6
września
piątek
XXII Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
1 Kor 4, 1-5
Psalm responsoryjny:
Ps 37 (36), 3-4. 5-6. 27-28b. 39-40 (R.: por. 39a)
Werset przed Ewangelią:
J 8, 12
Ewangelia:
Łk 5, 33-39

Patroni:

  • św. Zachariasz,
  • św. Onezyfor,
  • św. Donacjan, Prezydiusz, Manswetus, German, Fusculus i Laetus ,
  • św. Eleuteriusz,
  • św. Cagnoaldus,
  • św. Bega,
  • św. Magnus,
  • bł. Bertrand z Garrigues,
  • bł. Liberat z Lauro,
  • bł. Dydak Llorca Llopis,
  • bł. Paschalis Torres Lloret

Liturgia na dzień 2024-09-06:

Pierwsze czytanie

1 Kor 4, 1-5
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian

Bracia:

Niech uważają nas ludzie za sługi Chrystusa i za szafarzy tajemnic Bożych. A od szafarzy już tutaj się żąda, aby każdy z nich był wierny.

Mnie zaś najmniej zależy na tym, czy będę osądzony przez was, czy przez jakikolwiek trybunał ludzki. Co więcej, nawet sam siebie nie sądzę. Sumienie nie wyrzuca mi wprawdzie niczego, ale to mnie jeszcze nie usprawiedliwia. Pan jest moim sędzią.

Przeto nie sądźcie przedwcześnie, dopóki nie przyjdzie Pan, który rozjaśni to, co w ciemnościach ukryte, i ujawni zamysły serc. Wtedy każdy otrzyma od Boga pochwałę.

Psalm responsoryjny

Ps 37 (36), 3-4. 5-6. 27-28b. 39-40 (R.: por. 39a)
Zbawienie prawych pochodzi od Pana

Miej ufność w Panu i czyń to, co dobre, *
a będziesz mieszkał na ziemi i żył bezpiecznie.
Raduj się w Panu, *
a On spełni pragnienia twego serca.

Zbawienie prawych pochodzi od Pana

Powierz Panu swą drogę, *
zaufaj Mu, a On sam będzie działał.
On sprawi, że twa sprawiedliwość zabłyśnie jak światło, *
a prawość twoja jak blask południa.

Zbawienie prawych pochodzi od Pana

Odstąp od złego i czyń dobro, *
abyś mógł przetrwać na wieki.
Gdyż Pan sprawiedliwość miłuje *
i nie opuszcza swych świętych.

Zbawienie prawych pochodzi od Pana

Zbawienie sprawiedliwych pochodzi od Pana, *
On ich ucieczką w czasie utrapienia.
Pan ich wspomaga i wyzwala, †
wyzwala od występnych i zachowuje, *
On bowiem jest ich ucieczką.

Zbawienie prawych pochodzi od Pana

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 8, 12
Alleluja, alleluja, alleluja

Ja jestem światłością świata,
kto idzie za Mną, będzie miał światło życia.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Łk 5, 33-39
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Faryzeusze i uczeni w Piśmie rzekli do Jezusa:

«Uczniowie Jana dużo poszczą i modły odprawiają, podobnie też uczniowie faryzeuszów; natomiast Twoi jedzą i piją».

A Jezus rzekł do nich: «Czy możecie nakłonić gości weselnych do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, i wtedy, w owe dni, będą pościli».

Opowiedział im też przypowieść: «Nikt nie przyszywa do starego ubrania jako łaty tego, co oderwie od nowego; w przeciwnym razie i nowe podrze, i łata z nowego nie nada się do starego.

Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków; w przeciwnym razie młode wino rozerwie bukłaki, i samo wycieknie, i bukłaki przepadną. Lecz młode wino należy wlewać do nowych bukłaków. Kto się napił starego, nie chce potem młodego – mówi bowiem: „Stare jest lepsze”».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Aktualność postu

ks. Janusz Chyła ks. Janusz Chyła

Aktualność postu  

Żyjemy w świecie paradoksów. Wskazania ascetyczne od wieków zalecane przez Kościół spotykają się z negatywnymi reakcjami krytyków katolicyzmu. Podważa się ich zasadność przy użyciu argumentów, że są przestarzałe, niezdrowe dla człowieka i ingerują w ludzką wolność. Z drugiej zaś strony podobne praktyki – jeśli nie nawet identyczne – podejmowane są pod wpływem religijnych praktyk odległych od chrześcijaństwa lub ze względów zdrowotnych.

Klasycznym przykładem jest post. Podejmowane są podobne praktyki, a nawet dużo bardziej restrykcyjne, ale ze względów pozakatolickich. Post od diety odróżnia motywacja. Dietę podejmujemy głównie ze względu na zdrowie fizyczne oraz troskę o zewnętrzny wygląd. Natomiast argumentacją przemawiającą na rzecz postu jest pogłębienie relacji z Bogiem, poprawa duchowej kondycji i wewnętrznego piękna.

W kontekście różnych dyskusji – trwających także w Kościele – trzeba pogłębiać motywację postu i z odwagą głosić jego aktualność. Ale oprócz praktyk postnych związanych ze zmianą jadłospisu warto podejmować inne wyrzeczenia. Choćby ograniczyć korzystanie z mediów, z internetu. Istotne dla naszego zdrowia – zwłaszcza duchowego – jest także to, czym karmimy umysł i serce.