II tom wyboru chrześcijańskich legend i opowiadań - spis treści i przedmowa
Wydawnictwo Księży Marianów MIC, październik 2006
Wydanie 1
ISBN 83-7502-045-1; 978-83-7502-045-8
Spis treści | |
---|---|
Przedmowa | 5 |
Niezwykłe historie o aniołach i diabłach | |
Proboszcz Marcin idzie do piekła Legenda średniowieczna | 9 |
Diabeł i kolumna Legenda średniowieczna | 15 |
Spotkanie Stara legenda judeo-chrześcijańska | 21 |
Legenda o „nocy róż” Starożytna legenda perska | 25 |
Pomoc w czyśćcu Legenda średniowieczna | 33 |
Przebranie Maryi Legenda średniowieczna | 37 |
Trzydzieści małych srebrników Legenda średniowieczna | 46 |
Przemyślny stolarz Legenda średniowieczna | 50 |
Saturnin leci do raju Legenda średniowieczna | 55 |
Dominus tecum, mój synu Ludowa legenda hiszpańska | 63 |
Kim jesteś? Legenda z XVII wieku | 66 |
Egoizm daleko nie zawiedzie Hiszpańska legenda ludowa | 69 |
Anioł i bożonarodzeniowe drzewko Legenda ludowa z Wielkiej Brytanii | 72 |
Trzy nasionka Stara legenda judeo-chrześcijańska | 76 |
Pazerny brat Hieronim Ludowa legenda włoska | 87 |
Anioł i dziecko Legenda skandynawska | 92 |
Niezwykłe historie o świętych Bożych | |
Znak Judasza Z Ewangelii apokryficznych | 97 |
Piotr i mag Ze Złotej legendy | 102 |
Święty Franciszek i wilk Z Kwiatków świętego Franciszka | 110 |
Palma Legenda z Azji Mniejszej | 115 |
Wyjątkowy kamień Ludowe opowiadanie francuskie | 121 |
Wisienki świętego Piotra Stara legenda ormiańska | 125 |
Człowiek, który stracił i odzyskał mowę Z Ewangelii apokryficznych | 128 |
Zwodniczy rozum Ludowa legenda apokryficzna grecko-rzymska | 132 |
Kołyska świętego Józefa Legenda średniowieczna | 134 |
Święty Hubert, patron Ardenów Ludowa legenda francuska | 138 |
Pani z Montjardin Legenda francuska | 145 |
Kuglarz Tytus Stara legenda prowansalska | 150 |
Święty Teodor i pokora Legenda bizantyjska | 161 |
Święty Antoni Padewski i ryby Z Kwiatków świętego Franciszka | 162 |
Historia Prawego i Lewego Legenda średniowieczna | 164 |
Ramiona świętego Krzysztofa Ze Złotej legendy | 167 |
Lato świętego Marcina Ze Złotej legendy | 173 |
Cel drogi Stara legenda syryjsko-palestyńska | 175 |
Błędna odpowiedź Stara legenda syryjska | 176 |
Miłość bez pytań Opowiadanie ludowe z XVI wieku | 178 |
Cud Panny Maryi Z Księgi Rycerskiej (XV wiek) | 181 |
Gra w kości Ludowe opowiadanie rosyjskie | 188 |
Niezwykłe pranie Francuska legenda ludowa | 192 |
Miasto smoka Legenda prowansalska | 196 |
Opowiedz mi jakąś historię Stara legenda judeo-chrześcijańska | 202 |
Maria i chleb ze znakiem krzyża Legenda średniowieczna | 206 |
Bankiet świętej Zyty Legenda średniowieczna | 208 |
Pokora irlandzkiej dziewicy Z Acta Sanctorum | 211 |
Niezwykłe historie o męczennikach i świadkach | |
Jestem nikim Z Acta Sanctorum | 215 |
Odwaga Gordiasza Z Acta Sanctorum | 220 |
Kobieta z owieczką Legenda przypisywana świętemu Ambrożemu | 224 |
Siedmiu śpiących Stara legenda syryjska | 233 |
„Męczennik” Opatrzności Polskie opowiadanie ludowe | 242 |
Quo vadis? Ze Złotej legendy | 245 |
Uśmiech Apolonii Z Acta Sanctorum | 250 |
Gościnność Gaudencji Ludowa legenda z Lacjum | 252 |
Legenda o świętym Sebastianie Legenda przypisywana świętemu Ambrożemu | 256 |
Podróż świętej Urszuli Legenda średniowieczna | 258 |
Nawrócenie skąpca Z Acta Sanctorum | 267 |
Niezwykłe historie o eremitach, słupnikach i pustelnikach | |
Osąd eremity Z Legend Ojców Jury | 271 |
Rufus słupnik i bociany Stara legenda z Anatolii | 277 |
Laska starego żebraka Stara legenda z Kapadocji | 281 |
Makary Egipski Z Vitae Patrum | 283 |
Modlitwa Erazma Z Legend Ojców Jury | 287 |
Erazm i Jan Z Legend Ojców Jury | 291 |
Mądry eremita Z Vitae Patrum | 297 |
Święta Maria Egipska Z Vitae Patrum | 302 |
Rozum i posłuszeństwo Stara legenda syryjsko-palestyńska | 312 |
Słupnik astrolog Stara legenda syryjska | 314 |
Święty Paweł eremita i bieda Z Acta Sanctorum | 316 |
Próba świętego Filoteusza Stara legenda syryjska | 318 |
Ekstaza i kontemplacja Stara legenda z Azji Mniejszej | 320 |
Kłótnia Z Vitae Patrum | 322 |
Ewagriusz i susza Stara legenda z Kapadocji | 323 |
Jerzy i lojalność Stara legenda z Azji Mniejszej | 324 |
Święty słupnik Alipiusz Stara legenda z Azji Mniejszej | 326 |
Traconzio i pokusy Legenda bretońska | 329 |
Eremita w dębie Z Acta Sanctorum | 333 |
Święty Julian i ofiarna miłość Ze Złotej legendy | 335 |
Niezwykłe historie o pielgrzymach i Bożych wędrowcach | |
Cud z Bolseny Legenda średniowieczna | 341 |
Samotny pielgrzym Legenda francuska | 345 |
Pątniczka z Marsylii Legenda francuska | 347 |
Nieśmiała głosicielka Stara legenda z Azji Mniejszej | 353 |
Skruszony pielgrzym Legenda średniowieczna | 355 |
Dzwony świętej Brygidy Z Acta Sanctorum | 358 |
Krzyżowiec i pielgrzym Legenda średniowieczna | 360 |
Święta Hildegunda i Ziemia Święta Z Acta Sanctorum | 362 |
Boży wędrowiec Legenda celtycka | 364 |
Książę i pielgrzym Legenda celtycka | 366 |
Chrystusowy szaleniec Legenda rosyjska | 369 |
Uczeni pielgrzymi Legenda celtycka | 372 |
Dziedzic i bób Średniowieczna legenda germańska | 375 |
Święty Brendan i Wyspa Świętych Legenda średniowieczna | 377 |
Rzeka Pokoju Legenda hiszpańska | 383 |
Źródła. Bibliografia | 385 |
Bajki, historie, legendy, mity... ile określeń jednego pragnienia: nagłego pojawienia się w naszym życiu niezwykłości, zachwytu, zdziwienia.
Badacze ludzkiego rozumu potrafią nam dziś wytłumaczyć mechanizm kierujący wymyślonym opowiadaniem, wyróżnili świadomość, nieświadomość, podświadomość itp., lecz z konieczności szukali i znaleźli wyjaśnienie „rozumowe”. Jednak gdzie w tym „piękno”?
Gdzie podział się urok akceptacji na ślepo, bez stawiania fatalnych pytań w stylu: „jak to”, „dlaczego”? Kto może stwierdzić z całkowitą pewnością, że zawsze istnieje jakaś przyczyna!
Każde racjonalne wyjaśnienie oparte jest na poszukiwaniu logicznego ciągu wydarzeń, którego nikt nie może zakwestionować, jednak to, co wydarzyło się sto razy, może nie wydarzyć się po raz sto pierwszy, a zatem... ten jeden jedyny raz, kiedy coś nie ułożyło się tak, jak tego oczekiwaliśmy, co to jest?
To jest wtargnięcie czegoś nieuchwytnego, zadziwiającego i może... cudownego. Trudno powiedzieć, skąd pochodzi i dokąd prowadzi, można tylko snuć różne hipotezy.
Bez wątpienia jednak ten sto pierwszy raz kryje w sobie nieznaną siłę, którą można by nazwać „darmo daną”, to znaczy coś, co przychodzi nieprzewidziane, bez jakiegokolwiek związku przyczynowo-skutkowego.
Te historie są przeniknięte darmo danymi Bożymi darami, które mogą zmylić ludzki rozum, zawsze skory do porządkowania. To są opowiadania, które przywracają zadziwienie wobec świata z wczesnego dzieciństwa, kiedy wszystko wydawało się nowe i nieznane.
Jednak aby żyć, potrzebujemy pewności, wiedzy co jest dobre, a co nie, co jest ważne, a co nie, co nam pomaga, a co przeszkadza, co przyjąć, a co odrzucić, aż w końcu pewna dwoistość staje się władcą absolutnym naszego życia i zapominamy, że Rzeczywistość stoi zawsze ponad przekonaniami i wyborami.
Niezwykłość ukryta w życiu wydaje się tak naturalna, że nawet jej nie dostrzegamy, przyzwyczajeni do naszego schematycznego porządku myślowego. Aż do momentu, kiedy pewnego dnia spotkamy na swojej drodze coś „darmo danego” i wtedy jesteśmy porażeni jego mocą.
Te historie opowiadają o niepozornych, a jednak wstrząsających „wydarzeniach”, w których nawet kamień może zostać bohaterem wielkiej przygody.
Cudowne zjawiska przewijają się cicho, bez zbędnej sensacyjności, wyrażają się w spojrzeniu, skinieniu, poruszeniu duszy, słowie, wydarzeniu na pozór nic nie znaczącym, po którym jednak nic już nie będzie jak dawniej.
Radość istnienia stanowi wątek, myśl przewodnią, która na swój sposób przenika wszystkich bohaterów, ogarniając bez różnicy zarówno człowieka, jak i to, co go otacza.
Historie te tworzą subtelną sieć zaskakujących spotkań, jak na przykład spotkanie Jezusa z małym „Dlaczego”, Franciszka z wilkiem, Zosima z Marią, Piotra z magiem, Erazma z Janem, Wilhelma z diabłem, człowieka z tym, co boskie, ściśle połączonych między sobą tym, co musi się wydarzyć, i tym, co to czyni możliwym.
Roberta Bellinzaghi
(...)
opr. mg/mg