Aukcje, kojarzące się dotąd z niebotycznie drogimi dziełami sztuki i niewiarygodnie zamożnymi antykwariuszami i kolekcjonerami, nie są już wyłączną domeną finansowej elity. Na internetowych aukcjach każdy może kupić i sprzedać wszystko.
Aukcje, kojarzące się dotąd z niebotycznie drogimi dziełami sztuki i niewiarygodnie zamożnymi antykwariuszami i kolekcjonerami, nie są już wyłączną domeną finansowej elity. Na internetowych aukcjach każdy może kupić i sprzedać wszystko.
Wraz z rozwojem Internetu dynamicznie wzrasta zainteresowanie serwisami z aukcjami online; rośnie liczba ich użytkowników, oferowanych towarów, a wraz z tym obroty internetowych domów aukcyjnych. Podczas gdy polskie serwisy zajmujące się handlem w Sieci (w tym serwisy aukcyjne) dopiero liczą na uzyskanie rentowności, serwisy zachodnie już liczą zyski. Światowy lider aukcji internetowych, amerykański eBay (http://www.ebay.com) w ostatnim kwartale ubiegłego roku zarobił niemal 26 mln dolarów. Funkcjonujący od 1995 roku serwis przynosi zyski już od roku 1997.
W czwartym kwartale ubiegłego roku obroty spółki osiągnęły rekordowy poziom około 220 mln dolarów, o 64 procent więcej niż w analogicznym okresie roku 2000. W roku 2001 eBay uzyskał niemal 750 mln dolarów przychodu, a ponad 90 mln dolarów zysku. Dziś to najsłynniejszy i największy na świecie elektroniczny "pchli targ". Ma przedstawicielstwa w kilkunastu krajach. Poza typowymi towarami wystawianymi na aukcjach oferuje mnóstwo nietypowych przedmiotów.
Menu główne zawiera kilkadziesiąt kategorii, a na stronach serwisów należących do eBay odbywają się codziennie setki tysięcy aukcji.
Polski rynek aukcji internetowych jest znacznie młodszy niż amerykański - funkcjonuje na nim zaledwie kilka witryn aukcyjnych, które reprezentują bardzo zróżnicowany poziom. Gdyby brać pod uwagę liczbę dostępnych aukcji w danym serwisie, spośród polskich witryn za znaczące można uznać najwyżej cztery. Niezaprzeczalnym liderem pozostaje jednak Allegro, który ma 500 tys. zarejestrowanych użytkowników i ogromną liczbę ofert - tylko w kategoriach obejmujących sprzęt komputerowy i oprogramowanie znaleźliśmy ich ponad 25 tys.
Ważnym kryterium oceny jest także procent transakcji zakończonych powodzeniem, a więc skuteczność danego serwisu aukcyjnego. W Allegro sprzedaje się około 40 procent wystawionych przedmiotów, np. w pierwszym półroczu tego roku 650 tys., czyli ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie 2001 roku. Skąd się bierze ta popularność? Powód wydaje się prosty: sprzedający wystawiają swój towar tam, gdzie jest dużo kupujących. Ci zaś szukają okazji tam, gdzie oferta aukcyjna jest bogata. Ten model doskonale sprawdza się w przypadku Allegro, który przyciągnął wielu kupujących i sprzedających.
Wpływ na mierne wyniki innych serwisów, które nie przekroczyły "masy krytycznej", może mieć także polska specyfika. Rzeczy używane, tzw. z drugiej ręki, których wiele wystawia się na aukcjach, cieszą się u nas małym zainteresowaniem. W zachodniej Europie i w Stanach Zjednoczonych "second hand" ma dużo więcej zwolenników, co wpływa na popularność serwisów aukcyjnych. Tych, którzy wolą rzeczy nowe, ucieszy zapewne wiadomość, że w każdym niemal serwisie poza propozycjami prywatnych użytkowników znaleźć można ofertę fabrycznie nowych towarów, wystawianych przez firmy.
W internetowych aukcjach firmy widzą możliwość zwiększenia sprzedaży produktów i niemal darmową reklamę swojej marki. Dzięki umowom z operatorami serwisów aukcyjnych firmy takie zyskują miano zaufanych partnerów, a ich aukcje oznaczone są specjalnym symbolem. W ten sposób sprzedaje się najczęściej sprzęt komputerowy, RTV czy bilety lotnicze.
Umożliwia to kupno fabrycznie nowych produktów, objętych gwarancją, po cenie znacznie niższej niż w sklepie. Szanujące się (oraz swoich klientów i partnerów) serwisy aukcyjne wydzielają część strony na prezentacje oferty b2c. W ten sposób produkty wystawiane na sprzedaż przez firmy nie giną w całej masie licytowanych. Jest to zatem wygodne dla potencjalnych nabywców. Transakcje typu b2c stanowią jednak margines w obrotach systemów aukcyjnych, większość to transakcje pomiędzy klientami (c2c).
W każdym serwisie aukcyjnym ważne jest, na ile i jakich kategorii podzielone są aukcje i ile ofert znajduje się w każdej kategorii. Przejrzysty i czytelny podział na kategorie i podkategorie ułatwia odnalezienie interesującego towaru i nie pozwala zabrnąć w ślepą uliczkę. Odnalezienie poszukiwanego przedmiotu ułatwiają także wyszukiwarki.
Przemyślany, czytelny interfejs i dobry mechanizm wyszukiwawczy przekładają się na popularność serwisu, ale liczba aukcji w danym serwisie zależy też od zaufania, jakim darzą go doświadczeni klienci aukcyjni. Nie bez znaczenia jest także możliwość ubezpieczenia transakcji oraz sprawdzenia wiarygodności partnera transakcji. Dlaczego to takie ważne? Niemal połowę oszustw internetowych w Stanach Zjednoczonych popełniono w serwisach aukcyjnych. W ubiegłym roku 43 procent oszustw zgłoszonych do IFCC (Internet Fraud Complaint Center - Internetowe Centrum Informacji o Oszustwach) popełnili uczestnicy internetowych aukcji. Najczęściej nie płacili za dostarczony towar lub nie dostarczali towaru sprzedanego na aukcji.
Choć kupowanie na aukcjach wiąże się z pewnym ryzykiem - głównie oszukania przez nieuczciwego sprzedawcę - nie zniechęca to potencjalnych kupujących. Do aukcji internetowych przyciąga klientów między innymi nadzieja znalezienia tzw. okazji.
Wśród ogromnego wyboru towarów poczesne miejsce zajmują komputery i podzespoły. Można więc kupić sprzęt komputerowy nierzadko za cenę znacznie korzystniejszą niż w sklepie czy na giełdzie komputerowej. Porównaliśmy ceny przykładowych komponentów oferowanych na Warszawskiej Giełdzie Komputerowej z cenami, jakie osiągnęły w jednym z serwisów aukcyjnych. Jak wynika z poniższej tabeli, kompletując dobrej klasy komputer z elementów zakupionych na aukcji, zaoszczędzić można nawet około 700 zł.
Wygodnie i z zabezpieczeniem
Dobre serwisy aukcyjne stosują wiele mechanizmów ułatwiania i zabezpieczania transakcji. O systemie ocen i weryfikacji użytkowników wspominaliśmy już powyżej. Systemy weryfikacji sprzedających sprawdzają się bardzo dobrze i stanowią wiarygodną informację dla kupującego, czy warto dobić targu z danym sprzedawcą. Jednak czego się nie robi, aby zadowolić klientów.
Kolejnym krokiem są bezpłatne ubezpieczenia przeprowadzonych transakcji. Ubezpieczenie umożliwia zwrot kosztów w przypadku, gdy nabywca nie otrzyma wylicytowanego przedmiotu lub otrzyma towar znacząco różny od jego opisu. Bezpłatne ubezpieczenie swoich użytkowników pierwsze wprowadziło Allegro, na początku kwietnia tego roku.
Jeszcze wcześniej serwis zaoferował inną usługę podnoszącą poziom wzajemnego zaufania stron licytacji: Escrow. Wprowadzona pierwotnie w amerykańskich i zachodnich serwisach aukcyjnych polega na tym, że kupujący wpłaca pieniądze za wylicytowany towar na specjalne konto bankowe, którym zarządza operator serwisu aukcyjnego.
Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość płacenia online za przeprowadzone transakcje. System płatności online p2p (peer to peer), za pomocą kart kredytowych lub przelewów bankowych, Allegro wprowadziło we współpracy z serwisem PayU.pl. Taka forma jest bardzo ceniona przez użytkowników serwisu: dla sprzedającego najważniejszą informacją jest bowiem szybkie potwierdzenie wpłaty dokonanej przez zwycięzcę aukcji.
Jeśli zapłaci kartą kredytową, potwierdzenie nadchodzi nawet w ciągu kilku minut. Jest to także korzystne dla kupujących, gdyż przyspiesza wysłanie towaru. Sprzedawca może zachować wpłatę na swoim koncie w PayU, aby wykorzystać w przyszłości do płacenia innym użytkownikom na aukcjach Allegro lub przelać ją dalej. Może także przelać otrzymaną kwotę na swoje konto lub polecić wysłanie przekazem pod swój adres.
Prowizje z Allegro
Allegro to pierwszy polski serwis aukcyjny, który zdecydował się (w marcu 2001 roku) na wprowadzenie opłat za swoje usługi. Wyeliminowało to z licytacji rzeczy bezwartościowe i mało interesujące. Mimo że ta decyzja spotkała się z ostrą krytyką na listach dyskusyjnych, a aktywność aukcyjnych graczy nieco (choć na krótko) spadła, pozycja serwisu nie została osłabiona.
Prowizja od transakcji do 1000 zł wynosi 3 procent wartości, od 1000 do 5000 zł - 33 zł plus 1,5 procent od kwoty powyżej 1000 zł. Za transakcje, których wartość przekracza 5000 zł, pobierana jest opłata w wysokości 90 zł. Wystawienie przedmiotu na licytację również podlega opłacie, zależnej od ceny wywoławczej: zarejestrowanie aukcji z ceną wywoławczą do 50 zł kosztuje 0,1 zł, z ceną wywoławczą od 50 zł - 0,3 zł.
Sprzedawca, któremu można płacić w ten sposób, oznaczony jest symbolami Master Card i Visa. System ten pozwala na zbudowanie w systemie aukcyjnym niewielkiego sklepu. Użytkownik, który zarejestruje się w PayU i zgodzi na realizację płatności za sprzedane przedmioty kartą kredytową, ponosi niewielkie koszty związane z tą usługą - 3,25 procent od kwoty transakcji. Tego typu serwisy cieszą się dużą popularnością w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych. Karty kredytowe nie są w Polsce aż tak powszechnie używane, ale liczba transakcji zawieranych za ich pomocą sukcesywnie rośnie.
Duże serwisy aukcyjne, wzorem swoich "starszych braci" ze Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej, oferują klientom kredyty konsumpcyjne na zakup wylicytowanych przedmiotów. Taki kredyt wprowadziło Allegro we współpracy z Raiffeisen Bank Polska. Bez poręczenia żyrantów można otrzymać do 60 tys. zł kredytu. Użytkownik zarejestrowany w serwisie może w każdej chwili uzyskać informację o wysokości rat w wybranym przez siebie terminie spłaty kredytu (od roku do pięciu lat). Wystarczy uaktywnić automatyczny kalkulator rat we wszystkich aukcjach Allegro. Jeśli wartość aukcji przekroczy 3000 zł (minimalna kwota kredytu), użytkownik zostanie poinformowany o wysokości miesięcznej raty spłaty kredytu. Kolejnym krokiem jest zamówienie kredytu przez Internet.
W celu sfinalizowania formalności kontakt nawiązuje przedstawiciel banku. Sprzedaż błyskawiczna to usługa, którą oferuje niewiele serwisów aukcyjnych. Umożliwia ona zakup towaru bez czekania na koniec licytacji. Sprzedający może wystawić przedmiot na aukcję z opcją Kup teraz i ustalić, za jaką cenę sprzeda go od razu, nie czekając na termin zakończenia licytacji. W takiej aukcji licytować można w tradycyjny sposób. Jeżeli jednak chcesz kupić przedmiot natychmiast, korzystaj z opcji Kup teraz. Powoduje to automatyczne zakończenie licytacji, a Ty stajesz się jej zwycięzcą.
Licytacja - nic trudnego
Jeżeli jesteś zainteresowany przystąpieniem do licytacji, musisz się najpierw zarejestrować. Należy bezwzględnie podać autentyczne dane. Niedopełnienie tego obowiązku może spowodować w najlepszym razie niemożność wzięcia udziału w licytacji, w najgorszym - konsekwencje prawne. Po zakończeniu rejestracji, otrzymasz login i hasło, ale zazwyczaj trzeba jeszcze poczekać na automatycznie wygenerowany e-mail, który system aukcyjny wyśle na Twoje konto.
Wysłanie odpowiedzi na taki e-mail oznacza potwierdzenie rejestracji. Wówczas możesz już brać udział w licytacji. Wybierasz produkt z danej kategorii i jeżeli chcesz go kupić, rejestrujesz się w danej licytacji.
Możesz już przebijać dotychczasową cenę. Po zwycięskiej aukcji uzgadniasz ze sprzedającym przez telefon lub e-mailem sposób dostarczenia przesyłki i zapłaty za nią.
Nie daj się ponieść się emocjom i nie zaoferuj zbyt wysokiej ceny, bo możesz znacznie przepłacić. Jeżeli cena jest już wysoka, lepiej przerwać licytację, poczekać na bardziej korzystną okazję i rozpocząć od nowa. Warto zachować ostrożność, aby nie dać się oszukać. Większość z przedstawionych serwisów (patrz tabela) ma swoje systemy oceny wiarygodności licytujących. Za każdą uczciwą transakcję kontrahenci przyznają sprzedawcy punkty. Im więcej punktów ma użytkownik, tym bardziej można mu ufać. Mimo że w serwisach aukcyjnych rzadko dochodzi do oszustw, to jednak ostrożności nigdy za wiele. Warto kontrahenta sprawdzić przez telefon. Jeżeli odmówi podania numeru, możesz zacząć podejrzewać, że jego zamiary niekoniecznie są uczciwe. Jeżeli wygrałeś licytację, sprzedawca okazał się uczciwy, a towar spełnił Twoje oczekiwania, nie zapomnij wystawić kontrahentowi pozytywną opinię.
W przyszłości pomoże to innym użytkownikom serwisu aukcyjnego w weryfikacji tego sprzedawcy.
Wielka sztuka w Sieci
Mimo ogromnej popularności serwisów aukcyjnych, dzieła sztuki osiągające niebotyczne ceny raczej nie są kupowane w Sieci. Renomowane domy aukcyjne, które mają własne witryny internetowe i prowadzą wirtualne licytacje, nie notują na nich wielkich obrotów, a wartość sprzedanych przedmiotów nie przekracza z reguły
5 tys.dolarów. Uznani kolekcjonerzy sztuki, wydający na aukcjach fortuny, okazują się konserwatystami i do aukcji wirtualnych podchodzą z wielką rezerwą, a nawet niechęcią. Czy można się im dziwić? Na tradycyjne licytacje przyciąga ich niepowtarzalny klimat bezpośredniego obcowania ze sztuką. Należący do światowej czołówki dom aukcyjny Sotheby's na swojej stronie internetowej http://www.sothebys.com informuje o tradycyjnych aukcjach, a także prowadzi online aukcje dzieł sztuki, antyków i przedmiotów kolekcjonerskich. Wsparcie technologiczne i tzw. know-how zapewnia serwisowi wirtualnych aukcji Sotheby's inny potentat internetowych aukcji, eBay.
Konkurencyjny dla Sotheby's dom aukcyjny Christie's (http://www.christies.com) nie prowadzi serwisu aukcji online. Na jego stronach znajdziesz natomiast szczegółowe informacje o przeprowadzanych aukcjach, ich kalendarz, wyceny, opinie ekspertów oraz informacje o licytowanych przedmiotach.
Allegro: anatomia serwisu
Allegro.pl gromadzi ponad 95 procent rynku aukcji online w polskim Internecie, których łączna wartość w roku 2001 w serwisie QXL wyniosła ponad 96 mln zł (65 procent całego rynku e-commerce w Polsce). Codziennie na stronie Allegro.pl zawieranych jest około 5500 internetowych transakcji, a w serwisie rejestruje się ponad 1000 nowych użytkowników. Allegro.pl nie bało się zrezygnować ze stereotypu darmowego Internetu, wprowadzając prowizje za usługi. Ponadto serwis dał impuls do powstania wyjątkowej społeczności internautów - doskonale znającej mechanizmy aukcyjne, czynnie uczestniczącej we wszystkich wydarzeniach ważnych dla serwisu. Podobnie jak to się robi w innych krajach, Allegro.pl stopniowo uzupełnia ofertę innymi niż aukcja online formami handlowymi. Już w 2001 roku, jako pierwszy serwis aukcyjny w Polsce, wprowadziło opcję Kup teraz, która pozwala kupującym nabyć przedmiot bez licytacji. Pod koniec wakacji pojawiły się ogłoszenia motoryzacyjne, uwzględniające inne potrzeby tego segmentu rynku. Wiążący charakter aukcji online nie jest również najwłaściwszy dla nieruchomości, można się zatem spodziewać podobnych zmian także i w tej dziedzinie. Zapewne dynamika wzrostu rynku serwisów, które teraz nazywamy aukcyjnymi (choć prawdopodobnie wkrótce powstanie nowe określenie), będzie nawet wyższa niż całego polskiego e-commerce. W związku z tym udział wartości transakcji zawieranych poprzez takie serwisy w obrotach całego handlu elektronicznego również stopniowo się zwiększy.
Każdego nowego użytkownika aukcji internetowych nurtuje pytanie o bezpieczeństwo zawieranych transakcji. Nikt przecież nie chce zostać oszukany. Aukcja internetowa powinna także sprawiać wiele przyjemności, dawać poczucie bezpieczeństwa. Każdy nowy użytkownik Allegro.pl, chcący czynnie uczestniczyć w aukcjach internetowych (przede wszystkim sprzedawać), musi wyrazić zgodę na przyznanie mu tzw. kodu aktywacji sprzedaży. Kod generowany jest elektronicznie, po czym pocztą tradycyjną przesyłany pod adres podany w formularzu rejestracyjnym. Tym sposobem użytkownik potwierdza zgodność swoich danych osobowych z podanymi podczas rejestracji w systemie. Najważniejszym sposobem weryfikacji jest wzajemna ocena samych użytkowników. Na swoją historię dokonanych w Allegro.pl transakcji nowy użytkownik musi ciężko zapracować. Niedotrzymanie warunków umowy może zniszczyć długo budowaną i nieskazitelną opinię.
System opinii funkcjonuje od początku działania Allegro.pl. Stworzyli go sami użytkownicy, którzy po każdej zakończonej transakcji wystawiają kontrahentowi odpowiednią ocenę. Komentarze o danym użytkowniku to jego wizytówka i poręczenie w przyszłych transakcjach. W przypadku przedmiotów o większej wartości użytkownik Allegro.pl może skorzystać z usługi Escrow. Kupujący wpłaca wylicytowaną kwotę na specjalne, bezpieczne konto Escrow, a dopiero gdy odbierze zgodny z opisem aukcji towar, pieniądze są przelewane do sprzedającego. Procedura Escrow w Allegro.pl zawiera wiele zabezpieczeń na wypadek, gdyby doszło do jakichkolwiek problemów. Ponadto wszystkie przeprowadzone w serwisie aukcje ubezpieczone są do kwoty 300 zł - jest to tzw. bezpłatne ubezpieczenie kupujących. Oczywiście podstawowym warunkiem bezpieczeństwa jest zawieranie transakcji wyłącznie drogą licytacji. Nabywanie przedmiotów poza aukcją to przysłowiowe kupowanie kota w worku. Użytkownik nie ma wówczas szans na znalezienie winnego, pomocą służyć może jedynie policja.
Budzącą największe zainteresowanie kategorią aukcyjną są komputery. Prawie połowa przedmiotów wystawianych w tej części serwisu świetnie się sprzedaje. Można tu tanio kupić, ale i trochę zarobić na używanych (i nowych!) częściach. Najlepsze ceny uzyskują przedmioty, których licytacja rozpoczyna się od symbolicznej złotówki. Na aukcji tanio można kupić nie tylko komponenty, ale i cały komputer, oprogramowanie, książki i magazyny o tematyce komputerowej. Ceny nowych produktów są zazwyczaj o 20-30 procent niższe niż w sklepach. Podobnym zainteresowaniem cieszą się: elektronika, fotografia oraz telekomunikacja. W erze cyfrowych aparatów fotograficznych Allegro.pl jest fantastycznym miejscem do szukania upragnionej cyfrówki, dobrego odtwarzacza MP3 czy najnowszego modelu komórki. Należy przy tym dokładnie czytać wszystkie informacje docierające z systemu aukcyjnego, sprawdzać komentarze innych użytkowników o przyszłym kontrahencie i korzystać z zabezpieczeń podczas zawierania transakcji.
Coraz częściej użytkownicy Allegro.pl korzystają z kont w wirtualnych bankach, dzięki czemu przelewy idą szybko i bez dodatkowych opłat, a tym samym zakupiony sprzęt szybciej trafia do kupującego. Kilka tysięcy użytkowników korzysta także z usługi PayU, czyli systemu szybkich i bezpiecznych płatności online, dokonywanych za pomocą karty kredytowej lub przelewu bankowego. Wielu bierze udział w programie lojalnościowym PayBack, w którym zebrane punkty można wymienić na atrakcyjne przedmioty. Spośród innych serwisów aukcyjnych wyróżnia Allegro.pl wspaniała i bardzo aktywna społeczność allegrowiczów - użytkowników serwisu. Spotykają się nie tylko w celach handlowych, ale także towarzyskich. Za pośrednictwem serwisu poznało się także wiele osób, których znajomość przerodziła się w stały związek, czasem małżeński. Kafejka allegrowa (forum dyskusyjne dla użytkowników) należy do jednej z najczęściej odwiedzanych (prawie pół miliona postów). Allegrowicze uczestniczą w mniej lub bardziej oficjalnych zlotach, zjazdach i spotkaniach użytkowników. Wspólnie wybierają się np. na Przystanek Woodstock z flagą Allegro.pl, którą potem wystawiają na aukcji, a pieniądze z niej uzyskane przekazują na cel charytatywny. Allegrowicze są wyjątkową społecznością, która zawsze pomagała poszkodowanym przez los. Podczas ubiegłorocznego X Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zebrali ponad 400 tys. zł, wcześniej nie szczędzili pieniędzy dla powodzian, chorych dzieci czy inne. Otrzymali bardzo gorące podziękowania od pani Janiny Ochojskiej, szefowej Polskiej Akcji Humanitarnej, za wkład w pomoc powodzianom.
Od kilku tygodni aukcje Allegro.pl są również dostępne dla czytelników PC World Komputera pod adresem http://www.idg.pl/allegro
Poradinik aukcjonauty:
Dokładnie opisuj wystawiany na aukcji przedmiot - przydadzą się też słowa kluczowe - wiele osób korzysta z wyszukiwarek, polując na konkretne przedmioty czy okazje.
Precyzyjnie umieszczaj przedmiot w kategorii - na dziesiątkach tysięcy aukcji bez dobrej kategoryzacji będzie on nie do znalezienia.
Nie ograniczaj się do jednego systemu aukcyjnego. Towaru, który najbardziej Ci odpowiada, szukaj w różnych serwisach.
Nie spiesz się - warto licytować tuż przed końcem, wtedy jest szansa, że nikt nie przebije Twojej oferty.
Pamiętaj o wystawianiu rekomendacji - to praktycznie jedyny sposób na odróżnienie osób uczciwych od nieuczciwych.
Sprawdzaj wiarygodność sprzedającego, poznając opinie i komentarze o jego poprzednich transakcjach.
Jeżeli zamierzasz intensywnie uczestniczyć w aukcjach, otwórz jakieś bankowe konto online, inaczej będziesz nieustannie biegał do banku.
Zawsze sprawdzaj wybraną przez sprzedającego formę płatności (przy odbiorze, przedpłata). Jeżeli są to Twoje pierwsze kroki w systemie, zapewne będziesz proszony o płatność z góry.
Rozważnie określaj cenę minimalną wystawianego produktu - zbyt wysoka może zniechęcać.
Ustawiaj swoje aukcje tak, żeby nie kończyły się o czwartej nad ranem w weekend, bo wtedy masz małe szanse na dobrą końcówkę.
Jeśli Ty i twój kontrahent jesteście z tej samej miejscowości, lepiej umówcie się osobiście na przekazanie przedmiotu transakcji - można sporo oszczędzić na przesyłce.
Obserwuj interesujące Cię aukcje, bo przegapisz okazje.
Szybko odpowiadaj na e-maile - użytkownicy aukcji są najczęściej cały czas online.
Jeśli nie zamierzasz kupić licytowanego towaru, nie bierz udziału w aukcji i nie podbijaj sztucznie jego ceny.
Bądź konsekwentny - jeżeli wygrasz licytację, odbierz przesyłkę.
opr. JU/PO