |
Niejednolita sytuacja | 165 |
Osobisty udział | 165 |
Społeczeństwo, które odeszło od chrześcijaństwa: wina reformy liturgicznej? | 167 |
Uogólnione zarzuty | 168 |
Spotkanie, nie separacja od Boga | 169 |
Już w Trydencie chciano dokonać pewnych zmian | 170 |
Niedziela jest dniem ważniejszym od innych świąt | 171 |
Celebrowane jest dzieło zbawienia | 172 |
Dzień Zmartwychwstania | 173 |
Rozporządzenia Kościoła lokalnego | 174 |
Dlaczego nie istnieje święto zadedykowane Bogu Ojcu? | 177 |
Imię Boga Ojca jest w każdej modlitwie | 177 |
Trzy Osoby Boskie, lecz jedyny Bóg | 179 |
Świętujemy historię zbawienia, nie idee | 180 |
Dlaczego różni święci w różnych kalendarzach? | 183 |
Centrum stanowi Wielkanoc | 183 |
Rewizja Martyrologium | 185 |
Związki z Kościołem lokalnym | 186 |
Droga Krzyżowa w Koloseum a obraza tradycji | 187 |
Różnorodność kultów | 188 |
Związek ze zmartwychwstaniem | 189 |
Krzyż, narzędzie zbawienia | 190 |
Dlaczego nie mówi się w Kościele o doktrynie dotyczącej odpustów? | 191 |
Błędy i nadużycia popełnione w przeszłości | 192 |
Podstawą jest Chrystus | 194 |
Wspólnota ze świętymi | 195 |
Katechizm Piusa X a nowe katechizmy | 197 |
Przeciwko odnowie | 198 |
Dwa różne konteksty | 199 |
Bogactwo Soboru Watykańskiego II | 200 |
Język liturgii jest zbyt przesiąknięty pierwiastkiem mę- skim? | 201 |
Bóg jest Ojcem i Matką | 202 |
Nie ma tu żadnej sprzeczności | 203 |
Jak wyrażał się Jezus | 204 |
Czy słuszne jest odmawianie pogrzebu katolickiego samobójcom? | 207 |
Zgorszenie spowodowane przez jawnych grzeszników | 208 |
Wierzący, nie święci | 209 |
Troska o rodzinę samobójcy | 210 |
opr. mg/mg