Nawrocki o CPK: ten projekt jest symbolem Polski ambitnej, Polski z aspiracjami

Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki w sobotę podpisał się pod listą sześciu postulatów stowarzyszenia „Tak dla CPK". Zadeklarował również, że gdyby został prezydentem, jego pierwszą inicjatywą ustawodawczą będzie inicjatywa powrotu do poprzedniej wersji inwestycji CPK z czasów rządów PiS.

Karol Nawrocki w sobotę w Warszawie w obecności przedstawicieli stowarzyszenia „Tak dla CPK" podpisał się pod listą sześciu postulatów organizacji, wśród których jest m.in. skierowanie do Sejmu prezydenckiego projektu ustawy zobowiązującego władze do budowy lotniska CPK oraz komponentu kolejowego w najkrótszym możliwym terminie i pierwotnym kształcie.

Popierany przez PiS kandydat na prezydenta powiedział, że podpisuje tę deklarację z pełną odpowiedzialnością i podkreślił, że budowa CPK w takim kształcie od samego początku znajdowała się w jego programie wyborczym. Dodał, że jako prezydent chce być liderem Polski ambitnej i stawiającej sobie wysokie cele, a jego zdaniem projekt CPK „jest dziś opiłowywany przez obecną władzę".

„Dla mnie, mojego pokolenia i pokolenia moich dzieci ten projekt jest symbolem Polski ambitnej, Polski z aspiracjami. Projekt Centralnego portu komunikacyjnego był wielkim marzeniem różnych pokoleń Polski o tym, że możemy myśleć wysoko, o Polsce wielkiej, która jest jednym organizmem połączonym sieciami kolejowymi i ja chcę takiej polski" – zaznaczył.

Nawrocki zadeklarował, że gdyby został prezydentem, to jego pierwszą inicjatywą ustawodawczą będzie właśnie „inicjatywa powrotu do obywatelskiego projektu CPK" i jednocześnie projekt ustawy, który „woła o przywrócenie tych projektów, które pozwalały się rozwijać Polsce lokalnej przez 8 lat rządów Zjednoczonej Prawicy".

Postulaty stowarzyszenia

Stowarzyszenie „Tak Dla CPK" w czwartek zwróciło się do każdego z kandydatów na prezydenta z postulatami do podpisania. Zawierająca sześć punktów lista obejmuje również zwoływanie przez prezydenta raz na kwartał Rady Gabinetowej odnośnie postępów w inwestycji CPK, zainicjowanie przez głowę państwa likwidacji wykluczenia komunikacyjnego oraz zaangażowanie prezydenta w pozyskiwanie środków i inwestorów na realizację CPK.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Okrojony przez KO projekt

W grudniu 2024 r. rząd Donalda Tuska przyjął Program Wieloletni CPK na lata 2024-2032. Zgodnie z harmonogramem budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy powinien uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Pierwotna wersja inwestycji CPK została zawarta przez gabinet Mateusza Morawieckiego w październiku 2023 r. Zakładała m.in., że nowe centralne lotnisko miałoby powstać do 2030 roku. Przewidywała budowę 10 szprych (linii kolejowych), które – jak mówili politycy PiS – miały być kołem zamachowym rozwoju Polski, tworząc nową komunikację poprzez sieć połączeń kolejowych m.in. między Warszawą, Lublinem, Rzeszowem, Zamościem i Chełmem

Źródło: Logo PAP

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama