Terminal cargo o powierzchni blisko dwóch tys. metrów kwadratowych otwarto w piątek uroczyście w Porcie Lotniczym Lublin, usytuowanym w pobliskim Świdniku. Koszt inwestycji to 18 mln zł.
„Ten terminal znacznie poszerzy możliwości lotniska na uzyskanie dodatkowych dochodów. Producenci i dyspozytorzy z naszego regionu nie będą musieli przewozić towarów na lotniska do Krakowa, Rzeszowa, Warszawy tylko szybciej, lepiej i taniej będą mogli to organizować w oparciu o ten terminal” – powiedział prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.
Marszałek woj. lubelskiego Jarosław Stawiarski podkreślił, że terminal cargo jest niezbędny dla regionu lubelskiego, aby mógł się rozwijać gospodarczo, „być aktywnym graczem” na rynkach krajowych i zagranicznych. „Będziemy szukać potencjalnych klientów całym świecie. Przed nami jest wielka szansa, jeśli chodzi o odbudowę Ukrainy i to lotnisko, to cargo, może być kluczowe dla szybkich dostaw w odbudowie Ukrainy” - powiedział Stawiarski.
Hala magazynowo-przeładunkowa na terenie lotniska ma powierzchnię 1,8 tys. m kw. i kubaturę 18,6 tys. m sześc. Inwestycja obejmowała też budowę biurowca (140 m kw.), drogi, chodników i placu manewrowego mającego 2,8 tys. m kw.
Matuszczyk powiedział, że w hali są nowoczesne urządzenia – m.in prześwietlarka towarów o największych dostępnych rozmiarach (180 cm x 180 cm), co pozwala dokonać kontroli klasycznej palety towarów przygotowanej do transportu lotniczego. W zależności od zapotrzebowania i rodzaju towarów, szacunkowo na nowym terminalu będzie można obsłużyć 120-150 ton towarów na dobę. Lotnisko wraz z terminalem cargo jest położone w sąsiedztwie dróg ekspresowych – S12, S17, S1, skomunikowane z siecią kolejową.
Usługi cargo w Porcie Lotniczym Lublin świadczone są do wiosny 2021 r., ale dotychczas służył do tego budynek 10-krotnie od nowo wybudowanego. Rocznie obsługiwano tam około 1200 ton towarów. Koszt budowy terminala cargo wyniósł 18 mln zł. Inwestycja została sfinansowana z kredytu.
Port Lotniczy Lublin jest spółką akcyjną, której wyłącznymi akcjonariuszami są jednostki samorządu terytorialnego: województwo lubelskie, gmina Lublin, gmina miejska Świdnik i powiat Świdnik. Największym udziałowcem jest miasto Lublin.
Port oddano do użytku w 2012 r. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310. W ciągu 11 lat działalności skorzystało z niego 3,2 mln pasażerów, z czego w 2023 r. odprawiono tu 399 tys. pasażerów. Rekordowym miesiącem w historii lotniska był sierpień tego roku, kiedy obsłużono blisko 57 tys. pasażerów. Do znacznego zwiększenia ruchu pasażerskiego na lotnisku przyczyniają się głównie połączenia wakacyjne. (PAP)
Źródło: