Wnioskowanie o paszport będzie jeszcze prostsze

Usprawniamy funkcjonowanie rejestrów centralnych. Odchodzimy od wypełniania wniosku paszportowego odręcznie. O możliwości odbioru gotowych dokumentów urząd poinformuje smsem lub mailowo, jeśli podamy swoje dane kontaktowe. Dzięki nowej e-usłudze będzie też można zgłosić online utratę lub uszkodzenie paszportu – zapowiadają urzędnicy.

Od 13 listopada 2022 formalności związane z wnioskowaniem o paszport będą jeszcze prostsze. Rząd wprowadza e-usługę, dzięki której, jeśli wnioskujący o paszport zostawi swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostanie powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Odbierając paszport tożsamość zostanie potwierdzona również na podstawie odcisku palca.

Dzięki nowym e-usługom można będzie również sprawdzić swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP), czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru, ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego a osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.

„Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie” – wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa minister Janusz Cieszyński.

Od 13 listopada będzie można online zgłosić uszkodzenie paszportu albo innego dokumentu paszportowego. Można to zrobić w trzech prostych krokach. Najpierw zweryfikować swoją tożsamość online - można to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. Następnie należy wejść na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela” i znaleźć e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”. Ostatnim krokiem jest kliknięcie „Wyślij zgłoszenie” i potwierdzenie za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

W związku z wdrożeniem nowego systemu, od 8 listopada (godz. 14) do 13 listopada (godz.00) organy paszportowe w kraju i za granicą nie będą przyjmować wniosków o paszporty, ani wydawać dokumentów paszportowych.

Jeśli odbiór paszportu przypada w tym terminie, należy udać się do punktu paszportowego najpóźniej 8 listopada do godz. 14. W przypadku uzasadnionej potrzeby w tym okresie, będzie można uzyskać paszport tymczasowy

Logo PAPZamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama