Florencja: sekretny pokój Michała Anioła po raz pierwszy otwarty dla zwiedzających

Sekretny pokój we Florencji artysty renesansowego Michała Anioła Buonarottiego będzie otwarty dla publiczności. Artysta ukrywał się dwa miesiące w komnacie pod kaplicami Medyceuszy, aby uniknąć wyroku śmierci wydanego przez papieża Klemensa VII.

Powszechnie uważa się, że Michał Anioł (1475-1564) w 1530 r. szukał schronienia w komnacie, aby ukryć się przed Medyceuszami, jego byłymi mecenasami, gdy władcy wrócili do Florencji po wygnaniu w 1527 r. w wyniku buntu ludowego, do którego przyłączył się artysta.

Podczas wygnania rodziny Michał Anioł służył jako nadzorca fortyfikacji miasta dla krótkotrwałego rządu republikańskiego. Papież Klemens VII był wściekły na artystę i skazał go na śmierć. Uważa się, że o. Giovan Battista Figiovanni, który był przeorem kościoła San Lorenzo, gdzie Michał Anioł prowadził prace, zorganizował mu kryjówkę. Jedyne źródło światła w pomieszczeniu pochodzi z małego okna, z którego Michał Anioł mógł dostrzec ulicę powyżej. Ostatecznie został ułaskawiony przez Medyceuszy, a wyrok został zniesiony przez papieża, aby artysta mógł dokończyć prace nad Kaplicą Sykstyńską i grobowcem rodziny Medyceuszy. Michał Anioł opuścił Florencję i udał się do Rzymu w 1534 roku.

Po odzyskaniu władzy przez rodzinę, Michał Anioł obawiał się zemsty ze strony Medyceuszy i zaczął się ukrywać. Wykorzystał w tym czasie ściany pomieszczenia, który ma około dziesięciu metrów długości i trzech metrów szerokości, aby naszkicować niektóre ze swoich projektów.

Pokój z rysunkami węglem został odkryty przez przypadek w 1975 roku. Przez dziesięciolecia leżał pod klapą ukryty i nieużywany. Kiedy ówczesny dyrektor szukał możliwego nowego wyjścia dla Muzeum Kaplic Medyceuszy, natknął się na nie. Następnie pod dwiema warstwami tynku konserwatorzy odnaleźli rysunki Michała Anioła.

Paola D'Agostino, dyrektor Muzeów Bergello, do których należy Muzeum Kaplic powiedziała, że to tak, jakby artysta chciał stworzyć katalog swoich prac, nie wiedząc, czy wyjdzie z komory żywy czy martwy. „Rysował rzeczy z przeszłości, jakby wybierał się na wycieczkę ścieżką pamięci ... to było jak posiadanie albumu ze swoimi pracami” – powiedziała D'Agostino, towarzysząc dziennikarzom podczas wtorkowej wizyty w komnacie.

Inne rysunki przypominają niektóre z nagich postaci namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej, a jeden jest podobny do jego posągu Dawida. Inne odzwierciedlają postacie zdobiące grobowiec rodziny Medyceuszy, stworzony przez Michała Anioła i znajdujący się w Nowej Zakrystii nad komnatą. Otwarcie pomieszczenia nastąpiło po szeroko zakrojonej renowacji muzeum, w tym utworzeniu nowego wyjścia. Aby chronić rysunki, liczba odwiedzających jest ograniczona. Małe grupy liczące nie więcej niż cztery osoby mogą zwiedzać pomieszczenie przez maksymalnie 15 minut.

Tygodniowo w pomieszczeniu może przebywać łącznie 100 osób. Ze względów bezpieczeństwa dzieci poniżej dziesiątego roku życia nie są wpuszczane; osoby niepełnosprawne nie mogą wziąć udziału w zwiedzaniu ze względu na ograniczenia przestrzenne. Bilety kosztują 20 euro bez ulg plus opłata rezerwacyjna (3 euro) i wstęp do muzeum (10 euro).

Michał Anioł pozostawił po sobie wiele artystycznych arcydzieł, w tym posąg Dawida i freski zdobiące sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej. Jak ogłosiło Muzeum Kaplic Medyceuszy, zwiedzanie w małych grupach będzie możliwe, po raz pierwszy od połowy listopada, na okres próbny, do końca marca.

 

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama