Kościół bardziej medialny

Konsolidacja mediów katolickich ... we Włoszech

Program konsolidacji nadawców katolickich we Włoszech nabiera tempa. Specjaliści uważają, że katolickie porozumienie może stać się trzecią siłą na rynku medialnym Półwyspu Apenińskiego. Czy zagrozi największym nadawcom?

Nowy pomysł konsolidacji mediów katolickich wychodzi naprzeciw obecnym na rynku tendencjom. Spełnia zarazem ważną rolę w programie ewangelizacji przez media. Osiem lokalnych stacji telewizyjnych, dwie satelitarne, 200 rozgłośni radiowych i wortal tematyczny (medium internetowe) będą już wkrótce — jak donosi dziennik „Avvenire” — tworzyć jedną korporację programową. To milowy krok mediów katolickich we Włoszech.

Porozumienie zawierają katoliccy nadawcy satelitarni Sat 2000 i Blu Sat 2000. Livio Gualerzi — zarządca tych stacji — zapowiada, że program tworzonej sieci telewizyjnej obejmie zasięgiem 44,7 proc. gospodarstw domowych na terenie Włoch. Stacje naziemne — m.in. Telelazio Rete Blu i Antenna Uno — nadawać będą wspólne programy w określonym czasie swojej ramówki. Nowe audycje wyprodukuje Sat 2000. — Intencją — tłumaczy Gualerzi — jest zebranie w jedną sieć programową audycji przeznaczonych zarówno dla całych Włoch, jak i dla poszczególnych społeczności lokalnych. Taka platforma będzie miała większą oglądalność i sprowokuje zapewne duży odzew reklamodawców.

We wspólnym paśmie programowym nie zabraknie nowych audycji. Dyrektor sieci Emmanuele Milano mówi o nowych serwisach informacyjnych, talk-show, serialach dokumentalnych i programie dziennikarstwa śledczego, w którym będą poruszane tematy najbardziej kontrowersyjne, dzielące opinię publiczną.

W radiowej części przedsięwzięcia wspólna audycja obejmuje codziennie 4--godzinne pasmo programowe. Słuchacze 60 stacji lokalnych mogą w godzinach popołudniowych wysłuchać muzyki, programów informacyjnych i rozrywkowych. Mają również możliwość porozmawiania na antenie. Niedługo ze wspólnego pasma korzystać będzie 200 rozgłośni lokalnych.

W wirtualnej przestrzeni konsolidacja opiera się na 600 internetowych salach wspólnoty, rozsianych po włoskich parafiach, i 131 sieciach diecezjalnych. Konferencja Episkopatu Włoch zachęca do współpracy w głoszeniu Ewangelii na stronach internetowych. W ramach wortalu www.chiesacattolica.it biskupi włoscy dążą do stworzenia banku danych dotyczącego aktualnych informacji, m.in. o ruchach formacyjnych Kościoła. Celem internetowej sieci jest również lepsza koordynacja działań katolików i natychmiastowa konsultacja materiałów duszpasterskich publikowanych przez diecezje.

Czy stworzenie tego swoistego holdingu mediów katolickich może zmienić sytuację na rynku mediów we Włoszech? Zapewne tak. Programy Sat 2000 obecne na platformie cyfrowej oglądane są dzisiaj przez 8 proc. widzów, podczas gdy faworyzowany Rai News 24 osiąga 14 proc.

W mediach rozgrywa się dziś batalia o świadomość społeczną. Kościół, dbając o zbawienie człowieka, troszczy się również o formowanie ludzkich sumień za pośrednictwem nowych instrumentów. Czy ich potencjał zostanie wykorzystany? Włoski Kościół ma już dobry pomysł, zaufano profesjonalistom i podjęto konkretne decyzje.

opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama