3
stycznia
piątek
Wspomnienie Najświętszego Imienia Jezus
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
1 J 2, 29 – 3, 6
Psalm responsoryjny:
Ps 98
Werset przed Ewangelią:
J 1, 14a. 12a
Ewangelia:
J 1, 29-34

Patroni:

  • św. Imię Jezus ,
  • św. Anter Pp,
  • św. Gordiusz,
  • św. Teopempt i Teona,
  • św. Daniel,
  • św. Teogenes,
  • św. Florencjusz,
  • św. Genowefa,
  • bł. Cyriak Eliasz Chavara

Liturgia na dzień 2025-01-03:

Pierwsze czytanie

1 J 2, 29 – 3, 6
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Jana Apostoła

Najmilsi:

Jeżeli wiecie, że Bóg jest sprawiedliwy, to uznajcie również, że każdy, kto postępuje sprawiedliwie, pochodzi od Niego.

Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi, i rzeczywiście nimi jesteśmy. Świat zaś dlatego nas nie zna, że nie poznał Jego.

Umiłowani, obecnie jesteśmy dziećmi Bożymi, ale jeszcze się nie ujawniło, czym będziemy. Wiemy, że gdy się objawi, będziemy do Niego podobni, bo ujrzymy Go takim, jakim jest.

Każdy zaś, kto pokłada w Nim tę nadzieję, uświęca się, podobnie jak On jest święty. Każdy, kto grzeszy, dopuszcza się bezprawia, ponieważ grzech jest bezprawiem.

Wiecie, że On się objawił po to, aby zgładzić grzechy, w Nim zaś nie ma grzechu. Ktokolwiek trwa w Nim, nie grzeszy, żaden zaś z tych, którzy grzeszą, nie widział Go ani Go nie poznał.

Psalm responsoryjny

Ps 98
Ps 98 (97), 1bcde. 3c-4. 5-6 (R.: por. 3cd)
Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
albowiem uczynił cuda.
Zwycięstwo Mu zgotowała Jego prawica *
i święte ramię Jego.

Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Ujrzały wszystkie krańce ziemi *
zbawienie Boga naszego.
Wołaj z radości na cześć Pana, cała ziemio, *
cieszcie się, weselcie i grajcie.

Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Śpiewajcie Panu przy wtórze cytry, *
przy wtórze cytry i przy dźwięku harfy.
Przy trąbach i przy głosie rogu, *
na oczach Pana, Króla, się radujcie.

Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 1, 14a. 12a
Alleluja, alleluja, alleluja

Słowo stało się ciałem i zamieszkało między nami.
Wszystkim, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 1, 29-34
Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Jan zobaczył podchodzącego ku niemu Jezusa i rzekł: «Oto Baranek Boży, który gładzi grzech świata. To jest Ten, o którym powiedziałem: „Po mnie przyjdzie Mąż, który mnie przewyższył godnością, gdyż był wcześniej ode mnie”. Ja Go przedtem nie znałem, ale przyszedłem chrzcić wodą w tym celu, aby On się objawił Izraelowi».

Jan dał takie świadectwo: «Ujrzałem ducha, który zstępował z nieba jak gołębica i spoczął na Nim. Ja Go przedtem nie znałem, ale Ten, który mnie posłał, abym chrzcił wodą, powiedział do mnie: „Ten, nad którym ujrzysz ducha zstępującego i spoczywającego na Nim, jest Tym, który chrzci Duchem Świętym”. Ja to ujrzałem i daję świadectwo, że On jest Synem Bożym».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Baranek

ks. Tomasz Jaklewicz ks. Tomasz Jaklewicz

Baranek   michaił nilow / pexels.com

W każdej Mszy Świętej słyszymy słowa świętego Jana: „Oto Baranek Boży…” Można powiedzieć, że Kościół jest jak Jan Chrzciciel. Jego zadaniem jest nieustanne wskazywanie na Chrystusa, który mocą swojej krwi przelanej na krzyżu daje światu przebaczenie grzechów. To jest w gruncie rzeczy jedyna racja bycia Kościoła – objawiać Tego, który jest rozwiązaniem wszystkich problemów ludzkości i każdego człowieka, pomagać ludziom, aby Go odkryli, poznali i pokochali. Jeśli Kościół jakiekolwiek inne cele, nawet szlachetne, przesłaniają ten pierwszy zasadniczy, wówczas traci on rację bytu. Staje się solą bez smaku.

Dlaczego Jezus jest nazwany „Barankiem Bożym”? To nawiązanie do Paschy. W noc przed wyjściem z niewoli egipskiej Żydzi zabijali baranki i ich krwią naznaczyli odrzwia domów. Anioł śmierci, który zabił wszystkie pierworodne dzieci w Egipcie, ominął domy pokropione krwią baranka. Jezus jest Barankiem Paschalnym, którego krew uwalnia ludzi od grzechów. Został ukrzyżowany w dniu i o tej samej godzinie, w której Żydzi zabijali baranki na Paschę. W Apokalipsie Jezus jest nazwany Barankiem 29 razy. To Baranek zabity i zwycięski. Gdy wilki szczerzą kły niebezpiecznie jest być barankiem. Przychodzi pokusa dołączyć do wilków i wyć razem z nimi. Naśladowanie Jezusa oznacza przyjęcie postawy baranka.

Zauważmy, że mowa jest o „grzechu świata”. Liczba pojedyncza! Łatwo pominąć ten szczegół, bo w liturgii słyszymy o „grzechach świata” (liczba mnoga). Czym jest grzech świata? W katechizmie Kościoła czytamy, że to stan ciemności panujący w świecie spowodowany konsekwencjami grzechu pierworodnego i wszystkich grzechów osobistych ludzi. „Wyrażenie to określa także negatywny wpływ, jaki wywierają na osoby sytuacje wspólnotowe i struktury społeczne, które są owocem grzechów ludzi” (KKK 408). Pojęcie „grzech świata” wskazuje zatem na społeczny wymiar każdego grzechu. Mój grzech powoduje, że cały świat staje się gorszy. Na szczęście jest również i tak, że Baranek podnosząc mnie z upadku, podnosi wraz ze mną świat.

Jan Chrzciciel mówi o Duchu Świętym, który zstąpił na Jezusa w chwili chrztu w Jordanie. Zapowiada, że Jezus będzie chrzcił Duchem Świętym. Greckie słowo „baptizein” oznacza „zanurzyć”. Jezus, sam namaszczony Duchem Świętym, rozlewa tego Ducha na świat. Zbawienie nie jest tylko uwolnieniem od grzechu. Ale jest także zanurzeniem świata w Duchu Świętym. Przypominają się pierwsze słowa Biblii mówiące o Duchu Bożym, który unosił się nad wodami (Rdz 1,2). Jezus nie tylko odnawia dzieło stworzenia naznaczone przez grzech, ale także przynosi światu nowy, wspaniały dar Boga. Daje Ducha, który oświeca człowieka, wszak jest Duchem Prawdy. I zanurza świat w miłości Bożej. Duch Święty jest miłością łączącą Ojca z Synem. Zadaniem Kościoła nie jest tylko wskazywanie na Jezusa, ale także napełnianie bezdusznego świata Duchem Bożym, Duchem Prawdy i Miłości.