Ponad 700 uczniów szkół ponadpodstawowych z Małopolski, Śląska i Podkarpacia wzięło udział w projekcie „Polonia Libre - droga do wolności”. Udział w tym projekcie to same korzyści. - mówili jego uczestnicy.
Wydarzenie miało zachęcić młodych do poznania kulisów gospodarczych, politycznych i społecznych odzyskania przez Polskę wolności w 1918 r.
Projekt został zrealizowany przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie we współpracy z Pospolitym Ruszeniem Szlachty Ziemi Krakowskiej oraz ze Stowarzyszeniem Nowe Przestrzenie.
- To bardzo ważne, by znać tło tamtych wydarzeń, gdyż kształtowanie zrębów polskiej państwowości w 1918 r. nie było łatwe i nasi przodkowie musieli zmierzyć się z wieloma różnymi czynnikami, jak i podjąć szereg wzajemnych ustępstw, by Polska mogła sprawnie funkcjonować - opisał współtwórca akcji Paweł Nowak.
Uczestnicy projektu, realizowanego w ramach programu „Niepodległa”, wzięli najpierw udział w interaktywnym wykładzie historyczno-prawnym w swoich szkołach. Towarzyszył mu także kurs wystąpień publicznych i negocjacji.
Później przyszedł czas na grę symulacyjną, którą prowadzono w dwóch rzeczywistościach – w czasach, kiedy Polska odzyskała niepodległość 100 lat temu, jak i w wykreowanej współczesnej rzeczywistości globalnego kryzysu.
Podczas gry młodzi wcielali się w rolę parlamentarzystów Zgromadzenia Narodowego i podzieleni na frakcje dążyli do wypracowania kompromisów w zapisach „Małej Konstytucji” oraz „Deklaracji Niepodległości”. Czynili to w 6 obszarach: kwestiach ustrojowych, organizacji wojska, spraw społecznych, gospodarki, edukacji oraz rolnictwa i ziemi.
- Podczas podsumowań i pracy z reprezentacjami poszczególnych szkół, młodzież przyznawała, że nie zdawała sobie sprawy z tego, że zarządzanie państwem jest tak wielowymiarowe i wymaga dostrzegania interesów i praw szeregu różnych grup oraz, że nie da się tego zrobić bez mądrych negocjacji i gotowości do kompromisów - ocenił Nowak.
Jak wskazywali sami uczniowie udział w projekcie „Polonia Libre - droga do wolności” to same korzyści. - Nie da się ukryć, że nasze prace wymagały ciągłego dochodzenia do konsensu na zasadzie rezygnowania czasem ze swoich racji na rzecz wspólnego dobra. To ważna umiejętność, która na pewno przyda się nam w codziennym życiu. Inaczej też, a mianowicie dużo bardziej świadomie, możemy teraz przeżywać 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości - powiedział Konrad Krężel.
Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie jest samorządową instytucją kultury, którą tworzą Województwo Małopolskie, Gmina Miejska Kraków oraz Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się!”. Od 1 stycznia 2009 r. celem działania Instytutu jest zachowanie i promowanie dziedzictwa, które pozostawił po sobie Ojciec Święty Jan Paweł II oraz dialog między religiami i kulturami.
luk / Kraków