Paryż „odkryty na nowo”. Z plakatów olimpijskich zniknął krzyż

Plakaty promujące igrzyska olimpijskie w Paryżu pokazują miasto w surrealistycznych kolorach. Jednym z przedstawionych budynków jest Pałac Inwalidów. W rzeczywistości na jego dachu znajduje się krzyż. Na plakacie krzyża nie ma.

Autorem plakatów jest Ugo Gattoni, znany m.in. jako autor chust Hermes. Promujące igrzyska obrazy pokazują najsłynniejsze budynki stolicy Francji, w tym Wieżę Eiffla, Łuk Triumfalny i Pałac Inwalidów. Na iglicy tego ostatniego budynku znajduje się złocony krzyż. Na plakacie go nie zobaczymy – tam pałac ma pustą iglicę.

Pałac Inwalidów, arcydzieło architektury barokowej, był pierwotnie kaplicą królewską zamówioną przez Ludwika XIV jako część Hôtel des Invalides, czyli szpitala dla rannych żołnierzy, który obecnie jest muzeum armii francuskiej. W 1861 r. do kaplicy przeniesiono szczątki Napoleona. Napoleon był wrogiem Kościoła, a przynajmniej papiestwa i Państwa Kościelnego, ale przyjął katolickie sakramenty przed śmiercią na wyspie Świętej Heleny w 1821 r. Chociaż Les Invalides nie jest już budowlą religijną, 5 maja, w rocznicę śmierci Napoleona, odprawia się Mszę św.

Jak zwraca uwagę portal „First Things”, Francja od dawna prowadzi silnie laicką politykę, w tym np. zabrania noszenia krzyży w szkołach publicznych, ale wymazanie krzyża to coś więcej.

„Jest to celowa zmiana – a tym samym sfałszowanie – wizerunku istniejącego krzyża, na który zezwala sam rząd francuski (...). Analogią może być zatem stalinowska praktyka usuwania aerografem ze zdjęć Wielkiego Wodza wszelkich podwładnych, którzy wypadli z łask” – zaznacza katolicki portal.

„First Things” przypomina, że praktyka usuwania wizerunku krzyża jest częsta, np. w reklamach.

W 2017 r. niemiecka sieć supermarketów Lidl wykorzystała zdjęcie kościoła Anastasis na wyspie Santorino na etykietach swoich jogurtów i innych produktów pochodzenia greckiego. Krzyże z kopuł kościoła zostały jednak usunięte przez grafików. W 2023 r. w reklamie samochodu Porsche usunięto posąg Jezusa z reklamy telewizyjnej przedstawiającej auto pędzące po moście nad rzeką Tag w Lizbonie. Krzyże zdobiące katedrę św. Bazylego w Moskwie są często rozmyte na obrazach w kalendarzach czy układankach. Jedna z tapet systemu Windows przedstawia Rio de Janeiro. Zdjęcie skierowane jest dokładnie na Corcovado, czyli górę, na której stoi rzeźba Chrystusa Odkupiciela, ale figury na fotografii nie ma. Kilka lat temu krzyż usunięto z symboli drużyny Real Madryt.

Igrzyska w Paryżu mają się rozpocząć w lipcu tego roku. Autor plakatów twierdzi, że są one „beztroską wizją odkrytego na nowo miasta”. Francuscy konserwatyści, w tym politycy Frontu Narodowego alarmują, że to kolejny przejaw ideologii woke, która walczy z wszelkimi przejawami religijności, niszcząc przy okazji tradycje różnych krajów.

„Plakat olimpijski Gattoniego z różową wieżą Eiffla i mnóstwem ujmujących detali jest z pewnością kolorowy i ładny. Ale kontemplowanie kultury, którą reprezentuje, jest jak kontemplowanie ogromnej, pustej przestrzeni przejrzystego powietrza i akwamarynowej wody wokół iglicy, w miejscu, w którym powinien znajdować się Les Invalides. Można się zastanawiać, jak długo Zachód będzie mógł opierać się na pustym pięknie, gdy zabraknie wiary” – podsumowuje „First Things”.

Źródło: firstthings.com

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama