Średnio 941 zł wydadzą Polacy na organizację tegorocznej Wielkanocy – wynika z badania IBRiS dla PAP. Chociaż więcej osób deklaruje, że spędzi te święta z rodziną, częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować.
Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 proc. respondentów – o 10,7 pp więcej niż rok temu – wynika z badania IBRiS przeprowadzonego dla Polskiej Agencji Prasowej. Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 proc. badanych – o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym. Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie – 29,6 proc., o 5,8 pp więcej.
Większość pości w Wielki Piątek
Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp, z 36,4 proc. do 22,3 proc. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków – o 6,4 pp mniej wobec poprzedniego roku. Chociaż nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, ma być ich o 1 pp więcej. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. - to wzrost o 0,2 pp w ujęciu rocznym.
Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką – to wzrost o 7,7 pp w ujęciu rocznym. Pisanki chce zdobić 59,8 proc. ankietowanych – o 1,2 pp więcej, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 proc. - o 5,2 pp więcej.
W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób – o 10,6 pp więcej niż w 2024 roku.
W porannej Mszy św. rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 proc. ankietowanych, czyli o 13,5 więcej rdr. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych - to wzrost o 6,3 proc. rdr.
Promocje rządzą
IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).
„Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt”
– zwrócił uwagę Kamil Smogorzewski z IBRiS, cytowany w informacji opisującej wyniki badania. Jednocześnie – jak dodał – widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. „Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym” – wskazał Smogorzewski.
Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Natomiast badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków. (PAP)
Źródło: