Papież do dziennikarzy: nie sprzedawajcie waszej wiarygodności, nie idźcie za logiką „click baitów”

Ojciec Święty przyjął na audiencji przedstawicieli największych agencji prasowych. Przypomniał o priorytetach ich pracy w czasach, w których media „odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu sumień i wspieraniu krytycznego myślenia”. „Proszę was: nigdy nie sprzedawajcie waszej godności!” – mówił stanowczo. Zaapelował też o odejście od logiki „click baitów”.

Przemówienie do dziennikarzy Leon XIV rozpoczął od przypomnienia, że „wydarzenia współczesnego świata domagają się szczególnego rozeznania i odpowiedzialności”, a

„media odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu sumień i wspieraniu krytycznego myślenia”.

Podkreślił, że paradoksem jest, że właśnie w takich czasach media, ale też ich odbiorcy przeżywają kryzys, polegający m.in. na nierozróżnianiu prawdy i fałszu.

Przypominając, że „informacja jest dobrym publicznym”, które należy chronić, Papież zwrócił uwagę na potrzebę współpracy między dziennikarzami i obywatelami, aby służyć „odpowiedzialności etycznej i obywatelskiej”. W ramach tej współpracy, obywatele powinni wspierać rzetelnych i wolnych dziennikarzy oraz instytucje medialne. „W ten sposób powstaje krąg cnót, z którego korzysta całe społeczeństwo”.

Nie zapominać o uwięzionych i narażających życie

Leon XIV zaznaczył też, że nie wolno zapominać o dziennikarzach narażających życie, aby rzetelnie przekazać prawdę, a także o tych, którzy zginęli, wykonując swój zawód. „Jeśli dziś wiemy, co dzieje się w Gazie, na Ukrainie i w każdej innej ziemi zbroczonej krwią przez bomby, w dużej mierze zawdzięczamy to właśnie im – mówił – Te niezwykłe świadectwa naocznych świadków są zwieńczeniem codziennego wysiłku niezliczonych osób, które pracują, by informacje nie były manipulowane w celach sprzecznych z prawdą i godnością człowieka”.

Papieski apel o wolność słowa i dziennikarzy

Papież ponowił apel o uwolnienie dziennikarzy, który wystosował podczas swojego pierwszego spotkania z dziennikarzami – tuż po wyborze na Stolicę Piotrową.

„Wykonywanie zawodu dziennikarza nigdy nie może być uznane za przestępstwo — jest to prawo, które należy chronić – mówił – Wolny dostęp do informacji jest jednym z filarów, które podtrzymują gmach naszych społeczeństw — i dlatego jesteśmy wezwani, by go bronić i gwarantować.

Uwolnić komunikację od „click baitów” i „śmieciowych” informacji

Odwołując się do aktualnych mechanizmów medialnych, Papież zaznaczył również, że komunikacja musi być wolna zarówno od nieuczciwej konkurencji, jak też od degradującej praktyki „click baitów”. Przypomniał, że zasady, wedle których powinny działać agencje informacyjne, mają łączyć „ekonomiczną trwałość instytucji z ochroną prawa do rzetelnej i wyważonej informacji”. Kompetencja, odwaga i etyczne wyczucie powinny natomiast charakteryzować dziennikarzy w pracy pod presją czasu i nieustannych transmisji i stanowić „antidotum na rozprzestrzenianie się śmieciowych informacji”.

Nie oddać władzy algorytmom, nie pozwalać na manipulację

„Musimy czuwać, by technologia nie zastąpiła człowieka, i by informacja oraz algorytmy, które ją dziś kształtują, nie znalazły się w rękach nielicznych” – mówił Ojciec Święty.

Przypomniał, że to człowiek powinien panować nad sztuczną inteligencją i algorytmami.

„Świat potrzebuje informacji wolnej, rzetelnej i obiektywnej” – mówił Ojciec Święty, przypominając dziennikarzom, że ich rzetelność to antidotum na kłamstwa, które od wieków dzielą społeczeństwa. Przypomniał ostrzeżenie niemieckiej politolog Hanny Arendt: „Idealnym poddanym totalitarnego panowania nie jest ani przekonany nazista, ani przekonany komunista, lecz człowiek, dla którego rozróżnienie między faktem a fikcją oraz między prawdą a fałszem przestaje istnieć”.

„Możecie też być bastionem cywilizacji wobec ruchomych piasków przybliżeń i postprawdy – mówił, podkreślając, że „sektor komunikacji nie może — i nie powinien — oddzielać swojej działalności od służby prawdzie”. Na zakończenie Leon XIV gorąco zaapelował, by dziennikarze „nigdy nie sprzedawali swojej wiarygodności”.

Źródło: vaticannews.va/pl

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama