„Jeśli spojrzymy na teraźniejszość i przyszłość oczyma Jana Pawła II, widzimy przede wszystkim wielkie wyzwanie. Jednak spoglądając na nie przez pryzmat jego myśli i nauczania, widzimy również wzorzec odnowy Kościoła i reformy społecznej” – powiedział George Weigel, filozof i teolog katolicki, autor biografii Jana Pawła II.
W wywiadzie dla Teologii Politycznej zwrócił uwagę, że spuścizna Jana Pawła II nie jest dostatecznie obecna w Kościele.
„Jan Paweł II jest podziwiany jako swego rodzaju wzór dla Kościoła na całym świecie, ale jest dla mnie oczywiste, że Kościół nie zaczął nawet przetrawiać bogactwa jego papieskiego nauczania. Możliwe, że w Stanach Zjednoczonych ten proces zaczął się wcześniej niż w pozostałych częściach świata, ale nawet tu pozostaje wiele do zrobienia, aby wypełnić i utrwalić wizję Jana Pawła II” – mówił.
Zaznaczył, że Jan Paweł II widział i podkreślał w swoim nauczaniu, że cywilizacja Zachodu jest w kryzysie, jakim jest wewnętrzna niespójność. Kościół natomiast może pomóc ten kryzys pokonać.
„Kościół katolicki, nawracając świat na prawdę objawienia biblijnego, przywraca mu również rozum z jego zdolnością do porządkowania ludzkich spraw. Te kwestie idą ze sobą w parze. Kościół, pojmujący swoje zadanie jako permanentną misję – jak przedstawiał to Jan Paweł II podczas Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, jak opisywał w «Redemptoris Missio» i «Novo Millennio Ineunte» – spełnia zarówno swoje wielkie posłannictwo, jak i oferuje zachodniej cywilizacji drogę wyjścia z jej kryzysu”.
Podkreślił, że papież nie tylko widział wyzwania, ale też w swoim nauczaniu przekazał wzorzec odnowy Kościoła i społeczeństwa.
„Jeśli spojrzymy na teraźniejszość i przyszłość oczyma Jana Pawła II, widzimy przede wszystkim wielkie wyzwanie. Jednak spoglądając na nie przez pryzmat jego myśli i nauczania, widzimy również wzorzec odnowy Kościoła i reformy społecznej, który niesie nam nadzieję na spełnienie jego wielkiej wizji, którą przedstawił przed Organizacją Narodów Zjednoczonych 25 lat temu: «nowej wiosny ludzkiego ducha»”.
Zapytany, jakie są według Jana Pawła II obowiązki chrześcijanina we współczesnym świecie, odpowiedział:
„W wizji Kościoła Jana Pawła II dom każdego katolika jest «terytorium misyjnym». Jest nim także miejsce pracy, każdy obszar jego życia, także jako obywatela i konsumenta. Ta głęboka, ale i wymagająca wizja przyszłości katolicyzmu, w której każdy wierzący jest misjonarzem i każde miejsce jest miejscem misji, z pewnym opóźnieniem przedostaje się do powszechnej świadomości katolików, szczególnie tych, którzy przez długi czas mogli wygodnie żyć w chrześcijańskich społeczeństwach i kulturach. Wyzwanie polega na tym, że musimy uświadomić sobie, że żyjemy w czasach apostolskich, a nie Christianitas. Christianitas, cywilizacja chrześcijańska na Zachodzie, przestała istnieć” – powiedział biograf Jana Pawła II.
Źródło: Teologia Polityczna