24
maja
piątek
Wspomnienie Najśw. Maryi Panny, Wspomożycielki Wiernych
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Jk 5, 9-12
Psalm responsoryjny:
Ps 103 (102), 1b-2. 3-4. 8-9. 11-12 (R.: por. 8a)
Werset przed Ewangelią:
J 17, 17ba
Ewangelia:
Mk 10, 1-12

Patroni:

  • św. Manaen,
  • bł. Joanna,
  • św. Zoellus,
  • św. Servulus,
  • św. Donacjan i Rogacjan,
  • Męczennicy z Filipopola,
  • św. Wincenty,
  • św. Szymon (Symeon),
  • bł. Filip,
  • bł. Jan z Prado,
  • bł. Ludwik Zefiryn Moreau

Liturgia na dzień 2024-05-24:

Pierwsze czytanie

Jk 5, 9-12
Czytanie z Listu Świętego Jakuba Apostoła

Nie uskarżajcie się, bracia, jeden na drugiego, byście nie podpadli pod sąd. Oto Sędzia stoi przed drzwiami. Za przykład wytrwałości i cierpliwości weźcie, bracia, proroków, którzy przemawiali w imię Pańskie. Oto wychwalamy tych, co wytrwali. Słyszeliście o wytrwałości Hioba i widzieliście końcową nagrodę za nią od Pana; bo Pan pełen jest litości i miłosierdzia.

Przede wszystkim, bracia moi, nie przysięgajcie ani na niebo, ani na ziemię, ani w żaden inny sposób: wasze «tak» niech będzie «tak», a «nie» niech będzie «nie», abyście nie podpadli pod sąd.

Psalm responsoryjny

Ps 103 (102), 1b-2. 3-4. 8-9. 11-12 (R.: por. 8a)
Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Błogosław, duszo moja, Pana, *
i wszystko, co jest we mnie, święte imię Jego.
Błogosław, duszo moja, Pana *
i nie zapominaj o wszystkich Jego dobrodziejstwach.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

On odpuszcza wszystkie twoje winy *
i leczy wszystkie choroby.
On twoje życie ratuje od zguby, *
obdarza cię łaską i zmiłowaniem.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Miłosierny jest Pan i łaskawy, *
nieskory do gniewu i bardzo cierpliwy.
Nie zapamiętuje się w sporze, *
nie płonie gniewem na wieki.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Bo jak wysoko niebo wznosi się nad ziemią, *
tak wielka jest łaska Pana dla Jego czcicieli.
Jak odległy jest wschód od zachodu, *
tak daleko odsuwa od nas nasze winy.

Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 17, 17ba
Alleluja, alleluja, alleluja

Słowo Twoje, Panie, jest prawdą,
uświęć nas w prawdzie.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mk 10, 1-12
Słowa Ewangelii według Świętego Marka

Jezus przyszedł w granice Judei i Zajordania. A tłumy znowu ściągały do Niego i znów je nauczał, jak miał w zwyczaju.

I przystąpili do Niego faryzeusze, a chcąc Go wystawić na próbę, pytali Go, czy wolno mężowi oddalić żonę.

Odpowiadając, zapytał ich: «Co wam przykazał Mojżesz?»

Oni rzekli: «Mojżesz pozwolił napisać list rozwodowy i oddalić».

Wówczas Jezus rzekł do nich: «Przez wzgląd na zatwardziałość serc waszych napisał wam to przykazanie. Lecz na początku stworzenia Bóg stworzył ich jako mężczyznę i kobietę: dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwojgiem, lecz jednym ciałem. Co więc Bóg złączył, tego niech człowiek nie rozdziela».

W domu uczniowie raz jeszcze pytali Go o to. Powiedział im: «Kto oddala swoją żonę, a bierze inną, popełnia względem niej cudzołóstwo. I jeśli żona opuści swego męża, a wyjdzie za innego, popełnia cudzołóstwo».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Bóg jest Sędzią sprawiedliwym

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

Bóg jest Sędzią sprawiedliwym   Anh Nguyen / pexels.com

W czytaniu z Listu św. Jakuba dwukrotnie wybrzmiewa prawda o tym, że człowiek zostanie poddany sądowi: „Nie uskarżajcie się, bracia, jeden na drugiego, byście nie podpadli pod sąd” oraz „wasze «tak» niech będzie «tak», a «nie» niech będzie «nie», abyście nie podpadli pod sąd”. W obydwu przypadkach zdania mają charakter przestrogi. Domyślamy się, że niezastosowanie się do nich grozi wyrokiem skazującym. List dopowiada: „Oto Sędzia stoi przed drzwiami”. Chodzi o Sędziego eschatologicznego. Kto nim jest? Według nauki Nowego Testamentu jest nim Bóg. Wystarczy przywołać tylko niektóre teksty na potwierdzenie tej prawdy: „Okaże się to w dniu, w którym Bóg sądzić będzie przez Jezusa Chrystusa ukryte czyny ludzkie według mojej Ewangelii” (Rz 2, 16); „Sumienie nie wyrzuca mi wprawdzie niczego, ale to mnie jeszcze nie usprawiedliwia. Pan jest moim sędzią” (1 Kor 4,4); „Znamy przecież Tego, który powiedział: Do Mnie należy pomsta i Ja odpłacę. I znowu: Sam Pan będzie sądził lud swój” (Hbr 10,30). Tym Sędzią jest też Jezus Chrystus (por. Mt 25, 31-46). To, że jako Sędzią jest zarówno Bóg Ojciec, jak i Syn Boży nie stanowi sprzeczności. Zgodnie z Ewangelią św. Jana Ojciec przekazał władzę sądzenia Synowi: „Przekazał Mu władzę wykonywania sądu, ponieważ jest Synem Człowieczym” (J 5,27). Nowotestamentalnych wypowiedzi o Bogu, który jest sędzią, jest oczywiście o wiele więcej.  

Św. Jakub nie zatrzymuje się tylko na przestrodze, ale ukazuje także pozytywny obraz: „Słyszeliście o wytrwałości Hioba i widzieliście końcową nagrodę za nią od Pana; bo Pan pełen jest litości i miłosierdzia”. Mamy zatem ukazaną prawdę o nagrodzie od Pana. Otrzymamy ją w pełni w czasach ostatecznych.

Eschatologiczny Sędzia jest blisko. Św. Jakub mówi obrazowo: „stoi przed drzwiami”. Ten obraz sędziego u drzwi potwierdza, że nie wiadomo, kiedy nastąpi koniec świata oraz kiedy nastąpi nasza śmierć. W każdym razie już żyjemy w czasach eschatologicznych. Czasy ostateczne rozpoczęły się wraz z wniebowstąpieniem Jezusa, a zatem rzeczywistość sądu już się dokonuje. I tak jak przedsmak nagrody możemy już odczuć na ziemi w postaci jakiegoś szczęścia, tak też przedsmaku kary możemy doświadczyć w postaci jakiegoś cierpienia. Oczywiście nie każde cierpienie ma charakter kary; tylko to, które związane jest z winą.   

W Składzie Apostolskim wypowiadamy prawdę o Jezusie, który jest Sędzią eschatologicznym: „przyjdzie sądzić żywych i umarłych”. Wypowiadamy tę prawdę w czasie przyszłym, bo dotyczy ona końca czasów. Ale ten „Sędzia stoi przed drzwiami”. Bo czasy eschatologiczne już się rozpoczęły. Dlatego prawda ta w sześciu prawdach wiary jest wypowiadana w czasie teraźniejszym: „Bóg jest Sędzią sprawiedliwym, który za dobro wynagradza, a za zło karze”. Oczywiście podstawą tego sądu Bożego są nasze czyny i dlatego czasem się mówi, że to one są naszymi sędziami. Jednak prawda o Bogu, który jest Sędzią sprawiedliwym, przypomina, że to Bóg jest ostatecznym gwarantem porządku w świecie oraz zabezpieczeniem pełnej sprawiedliwości.

Jak u św. Jakuba nie ma sprzeczności między prawdą o Bogu, który jest Sędzią, a prawdą o Bogu „pełnym litości i miłosierdzia”, tak też nie ma sprzeczności między sprawiedliwością a miłosierdziem Bożym. Jedno nie anuluje drugiego. Zanurzenie się w Boże miłosierdzie nie oznacza anulowania zła, które człowiek popełnił, ale jest pełnym żalu uznaniem własnej winy. Stanowi zatem akt sprawiedliwości, w którym uznaje się, że przez grzech obraziło się Bożą miłość. A Boże miłosierdzie - na mocy męki Jezusa - przebacza człowiekowi skruszonemu popełnione zło.