28
sierpnia
poniedziałek
Wspomnienie św. Augustyna, biskupa i doktora Kościoła
Rok liturgiczny: A/I
Pierwsze czytanie:
1 Tes 1, 1-5. 8-10
Psalm responsoryjny:
Ps 149, 1b-2. 3-4. 5-6a i 9b (R.: por. 4a)
Werset przed Ewangelią:
J 10, 27
Ewangelia:
Mt 23, 13-22

Patroni:

  • św. Augustyn,
  • św. Hermes,
  • św. Pelagiusz,
  • św. Julian,
  • św. Aleksander,
  • św. Restytut,
  • św. Wicyniusz,
  • św. Wiwian,
  • św. Mojżesz Etiopczyk,
  • św. Florentyna,
  • bł. Wilhelm Dean i 7towarz.,
  • św. Edmund Arrowsmith,
  • bł. Juniper {Michał} Serra,
  • bł. Karol Arnaldus Hanus,
  • św. Joachima z Vedruna,
  • bł. Jan Chrzciciel Faubel Cano i Artur Ros Montalt,
  • bł. Aureliusz {Józef} Ample Alcaide,
  • bł. Alfons Maria Mazurek

Liturgia na dzień 2023-08-28:

Pierwsze czytanie

1 Tes 1, 1-5. 8-10
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan

Paweł, Sylwan i Tymoteusz do Kościoła Tesaloniczan w Bogu Ojcu i Panu Jezusie Chrystusie. Łaska wam i pokój!

Zawsze dziękujemy Bogu za was wszystkich, wspominając o was nieustannie w naszych modlitwach, pomni przed Bogiem i Ojcem naszym na wasze dzieło wiary, na trud miłości i na wytrwałą nadzieję w Panu naszym, Jezusie Chrystusie.

Wiemy, bracia przez Boga umiłowani, o wybraniu waszym, bo nasze głoszenie Ewangelii wśród was nie dokonało się samym tylko słowem, lecz mocą i działaniem Ducha Świętego oraz wielką siłą przekonania. Wiecie bowiem, jacy dla was byliśmy, przebywając wśród was.

Wasza wiara w Boga wszędzie dała się poznać, tak że nawet nie potrzebujemy o tym mówić. Albowiem oni sami opowiadają o nas, jakiego to przyjęcia doznaliśmy od was i jak nawróciliście się od bożków do Boga, by służyć Bogu żywemu i prawdziwemu i oczekiwać z niebios Jego Syna, którego wskrzesił z martwych, Jezusa, naszego wybawcę od nadchodzącego gniewu.

Psalm responsoryjny

Ps 149, 1b-2. 3-4. 5-6a i 9b (R.: por. 4a)
Pan w swoim ludzie upodobał sobie
Albo: Alleluja

Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
głoście Jego chwałę w zgromadzeniu świętych.
Niech się Izrael cieszy swoim Stwórcą, *
a synowie Syjonu radują swym Królem.

Pan w swoim ludzie upodobał sobie
Albo: Alleluja

Niech imię Jego czczą tańcem, *
niech grają Mu na bębnie i cytrze.
Bo Pan swój lud miłuje, *
pokornych wieńczy zwycięstwem.

Pan w swoim ludzie upodobał sobie
Albo: Alleluja

Niech święci cieszą się w chwale, *
niech się weselą przy uczcie niebieskiej.
Chwała Boża niech będzie w ich ustach; *
to jest chwałą wszystkich Jego świętych.

Pan w swoim ludzie upodobał sobie
Albo: Alleluja

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 10, 27

Alleluja, alleluja, alleluja

Moje owce słuchają mego głosu,
Ja znam je, a one idą za Mną.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 23, 13-22
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jezus przemówił tymi słowami:

«Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo zamykacie królestwo niebieskie przed ludźmi. Wy sami nie wchodzicie i nie pozwalacie wejść tym, którzy do niego idą.

Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo przemierzacie morze i ziemię, żeby pozyskać jednego współwyznawcę. A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami.

Biada wam, przewodnicy ślepi, którzy mówicie: „Kto by przysiągł na przybytek, nic to nie znaczy; lecz kto by przysiągł na złoto przybytku, ten jest związany przysięgą”.

Głupi i ślepi! Cóż bowiem jest ważniejsze, złoto czy przybytek, który uświęca złoto? Dalej: „Kto by przysiągł na ołtarz, nic to nie znaczy; lecz kto by przysiągł na ofiarę, która jest na nim, ten jest związany przysięgą”. Ślepcy! Cóż bowiem jest ważniejsze, ofiara czy ołtarz, który uświęca ofiarę?

Kto więc przysięga na ołtarz, przysięga na niego i na wszystko, co na nim leży. A kto przysięga na przybytek, przysięga na niego i na Tego, który w nim mieszka. A kto przysięga na niebo, przysięga na tron Boży i na Tego, który na nim zasiada».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Bóg uświęca naszą pracę

ks. Michał Kwitliński ks. Michał Kwitliński

Bóg uświęca naszą pracę  

Cóż bowiem jest ważniejsze, ofiara czy ołtarz, który uświęca ofiarę? Pan Jezus mówi, że to ołtarz uświęca ofiarę. Może być to pewne zaskoczenie. Prawdopodobnie wielu z nas uznałoby, że ofiara jest ważniejsza od ołtarza. Świątynia jerozolimska nie istnieje od 2000 lat, wiedzę o tym, jak wyglądał kult, mają tylko specjaliści i pasjonaci. Nam ołtarz i ofiara kojarzy się z Mszą świętą (oby tak było!). Intuicja mówi, że ołtarz jest narzędziem do sprawowania ofiary eucharystycznej, siłą rzeczy jest mniej ważny niż ona. Pewnie wielu z nas uczestniczyło w Mszy polowej, gdzie improwizowanym ołtarzem był stół. Być może Msza sprawowana w prowizorycznie dostosowanym miejscu była odprawiana ze szczególnym namaszczeniem. Czujemy, że to raczej Chrystus, który stał się obecny po Konsekracji, uświęcił stolik turystyczny, na którym kapłan odprawił Mszę dla pielgrzymów zmierzających na Jasną Górę. 

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę kontekst dysputy, którą Pan Jezus toczył z faryzeuszami, to Jego odpowiedź stanie się dla nas bardziej zrozumiała. Świątynia w religii Starego Testamentu była czymś więcej niż budynkiem służącym do kultu. Była znakiem obecności Boga pośród swego ludu. Ołtarz nie był po prostu stołem, ale symbolem Boga, który przyjmuje ofiarę człowieka. Ofiara zaś jest dziełem człowieka. Bez Boga, który ją przyjmuje, byłaby marnotrawstwem czy niepotrzebnym cierpieniem zwierzęcia. Bogu zresztą nie jest potrzebne mięso baranka, którego sam stworzył, lecz sam fakt, ze człowiek poświęca coś dla niego cennego. 

Wszelkie nasze dobre dzieła nabierają pełnego sensu, gdy są ofiarowane Bogu. Nie oznacza to, że Bóg nam je zabiera, ale że je uświęca, czyni je swoimi. Dobry uczynek, którym może być rzetelnie wypełniony obowiązek w pracy, którą wykonuję, nabiera pełnej wartości, gdy jest uczyniony z miłości do Boga, która łączy się z miłością do człowieka. Z drugiej strony, bez Bożej pomocy nie jesteśmy w stanie nic dobrego uczynić, choć na ogół czynimy dobro, nie myśląc, Kto jest jego źródłem. Kiedy ofiarujemy Bogu wszystko dobrego, co czynimy, włączamy Go do swojego działania i On je uświęca. Św. Josemaría pisał: „Dodaj do swoich codziennych obowiązków zawodowych nadprzyrodzoną motywację, a uświęcisz swoją pracę” (Droga, 359).

Można powiedzieć, że jeśli żyjemy w obecności Bożej, cały świat, który jest Jego dziełem i przeniknięty Jego obecnością, staje się ołtarzem. Ale jest miejsce, na którym tą ofiara przyjmuje szczególną postać. To ołtarz, na którym sprawowana jest Msza św. Msza to najlepszy moment, aby ofiarować Bogu wszystko, co zrobiliśmy lub zrobimy dobrego w danym dniu czy tygodniu. Owszem, ołtarz nie jest Chrystusem (jest Nim konsekrowana Hostia), ale Jego symbolem. Dlatego w wyjątkowych okolicznościach zwykły stół może stać się ołtarzem tylko na czas sprawowania Mszy. Jednak nawet wówczas staramy się, aby był godnie przygotowany, czysty, przykryty obrusem, stosownie udekorowany. Tym bardziej dbamy o ołtarze w naszych świątyniach. Przypominają nam o Bogu, który chce przyjąć jako ofiarę wszystko dobro, które czynimy, a tym samym uczynić świętymi nie tylko nasze dzieła, ale przede wszystkim nas samych.