Po serii lalek promujących LGBT, Mattel wypuścił na rynek Barbie z zespołem Downa

Po serii lalek promujących LGBT+ firma Mattel wypuściła na rynek pierwszą lalkę Barbie z zespołem Downa. „Ma uczyć zrozumienia i budowania większej empatii” – zapowiadają producenci.

Premiera zabawki miała miejsce pod koniec kwietnia. Lalka została zaprojektowana we współpracy z amerykańską organizacją non-profit National Down Syndrome Society (NDSS), by jak najbardziej odzwierciedlała osobę z zespołem Downa. Najnowsza lalka wyróżnia się wyglądem, ubraniami i dodatkami dołączonymi do zestawu. Żółto-niebieska sukienka lalki to nawiązanie do miesiąca budowania świadomości o zespole Downa, którego barwami są właśnie te dwa kolory. Różowy naszyjnik z wisiorkiem symbolizuje trzy kopie 21. chromosomu, który odpowiedzialny jest za cechy związane z chorobą. Na nogach Barbie można zauważyć używane przez dzieci z tym zespołem ortezy stawu skokowego.

Nowa lalka jest częścią kolekcji Mattel Barbie Fashionistas, która wychodzi naprzeciw niepełnosprawnościom fizycznym i promuje różnorodność. W ramach linii wyprodukowano również Barbie na wózku inwalidzkim, z aparatem słuchowym czy protetyczną kończyną.  

Jak podkreśla Lisa McKnight z firmy Mattel, nowa lalka ma umożliwić wszystkim dzieciom znalezienia cząstki siebie w Barbie. „Jednocześnie pragniemy zachęcić dzieci do zabawy lalkami, które nie są do nich podobne, (...) co może uczyć zrozumienia i budować większe poczucie empatii" – przekazała w oświadczeniu przedstawicielka producenta. „Jesteśmy dumni, że możemy wprowadzić lalkę Barbie z zespołem Downa” – dodała.

Twarzą kampanii promującej nową zabawkę firma Mattel jest modelka Ellie Goldstein, która sama urodziła się z zespołem Downa. „Fakt, że dzieci będą mogły bawić się tą lalką i uczyć się, że każdy jest inny, wiele dla mnie znaczy” – napisała w opublikowanym wpisie modelka. Jak przyznaje, gdy pierwszy raz zobaczyła nową Barbie, poczuła się „bardzo wzruszona i dumna”. „Różnorodność jest ważna. Ludzie muszą zobaczyć, że na świecie jest więcej takich osób, jak ja. Barbie pomoże tego dokonać” – dodała 21-latka.

Firma poprzez zabawę uczy dzieci nie tylko empatii wobec niepełnosprawności, ale także „tolerancji” wobec różnorodności płciowej, dając najmłodszych lat dając wzorce m.in. homoseksulanych relacji.

W ubiegłym roku firma wypuściła na rynek pierwszą transpłciową Barbie inspirowaną Laverne Cox, aktorką i aktywistką na rzecz LGBTQIA+. „W tym społeczeństwie, które atakuje się transpłciowe dzieci, może to być również świętowanie transpłciowości, a także przestrzeń do marzeń, zrozumienia i przypomnienia, że osoby trans są piękne” – napisała na Twitterze aktywistka. Kilka lat temu na rynku z kolei pojawiła seria dwóch Kenów ubranych w ślubne garnitury – promujących homoseksualizm. W 2017 r. firma wypuściła na rynek dwie Barbie, ubrane są w koszulki z napisem „Love wins”. T-shirty powstały we współpracy ze słynną blogerką modową Aimee Song, która angażuje się we wspieranie środowisk homoseksualnych. Jedna z lalek jest też wzorowana na Aimee. W 2019 firma wypuściła serię lalek, którym dziecko samodzielnie mogło zdecydować czy jego zabawka będzie płci męskiej czy żeńskiej.

 

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama