Jak zwiększyć sprzedaż, jak pozyskiwać nowych, lojalnych klientów? Czy M-Marketing zapoczątkuje rewolucję w komunikacji marketingowej?
M-Marketing, czyli rewolucja w komunikacjiGabriela Hankus-MatuszekJak zwiększyć sprzedaż, jak pozyskiwać nowych, lojalnych klientów? Czy M-Marketing zapoczątkuje rewolucję w komunikacji marketingowej? Na te pytania próbowano znaleźć odpowiedź podczas konferencji poświęconej zagadnieniu M-Marketingu, której organizatorem i inicjatorem był Axel Springer Kontakt oraz wydawnictwo reklamowe AdPress, wydawca „Briefu”. M-Marketing to marketing mobilny. Są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y — wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, jak to robi np. TVN czy „Puls Biznesu”, w konkursach konsumenckich lub w przypadku głosowania w konkursach, jak to miało miejsce podczas emisji Idola lub Big Brothera. M-Marketing to jedna z tych form, dzięki której reklamodawca bądź usługodawca może być bliżej konsumenta, w sytuacjach kiedy konsument jest bliski decyzji o zakupie. Dlatego tego typu media nadają się dużo lepiej do produktów typu FMCG, ze względu na to, że decyzje o zakupie tej grupy produktów zalicza się do spontanicznych i impulsywnych. Organizowanie akcji za pomocą SMS-ów, np. w piątek w godzinach wieczornych, daje duże prawdopodobieństwo, że zastanie się potencjalnych klientów na zakupach w supermarketach. 70 proc. decyzji o zakupie takiego czy innego produktu podejmowanych jest przy półkach sklepowych. SMS-y mogą być dodatkowym wsparciem przy wszelkich multimedialnych kampaniach wykorzystujących radio, telewizję czy prasę, gdyż zapraszają potencjalnych uczestników do zabawy w konkursie. Jak podkreśla Grzegorz Kiszluk, prezes Wydawnictwa AdPress, w bardziej rozbudowanych akcjach można wykorzystywać kupony wysyłane przez producenta za pośrednictwem MMS-ów, odczytywanych w sklepie na specjalnie założonych skanerach. Bonusem są w tym przypadku zniżki dla właściciela takiego kuponu. Zaletą M-Marketingu jest jego łatwa i pewna metoda bezpośredniego dotarcia do klienta oraz jego personalny charakter. — Dostępna w Polsce infrastruktura technologiczna jest jedną z najlepszych na świecie. Stworzony jest jednolity numer premium rate, jednolita taryfa i dostępność dla wszystkich użytkowników sieci komórkowych (w tym pre paidy). Istotne jest również to, że providerzy są dobrze przygotowani do swojej roli — mają już pewien dorobek i doświadczenia — mówi Jacek Barankiewicz, prezes Axel Springer Kontakt. Jak podkreśla, efektem końcowym działań z wykorzystaniem narzędzi M-Marketingu jest zwiększenie wartości sprzedaży oraz liczby potencjalnych klientów. opr. MK/PO |