Śmierć za nawrócenie. Fritz Gerlich jeden z pierwszych otwarcie walczył z antykatolicką polityką Adolfa Hitlera

Fritz Gerlich, niemiecki dziennikarz, publicysta, historyk. Należał do grona pierwszych krytyków ruchu narodowo-socjalistycznego w Niemczech, był też jedną z pierwszych jego ofiar. Nawrócił się pod wpływem bawarskiej mistyczki Therese Neumann. To jedna z 81 poruszających historii, które w swojej najnowszej książce „Potęga nawrócenia” opisuje hisotryk, prof. Wojciech Roszkowski.

W ciemnościach III Rzeszy mało było świateł oświetlających człowieczeństwo. Niemiecki ruch oporu kojarzy się na ogół z postaciami Dietricha Bonhoeffera lub Sophie Scholl, natomiast dziennikarz Fritz Gerlich wspominany jest rzadziej, gdyż jego historia dotyczy nawrócenia. Pisze o niej prof. Wojciech Roszkowski w swojej najnowszej książce „Potęga nawrócenia”, w której zebrał 81 poruszających historii z całego świata.

Fritz Gerlich urodził się w Szczecinie 15 lutego 1883 roku. Był najstarszym z trzech synów kupca rybnego Paula i Therese z domu Scholwin, członków Kościoła kalwińskiego. Po maturze w Szczecinie Fritz ukończył studia historyczne na uniwersytecie w Monachium, po czym podjął pracę w bawarskim archiwum państwowym.

Ze względów zdrowotnych Gerlich nie został zmobilizowany podczas I wojny światowej, ale włączył się intensywnie w działalność propagandową w duchu nacjonalistycznym. Od 1920 roku był redaktorem naczelnym Münchner Neueste Nachrichten. W tym samym czasie ożenił się z Sophie Stemple, z którą miał czworo dzieci.

W 1923 roku miał kilkakrotnie kontakt z Adolfem Hitlerem i był świadkiem jego przygotowań do puczu monachijskiego. Uświadomił sobie jednak zagrożenie płynące z rasistowskiej ideologii Hitlera i zbliżył się do obrońców konstytucji weimarskiej.

W 1927 roku Erwein von Aretin opublikował artykuł o Therese Neumann z Konnersreuth, bawarskiej mistyczce i stygmatyczce, który wzbudził sensację. Neumann miała 20 lat, gdy w wyniku pożaru straciła wzrok i uległa paraliżowi. Jej szczególnemu nabożeństwu do świętej Teresy z Lisieux towarzyszyły niezwykłe wydarzenia.

W dzień beatyfikacji Małej Teresy Therese odzyskała wzrok, a w dniu kanonizacji w 1925 roku – władzę w nogach. Wkrótce potem Therese Neumann otrzymała stygmaty Męki Pańskiej; od czwartku o północy do godziny trzynastej w piątek rany się otwierały. Podczas ekstaz miała obserwować mękę Chrystusa i mówiła w języku aramejskim, którego nie znała. Stwierdzono też, że od lat 1920. aż do śmierci w 1962 r. odżywiała się jedynie codzienną Eucharystią, prowadząc poza tym dość aktywne życie.

Gerlich zainteresował się historią bawarskiej mistyczki i we wrześniu 1927 roku pojechał do Konnersreuth z zamiarem jej zdemaskowania. Był bowiem praktycznie agnostykiem. Zamiast powierzchownej oceny podjął jednak staranne badania sprawy i w 1929 roku opublikował wyniki tych badań w dwutomowej książce „Stygmatyczka Therese Neumann z Konnersreuth”, w której wykazał, że niezwykłe zjawiska towarzyszące stygmatyczce nie są pochodzenia naturalnego. Ponieważ redakcja Münchner Neueste Nachrichten nie chciała zgodzić się z jego opiniami, rozstał się z pismem i powrócił do pracy w bawarskim archiwum.

Kontakt z bawarską mistyczką całkowicie odmienił życie Gerlicha. Przyjął chrzest w Kościele katolickim, a we wrześniu 1931 roku wziął katolicki ślub ze swoją żoną w kościele Kapucynów w Eichstatt.

Nawrócenie skutkowało jego wzmożoną działalnością polityczną. W 1930 roku był współzałożycielem Illustrierter Sonntag, które w 1932 roku przekształcono w Der Gerade Weg, pisma zwalczającego polityczne ekstremizmy. Pod koniec 1932 roku nakład gazety sięgał już 100 tysięcy egzemplarzy, a głównym celem jej ataków był ruch nazistowski.

Gerlich nazywał go wręcz „plagą”. Naziści wykupywali spore części nakładu i je niszczyli, a sam Gerlich był przedmiotem gróźb. Wiara podtrzymywała jednak jego determinację w walce z nadchodzącą katastrofą mentalną Niemiec. Po wyborach ze stycznia 1933 roku dni Der Gerade Weg były policzone, a w marcu tegoż roku Gerlich został aresztowany. Przez 15 miesięcy więziono go w Monachium, a po „nocy długich noży” 30 czerwca 1934 roku został przewieziony do obozu w Dachau i tam zastrzelony przez esesmana.

Tekst pochodzi z książki „Potęga nawrócenia” prof. Wojciecha Roszkowskiego, Wydawnictwo Biały Kruk.

Śmierć za nawrócenie. Fritz Gerlich jeden z pierwszych otwarcie walczył z antykatolicką polityką Adolfa Hitlera   okładka książki "Potęga nawrócenia" prof. Wojciecha Roszkowskiego

 

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama