Głos Komisji Wychowania Katolickiego KEP czy Stowarzyszenia Katechetów Świeckich na przedstawicielach resortu edukacji nie zrobiły wrażenia. „Dlatego cztery polskie tygodniki katolickie postanowiły zorganizować akcję pod hasłem „TAK dla religii w szkole. Protest wobec dyskryminacji dzieci i młodzieży” – czytamy w oświadczeniu redaktorów naczelnych.
Akcja polega na wyrażeniu sprzeciwu wobec działań MEN wymierzonych w szkolne lekcje religii przez wysłanie do minister Barbary Nowackiej protestu podpisanego przez jak największą liczbę osób. Formularz z tekstem protestu został dołączony do najnowszych numerów tygodników: „Gościa Niedzielnego”, „Niedzieli”, „Idziemy” i „Przewodnika Katolickiego”.
Wystarczy go podpisać i wysłać na podany w nim adres. Swój protest można również wyrazić za pośrednictwem internetu na stronie www.lekcjereligiiwszkole.pl – zachęcają autorzy protestu.
„Celem naszej akcji jest zwrócenie uwagi władzom, że decyzje dotyczące szkolnych lekcji religii nie mogą być podejmowane przez resort edukacji arbitralnie, z pominięciem strony kościelnej. Domagamy się też, aby wszelkie zmiany dotyczące nauczania religii w szkołach odbywały się zgodnie z prawem i były konsultowane oraz uzgadniane z rodzicami i nauczycielami religii różnych wyznań, oraz z przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych w Polsce. I aby rządzący respektowali prawa wierzących obywateli. Jednym z nich jest prawo uczniów do nauki religii w szkole, gwarantowane przez konkordat” – czytamy w świadczeniu redaktorów naczelnych.
Do udziału w akcji „TAK dla religii w szkole”, zainicjowanej przez katolickie tygodniki, zachęca gorąco bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP:
Z inicjatywy czterech tygodników katolickich: Niedzieli, Gościa Niedzielnego, Idziemy i Przewodnika Katolickiego, ruszyła wspólna akcja „TAK dla religii w szkole”. Inicjatywa ta wpisuje się w szereg akcji podejmowanych przez Kościół, katechetów oraz rodziców, mających na celu wyrażenie stanowczego sprzeciwu wobec krzywdzących i niesprawiedliwych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących szkolnych lekcji religii. Zachęcam Rodziców i wszystkie osoby, którym leży na sercu wychowanie dzieci i młodzieży w duchu wartości chrześcijańskich, o przyłączenie się do akcji i podpisanie protestu skierowanego do Minister Edukacji.
Informacje o zmianach w organizacji nauczania religii w szkołach, zapowiadane przez MEN, które mają wejść w życie w najbliższym czasie, budzą niepokój. Od nowego roku szkolnego możliwe będzie łączenie na lekcjach religii uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych (np. klasy I-III czy IV-VIII). Czy jako rodzice zgodzilibyśmy się, aby podobne łączenie dotyczyło lekcji jakiegokolwiek innego przedmiotu? Matematyki? Języka polskiego? Historii? Co ze zróżnicowanym poziomem percepcji, innym etapem rozwoju intelektualnego? Jest to sprzeczne z wszelkimi zasadami pedagogiki i metodologią nauczania.
Co więcej, lekcje religii będą mogły się odbywać jedynie na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej, a stopień z religii nie będzie wliczany do średniej ocen. Planowane jest także zmniejszenie liczby godzin religii do jednej tygodniowo (obecnie, zgodnie z rozporządzeniem z 1992 r., powinny być 2 godziny). Jest to jednoznaczna degradacja szkolnej katechezy, odbierająca jej właściwą rangę w procesie wychowawczym. Tak zwana „lekcja religii” to coś znacznie więcej niż tylko intelektualne gromadzenie informacji religioznawczych. Jej istotą jest przekaz wartości, formowanie chrześcijańskich postaw życiowych, pomoc w podejmowaniu dobrych decyzji, opartych o chrześcijańskie zasady moralne.