Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao


Erich Petlák , Jana Zajacová

Rola mózgu w uczeniu się

ISBN: 978-83-61533-67-2
wyd.: Wydawnictwo PETRUS 2010

Wybrane fragmenty
Uczenie się oparte na poznaniu mózgu
Stres i jego wpływ na proces uczenia
Znaczenie odpoczynku
Emocjonalizacja nauczania
Zależność między pamięcią a emocjami
Czy istnieje związek pomiędzy mózgiem a emocjonalizacją nauczania?



Czy istnieje związek pomiędzy mózgiem a emocjonalizacją nauczania?

Co wynika z poszczególnych poglądów, teoretycznego podejścia do problematyki przetwarzania informacji przez mózg? Czy można połączyć emocjonalizację nauczania z aktualnymi neurodydaktycznymi poglądami na metody kształcenia? Według profesora M. Spitzera, kierującego Instytutem Psychiatrii na Uniwersytecie w Ulm, podstawą sukcesu w przyswajaniu nowych informacji i zapamiętywaniu jest właśnie dostatecznie silny bodziec dla neuronów. Końcowa aktywność neuronu jest w końcu równa ilości energii, którą otrzymuje. Według kolejnego znanego amerykańskiego psychologa, W. Jamesa, istotny jest też udział neuronów spowalniających. Reagują one i wysyłają silne sygnały właśnie w stanie stresu, przeżywaniu nowych i silnych emocji albo strachu. Wszystko to dzieje się również w organizmie, w którym włączyły się mechanizmy awaryjne albo obronne, pod którymi można rozumieć na przykład wydzielanie hormonów i enzymów z gruczołów wydzielania wewnętrznego. One wzmacniają transmisję sygnałów do kolejnych neuronów i w tej chwili zaczyna obowiązywać podstawowe prawo nauczania, które zdefiniował W. James przed ponad stu laty: „Jeżeli są aktywne dwa podstawowe procesy mózgowe razem albo zaraz po sobie, to jeden z nich w powtarzalny sposób wysyła sygnały uruchamiające ten drugi”. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że emocjonalizacja procesu nauczania wpływa na zwiększenie aktywności i motywację ucznia, a więc i na jego końcowe wyniki, korespondujące z celami i treścią zamierzenia: opanowaniem teoretycznych wiadomości i ich zastosowaniem w praktyce, to właśnie wiedza neurologiczna udziela nam odpowiedzi na wiele pytań dotyczących intensyfikacji procesu kształcenia i nauczania ucznia. Badania empiryczne potwierdzają, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy „uwolnieniem” mózgu, regeneracją dróg neuronowych a wynikającą stąd zdolnością mózgu do zapamiętywania i szybszego informowania, z mniejszym wysiłkiem i w dłuższym czasie.

 

opr. aw/aw



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: nauczanie pamięć mózg emocje Neurologia stres lewa półkula mózgowa prawa półkula mózgowa
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W