Od hellenistycznej filozofii żydowskiej przez filozofię średniowieczną, nowożytną aż po ponowoczesną i feministyczną myśl żydowską - wstęp
ISBN: 978-83-7318-935-5
wyd.: WAM 2009
Spis treści | |
WSTĘP | 9 |
Rozdział 1 | |
CZYM JEST FILOZOFIA ŻYDOWSKA? Daniel H. Frank | 11 |
CZĘŚĆ I | |
Podstawy: pierwsze zasady | |
Rozdział 2 | |
BIBLIA JAKO ŹRÓDŁO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ Shalom Carmy i David Schatz | 25 |
Rozdział 3 | |
HELLENISTYCZNA FILOZOFIA ŻYDOWSKA David Winston | 51 |
Rozdział 4 | |
TALMUD JAKO ŹRÓDŁO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ David Novak | 75 |
CZĘŚĆ II | |
Średniowieczna filozofia żydowska | |
Rozdział 5 | |
ISTOTA ŚREDNIOWIECZNEJ FILOZOFII ŻYDOWSKIEJ Alexander Broadie | 95 |
Rozdział 6 | |
MUZUŁMAŃSKI KONTEKST SPOŁECZNY I KULTUROWY Steven M. Wasserstrom | 104 |
Rozdział 7 | |
KALA — M W ŚREDNIOWIECZNEJ FILOZOFII ŻYDOWSKIEJ Haggai Ben-Shammai | 127 |
Rozdział 8 | |
ŚREDNIOWIECZNY NEOPLATONIZM ŻYDOWSKI T.M. Rudavsky | 160 |
Rozdział 9 | |
JUDA HALEWI Lenn E. Goodman | 199 |
Rozdział 10 | |
WPROWADZENIE DO ŚREDNIOWIECZNEGO ARYSTOTELIZMU ŻYDOWSKIEGO Norbert M. Samuelson | 242 |
Rozdział 11 | |
MOJŻESZ MAJMONIDES Howard Kreisel | 259 |
Rozdział 12 | |
MAJMONIDES A TOMASZ Z AKWINU Alexander Broadie | 295 |
Rozdział 13 | |
KONTEKST SPOŁECZNY I KULTUROWY XIII-XV W Marc Saperstein | 308 |
Rozdział 14 | |
SPÓR O MAJMONIDESA Idit Dobbs-Weinstein | 345 |
Rozdział 15 | |
PRZEGLĄD FILOZOFII HEBRAJSKIEJ XIV I XV W Charles H. Manekin | 364 |
Rozdział 16 | |
LEWI BEN GERSZOM (GERSONIDES) Seymour Feldman | 394 |
Rozdział 17 | |
CHASDAJ CRESCAS Daniel J. Lasker | 414 |
Rozdział 18 | |
ŻYDOWSKA FILOZOFIA POLITYCZNA W ŚREDNIOWIECZU I ODRODZENIU Abraham Melamed | 430 |
Rozdział 19 | |
MISTYCYZM ŻYDOWSKI: PRZEGLĄD FILOZOFICZNY Elliot R. Wolfson | 467 |
Rozdział 20 | |
FILOZOFIA ŻYDOWSKA W PRZEDEDNIU CZASÓW NOWOŻYTNYCH Hava Tirosh-Rothschild | 516 |
CZĘŚĆ III | |
Nowożytna filozofia żydowska | |
Rozdział 21 | |
ISTOTA NOWOŻYTNEJ FILOZOFII ŻYDOWSKIEJ Ze'ev Levy | 595 |
Rozdział 22 | |
KONTEKST SPOŁECZNY I KULTUROWY SIEDEMNASTOWIECZNEJ EUROPY Elisheva Carlebach | 607 |
Rozdział 23 | |
SPOŁECZNOŚĆ ŻYDOWSKA W AMSTERDAMIE Richard H. Popkin | 618 |
Rozdział 24 | |
SPINOZA Seymour Feldman | 631 |
Rozdział 25 | |
KONTEKST SPOŁECZNY I KULTUROWY OSIEMNASTOWIECZNEGO OŚWIECENIA Lois C. Dubin | 656 |
Rozdział 26 | |
MENDELSSOHN Michael L. Morgan | 682 |
Rozdział 27 | |
DZIEWIĘTNASTOWIECZNA NIEMIECKA FILOZOFIA REFORMY Mordecai Finley | 705 |
Rozdział 28 | |
IDEOLOGIA WISSENSCHAFT DES JUDENTUMS David N. Myers | 730 |
Rozdział 29 | |
SAMSON RAPHAEL HIRSCH Harry Lesser | 746 |
Rozdział 30 | |
REAKCJE TRADYCYJNEGO JUDAIZMU NA NOWOŻYTNĄ REFORMĘ: PARADYGMAT NIEMIECKIEJ ORTODOKSJI David Ellenson | 757 |
CZĘŚĆ IV | |
Współczesna filozofia żydowska | |
Rozdział 31 | |
NACJONALIZM ŻYDOWSKI Ze'ev Levy | 787 |
Rozdział 32 | |
SYJONIZM Ze'ev Levy | 803 |
Rozdział 33 | |
NEOKANTYZM ŻYDOWSKI: HERMANN COHEN Kenneth Seeskin | 813 |
Rozdział 34 | |
EGZYSTENCJALIZM ŻYDOWSKI: ROSENZWEIG, BUBER I SOLOVEITCHIK Oliver Leaman | 827 |
Rozdział 35 | |
LEO STRAUSS Kenneth Hart Green | 848 |
Rozdział 36 | |
ZAGŁADA Steven T. Katz | 884 |
Rozdział 37 | |
POSTMODERNISTYCZNA FILOZOFIA ŻYDOWSKA Richard A. Cohen | 905 |
Rozdział 38 | |
ŻYDOWSKA MYŚL FEMINISTYCZNA Judith Plaskow | 916 |
Rozdział 39 | |
PRZYSZŁOŚĆ FILOZOFII ŻYDOWSKIEJ Oliver Leaman | 926 |
ZASADY UŻYTEJ W KSIĄŻCE TRANSKRYPCJI | 939 |
INDEKS OSOBOWY | 941 |
INDEKS RZECZOWY | 951 |
Często filozofia żydowska traktowana jest tylko jako rodzaj przypisu do ogólnej historii filozofii zachodnich. Nietrudno odgadnąć przyczynę. „Zachód” definiowano dotąd historycznie w duchu ekskluzywizmu, w całkowitym oderwaniu od judaizmu, w odniesieniu jedynie do kultury grecko-rzymskiej, chrześcijańskiej i oświeceniowej. Wszystkie te odniesienia wydają się omijać tradycje judaizmu. Oczywiście istnieją przypadki graniczne, których najważniejszym przykładem jest Spinoza. Atoli jego przypadek potwierdza tę regułę — Spinozę wykluczono ze społeczności żydowskiej.
Jednakże wobec szybkiego rozwoju badań podobny imperializm kulturowy, popierający ekskluzywistyczne rozumienie „Zachodu”, nie może się dłużej ostać. Coraz więcej dowiadujemy się o żydowskim hellenizmie (to nie jest oksymoron!), żydowskich korzeniach chrześcijaństwa i o żydowskim Oświeceniu. Dowiadujemy się przy tym, że wkład Żydów w filozofię Zachodu nie był wcale mniejszy, niż to, co z niej zaczerpnęli. Taka dialektyczna wymiana sprawia, że prezentacja historii filozofii żydowskiej, ukazująca ją jako część ogólnej historii filozofii zachodniej, jest niezwykle na czasie. Warto zauważyć, że nasi autorzy nie tylko piszą o bezpośrednim wpływie historycznym myślicieli żydowskich na pozostałych, jak to było w przypadku Majmonidesa i Tomasza z Akwinu, lecz pragną też pokazać, jak zagadnienia filozoficzne, nurtujące myślicieli greckich, łacińskich i niemieckich, rozważane były równolegle w myśli żydowskiej. Wpływy filozoficzne przebiegały w obu kierunkach i tak właśnie być powinno, jeśli mamy uznać, że tradycja zachodnia obejmuje także tradycje filozoficzne niechrześcijańskie. Pomijając niepotrzebne podziały rozważamy filozofię żydowską pod kątem tego, jak ona wpłynęła na inne, jak i tego, jakim wpływom uległa sama. Nie istnieje po prostu filozofia żydowska w oderwaniu od filozofii ogólnej. Tak więc żywimy nadzieję, że ten tom stanie się początkiem obalania dawno wzniesionych barier.
Praca nad tym tomem rozpoczęła się jesienią 1991 r., zakończona zaś została w lecie 1995 r. Fakt, że tak wielkie przedsięwzięcie postępowało tak sprawnie naprzód, jest w dużej mierze zasługą zaangażowania i ciężkiej pracy uczonych biorących w nim udział. Składamy podziękowania wszystkim, którzy wnieśli do niego swój wkład.
Wydawcy blisko ze sobą współpracowali na wszystkich etapach realizacji tego projektu, począwszy od miłego zadania zaproszenia autorów, aż do nieco bardziej uciążliwego zadania dopilnowania jednolitego stylu not bibliograficznych. Daniel H. Frank czuwał nad częściami I i II, Oliver Leaman zaś III i IV, obaj jednak pracowaliśmy też nad całością tekstu.
Lexington, Kentucky Daniel H. Frank
Liverpool, England Oliver Leaman
Sierpień 1995 r.
Przypisy własne tłumacza zawierają wyjaśnienie jakiegoś trudniejszego terminu lub notę bibliograficzną do polskich przekładów dzieł filozoficznych. Wszystkie cytaty z Biblii nieoznaczone inaczej pochodzą z Biblii Tysiąclecia (wyd. 5).
opr. aw/aw