Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao


Erich Petlák , Jana Zajacová

Rola mózgu w uczeniu się

ISBN: 978-83-61533-67-2
wyd.: Wydawnictwo PETRUS 2010

Wybrane fragmenty
Uczenie się oparte na poznaniu mózgu
Stres i jego wpływ na proces uczenia
Znaczenie odpoczynku
Emocjonalizacja nauczania
Zależność między pamięcią a emocjami
Czy istnieje związek pomiędzy mózgiem a emocjonalizacją nauczania?



Znaczenie odpoczynku

Mózg łatwiej się męczy, jeżeli warunki do pracy nie są optymalne. Do tego, żeby osiągnąć możliwie maksymalną wydajność mózgu, czyli żeby pracował jak najefektywniej, potrzebny mu jest wystarczający fizjologiczny odpoczynek.

Jak długi sen wystarcza? To jest sprawa indywidualna. Wiemy, że decydująca jest faza REM naszego snu (stan śnienia). O ile niektórzy dorośli potrzebują 8 do 10 godzin snu w nocy, to inni, jak się zdaje, doskonale funkcjonują śpiąc tylko 4 do 6 godzin. Uczniowie, którzy śpią krótko, mogą się dobrze sprawdzić w krótkich testach wymagających zapamiętywania mechanicznego, ale przy długich sprawdzianach wymagających wytrwałości, kreatywności i wyższego poziomu zdolności do rozwiązywania problemów mogą napotkać na problemy.

Pomysły wzbudzające aktywność i inicjatywę:

Samopoczucie uczniów jest bardzo ważne. Jeżeli uczeń jest zadowolony i nie czuje stresu, to nic nie komplikuje procesu nauki. Jeżeli warunki są złe, a uczeń nie czuje się bezpiecznie, to ten proces jest problematyczny. Neurolodzy udostępnili informacje o procesie uczenia, badając sposób, w jaki mózg się uczy, przypisując przy tym wielkie znaczenie stresowi.

Celem tego rozdziału jest zwrócenie uwagi na stres jako na istotny element pobytu ucznia w szkole, a szczególnie na to, jaki jest jego wpływ na proces uczenia się. Zadaniem nauczycieli jest uczyć i stwarzać uczniom takie warunki, w których nie odczuwają stresu. Dopiero potem można się spodziewać ich dobrych wyników w nauce.

dalej >>

 

opr. aw/aw



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: odpoczynek nauczanie mózg emocje Neurologia stres lewa półkula mózgowa prawa półkula mózgowa
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W