Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao


Maria Cristina Strocchi

Jak myśleć pozytywnie?

Autosugestia i samoocena

ISBN: 978-83-60703-94-6

wyd.: Wydawnictwo SALWATOR 2008




Spis treści
PRZEDMOWA5
WPROWADZENIE7
Aspekt fizyczny11
Aspekt emocjonalny14
Aspekt religijny16
Aspekt umysłowy18
ZNIEKSZTAŁCENIA KOGNITYWNE23
1. Filtracja23
2. Myślenie spolaryzowane25
3. Uogólnienia26
4. Czytanie w myślach28
5. Myślenie katastroficzne29
6. Personalizacja31
7. Determinizm33
8. Strach przed zmianą poglądów34
9. Rozumowanie emocjonalne37
10. To inni powinni się zmienić38
11. Naznaczenie lub osąd - fałsz pierwszego wrażenia40
12. Obwinianie45
13. Nadmierne poczucie obowiązku47
14. Oczekiwanie wdzięczności i rekompensaty49
15. Mieć zawsze rację51
16. Pochopna interpretacja52
17. Uzależnienie od akceptacji innych54
18. Strach przed popełnieniem błędu58
19. Strach przed zranieniem innych61
20. Charakteru nie można zmienić63
21. Konfrontacje, porównania66
22. Porażka67
23. Współczucie71
24. Perfekcjonizm73
25. Popadanie w przesadę75
26. Złość i emocje78
27. Władza82
28. Ambicje85
29. Odsuwanie od siebie problemów88
30. Seks89
31. Zazdrość93
32. Kontrola97
33. Przesadna powaga100
34. Chęć przypodobania się103
35. Duma106
36. Uzależnienie108
BŁĘDNE PRZEKONANIA111
1. Jeśli się kogoś kocha, to koniecznie trzeba myśleć tak samo jak on112
2. Jeśli tylko pomyślisz o zrobieniu czegoś złego, to tak, jakbyś już to uczynił113
3. Proszenie innych o pomoc jest oznaką słabości115
4. Jeśli ktoś kocha cię naprawdę, to bez słów rozumie, czego pragniesz i nie trzeba o tym mówić116
5. Z czasem mój partner się zmieni117
6. Osoby naprawdę zakochane nie powinny interesować się innymi118
7. Jeśli się kocha współmałżonka, należy również kochać jego rodzinę119
8. Jeśli się czegoś boję i raz uda mi się stawić czoła danej sytuacji, to takie zachowanie staje się automatycznie moim sposobem bycia i reagowania120
9. Jeśli nie odczuwasz silnych emocji, to znaczy, że już nie jesteś zakochany121
10. Dobre dziecko pozostaje zawsze silnie związane z rodziną123
11. Nie można zmieniać zdania124
12. Zawsze jesteśmy gotowi i otwarci na miłość125
JAK WYKORZYSTAĆ WCZEŚNIEJSZE RADY ...128
ZAKOŃCZENIE133
BIBLIOGRAFIA135

PRZEDMOWA

Moje osobiste i zawodowe doświadczenia sprawiły, że zdałam sobie sprawę, jak wiele problemów psychologicznych i fizycznych ma swoje źródło w niewłaściwym sposobie myślenia. Zastanawiałam się, dlaczego niektórzy ludzie, napotykając ogromne trudności czy walcząc z problemami, -są w stanie przyjąć i zachować pozytywną postawę życiową, podczas gdy inni, będąc w sytuacjach zdecydowanie łatwiejszych, tracą ducha, popadają w przygnębienie czy depresję, a w każdym razie negatywnie oceniają swoje życie.

Wielu autorów, wśród których zacytuję Becka, Ellisa, Harpera, jest zdania, że to nie sytuacje życiowe determinują poczucie szczęścia lub nieszczęście danej osoby, ale jej interpretacja faktów, a w konsekwencji jej postawa w stosunku do przeciwności losu. Ostatecznie należy przyjąć, że dwie osoby znajdujące się w takiej samej sytuacji mogą reagować odmiennie i ma to związek z ich sposobem myślenia.

Niestety, dzieje się tak dlatego, że z kulturą dziedziczymy całą masę mylnych idei i przekonań, które następnie przekazujemy dzieciom, ugruntowując w nich uczucia nieadekwatności, strachu, depresji i samotności.

Czasami także środki masowego przekazu przyczyniają się do umacniania w nas tych błędnych przekonań opartych na czynnikach zewnętrznych, takich jak: uroda, sukces, bogactwo, proponując normy "nieludzkie" (jak to zwykłam określać) naszego "być", zasady regulujące nasze życie, które oddalają człowieka od szczęścia, od niego samego i od innych ludzi.

Jeśli nie zaczniemy wpływać na nasze myślenie, zostaniemy niewolnikami perwersyjnego, negatywnego mechanizmu interpretacji rzeczywistości, który pomimo naszego wielkiego wysiłku sprawia, że żyjemy w lęku, smutku, w ciągłym porównywaniu się i we współzawodnictwie z innymi. Dlatego pomyślałam, że warto napisać tę książkę. Przeanalizowałam w niej poszczególne błędne idee i przekonania, nazwane nieracjonalnymi, by w ten sposób pomóc czytelnikom krytycznie odnieść się do nich, a zarazem wesprzeć w odnalezieniu idei, myśli bardziej racjonalnych, które należy pielęgnować.

Przeczytajcie uważnie, przyjrzyjcie się wszystkim błędnym ideom i przekonaniom, wyodrębnijcie te, którym dotychczas hołdowaliście, zastąpcie je innymi, poprawnymi. Ich główne założenia powtarzajcie wielokrotnie w ciągu dnia przez około trzy miesiące. Pamiętajcie, że nasze błędne poglądy wynikają z tego, że przez wiele lat przekonywali nas do nich nasi wychowawcy, a potem my sami powtarzaliśmy, że to, co oni nam przekazali, jest właściwe.

Ja również musiałam rozpoznawać moje błędne przekonania i dużo nad nimi pracować, ale zapewniam was, że było warto!

opr. aw/aw



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: szczęście myślenie pozytywne samoocena porównywanie błędne przekonania autosugestia niewlasciwy sposób myślenia interpretacja faktów
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W