Zmierzch ponurego SMSu?

O rozwoju wszelkich technologii związanych z przesyłaniem smsów



Ciekawostki | Dvd,Mp3 | Ebiznes | Gry komputerowe | Internet | Kościół i Internet | Oprogramowanie | Sprzęt |

Zmierzch ponurego SMSu

Juliusz Kornaszewski

SMS-y stają się przeżytkiem, nowe EMS-y to tylko etap przechodni do zupełnie nowego produktu. Produktu, który zerwie z czarno-białą nudą. Nadchodzi MMS.

Przyrost liczby wysłanych SMS-ów przerósł najśmielsze przypuszczenia największych optymistów. Obecnie każdego dnia na świecie wysyłanych jest 750 milionów SMS-ów, a według GSM Association już w przeciągu kilku miesięcy liczba ta wzrośnie do miliarda dziennie. Trudno sobie wyobrazić, że jeszcze kilka lat temu nie wszystkie telefony miały funkcję wysyłania wiadomości tekstowych, a za korzystanie z tej usługi trzeba było płacić specjalny abonament. Teraz jako krótkie wiadomości tekstowe wysyłane są życzenia, rozkłady jazdy pociągów czy też saldo konta bankowego.

SMS-y mają jednak bardzo ograniczone możliwości, gdyż długość pojedynczej wiadomości nie może przekraczać 160 znaków. Próbą urozmaicenia SMS-ów było utworzenie Smart Messaging, czyli standardu pozwalającego na przesyłanie melodyjek oraz ikon w celu ich zapisania w telefonie komórkowym. Dzięki temu coraz więcej osób ma oryginalny dzwonek powiadamiający o nadchodzącym połączeniu. Kolejną innowacją stała się możliwość przesyłania graficznych SMS-ów. Po odebraniu takiej wiadomości abonent na wyświetlaczu telefonu mógł ujrzeć mały rysunek. Uruchomiona została również usługa SMS Chat, która pozwala na prowadzenie rozmów (za pomocą SMS-ów) z wieloma osobami zalogowanymi do specjalnego serwera.

EMS-y, czyli druga odsłona

Operatorom i producentom telefonów wciąż jednak było mało. W połowie bieżącego roku światło dzienne ujrzały EMS-y. EMS, czyli Enhanced Messaging Service, to rozbudowana wersja krótkiej wiadomości tekstowej. Do pisanego tekstu dokleić można prosty rysunek czy też animację, które pojawią się we wskazanym przez nas miejscu wyświetlacza oraz melodyjkę, która zostania odegrana w momencie, gdy odbiorca dojdzie do stosownego miejsca w wiadomości. Tworzenie EMS-u przypomina trochę redagowanie bardziej skomplikowanych dokumentów w edytorze tekstu. W miejscu, w którym pojawić się ma ikona, animacja czy też odegrany ma być dzwonek, wstawiasz stosowny obiekt. Myśląc o EMS-ach, należy pamiętać cały czas, że są to wiadomości czarno-białe i złożone jedynie z zapisanych w telefonie obiektów. Nadal jest to dość ubogi system komunikacji. Również liczba telefonów znajdujących się na rynku, wspierających EMS-y, nie jest zadowalająca i można ją policzyć na palcach jednej ręki. Ponieważ telefonia komórkowa zmierza do ery trzeciej generacji, to dla niej przygotowano specjalną wersję wiadomości.

Multimedia Messaging Services

MMS-y to sposób komunikacji zdecydowanie przewyższający, pod względem możliwości, SMS-y czy nawet EMS-y. MMS będzie zajmować 30 lub 100 KB (w zależności od standardu, który ostatecznie zostanie zatwierdzony), dzięki czemu możliwe będzie skomponowanie prawdziwej, barwnej multimedialnej wiadomości. Zawierać ona będzie tekst (z możliwością oblania rysunku) zapisany czcionką o różnym kroju i wielkości. Zdjęcia wklejane do MMS-ów będą wysokiej rozdzielczości oraz, w zależności od modelu telefonu, zostaną wyświetlone w 256, 4096 lub 65500 kolorach. Do większość aparatów dodawane będą minikamery cyfrowe, dzięki którym zrobisz zdjęcie, które następnie MMS-em prześlesz znajomej osobie. Multimedialne wiadomości staną się doskonałym medium do wysyłania miniprezentacji, wykresów czy też tabel. Funkcję tę docenią osoby, którym zależy np. na otrzymywaniu codziennych notowań z giełdy papierów wartościowych. Zamiast czytać gazety lub przeglądać strony internetowe serwisu, w którym użytkownik się zarejestruje, tuż po zamknięciu giełdowej sesji wyśle stosownego MMS-a. Jako takie wiadomości przekazywane mogą być również pliki muzyczne w formacie MP3 lub skompresowane pliki wideo - MPEG4. Po odebraniu MMS-u telefon komórkowy wyświetli lub odegra zapisaną informację.

Od kuchni

Architektura systemu rozsyłającego MMS-y nadbudowana będzie na tej utworzonej dla WAP-u 2.0. Choć MMS przeznaczony jest głównie do sieci 3G, to możliwe jest użycie go w sieciach 2,5G (Sieć GSM z GPRS-em). Kiedy operator wprowadzi już UMTS, osoby korzystające z tradycyjnego GSM-u nie stracą możliwości wymiany MMS-ów z abonentami trzeciej generacji. Przesyłanie multimedialnych wiadomości pomiędzy niezgodnymi elementami sieci będzie się odbywać przy użyciu protokołu IP.

Głównym elementem systemu MMS będzie MMS-C (MMS-Center). Centrum zawiera serwer danych, na którym przechowane będą wysyłane MMS-y. Dostęp do serwera, poprzez Internet, będą miały osoby, które np. nie mają telefonów komórkowych. Osoba taka może wysłać e-maila zawierającego zdjęcie, krótki film lub tabelę, który trafi do MMS-C, a następnie zostanie przekazany do abonenta sieci. System działa również w drugą stronę i tak użytkownik sieci GSM/UMTS wyśle MMS-a, który zamieniony zostanie na format poczty elektronicznej i trafi do odbiorcy. MMS-C przechowywać będzie informacje dotyczące możliwości telefonu komórkowego każdego abonenta sieci. Dzięki temu multimedialna wiadomość zostanie dostosowana do aparatu odbiorcy. Wysyłając ten sam MMS do wielu osób, nie będziesz się musiał niepokoić, czy dojdzie we właściwej postaci, o to zadba już MMS-C. To również centrum MMS-ów zajmie się naliczaniem opłat za wiadomości. Koszt takiej przesyłki będzie mógł zależeć od zawartości lub odbiorcy, co może bardzo pozytywnie wpłynąć na rozwój szeroko pojętego m-commerce.

Multimedialne wiadomości, z powodu swoich dość dużych rozmiarów, wymagają szybkiej transmisji danych, aby w przyzwoitym czasie dotrzeć do odbiorcy. Dzięki temu, że podstawowym interfejsem do przesyłania MMS-ów będzie WAP 2.0, możliwe stanie się wykorzystanie wspieranych przez ten protokół GPRS-u i WCDMA do transmisji wiadomości.

Oto jak przedstawia się schemat wysłania pojedynczego MMS-u:
1. Wiadomość jest przesyłana do serwera metodą POST dostępną w protokole WAP.
2. Informacja o oczekującej wiadomości dostarczana jest do odbiorcy MMS-u poprzez technologię PUSH, która udostępniona jest już w WAP-ie 2.0.
3. Po otrzymaniu komunikatu o wiadomości odbiorca zgrywa ją z serwera MMS metodą GET udostępnioną przez WAP.
4. Raport o pomyślnym odebraniu MMS wysyłany jest do serwera MMS w sesji WAP przy użyciu protokołu WSP (Wireless Session Protocol - protokół odpowiedzialny za realizację sesji pomiędzy urządzeniem bezprzewodowym a serwerem).
5. Raport o dostarczeniu wiadomości przesyłany jest do nadawcy (ponownie wykorzystana zostaje technologia PUSH).

Prognozy

Mobile Streams ocenia, że przeciętny użytkownik wyda 48 dolarów miesięcznie na serwisy MMS. Do grudnia 2006 roku zostanie wysłanych 20 miliardów wiadomości. Do końca 2008 liczba ta osiągnie 65 miliardów. Firma badawcza ocenia, że w ciągu 10 lat, przy średniej cenie wiadomości na poziomie 1 dolara, rynek będzie wart biliony dolarów i to MMS-y staną się motorem rozwojowym sieci trzeciej generacji.

Już na początku roku rozpoczną się testy MMS-ów. Nokia i Ericsson planują w tym czasie sprawdzić kompatybilność tworzonych przez siebie i przeznaczonych na sprzedaż centrów MMS. Niemiecki operator E-Plus już zapowiedział, że wprowadzi usługę MMS, zanim uruchomiona zostanie sieć 3G.

Specyfikacje

Jeżeli interesują Cię szczegóły techniczne dotyczące MMS-ów, możesz zagłębić się w specyfikacje dotyczące wiadomości multimedialnych. Nad utrzymywaniem standardu MMS-ów czuwają dwie organizacje: WAP Forum oraz 3GPP. Third GenerationPartnership Project - 3GPP ustaliła zasady ogólne dotyczące wiadomości multimedialnej (co może zawierać, jakich ma być rozmiarów). Z kolei WAP Forum zajęło się warstwą aplikacji związaną z MMS-em i MMS-Center oraz szczegółową strukturą wiadomości multimedialnej. Więcej informacji znaleźć można na stronach: www.3gpp.org oraz www.wapforum.org


opr. JU/PO

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama